JO-anmälan och efterlysning av vittnesmål och dokumentation efter derbyt

Dela gärna!

På söndagen var publiken tillbaka nästan som vanligt när det var derby på Friends Arena inför drygt 42 000 åskådare. Som vi alla vet hade det varit några tusen till på varje kortsida om det inte vore för polisens villkorstrappa och dess kollektiva bestraffningar.

När de sista Djurgårdarna skulle ta sig hem från Solna via pendeltåget skedde något som visats på flera olika klipp som spridits på sociala medier. På filmerna ses poliser, där flera har uppfällda nackskydd som döljer deras ID-nummer, använda pepparspray mot en lugn grupp av människor som dessutom står mellan två linjer av poliser, precis innan man kommer ut på perrongen.

I gruppen av människor fanns såväl personal från DIF Fotboll, flera styrelseledamöter i Järnkaminerna samt även helt vanliga Mall of Scandinavia-besökare som inte ens varit på matchen. Även en av DIF:s SLO:er hade problem att få gehör hos polisen trots sin SLO-ackreditering.

Att använda pepparspray på det sätt som syns i videoklippen bryter mot den lagstiftning som reglerar hur polisen får använda så kallad OC-spray. Dessutom ska polisen arbeta med sitt nackskydd nedfällt, både av säkerhetsskäl och för att kunna identifieras.

Situationen vid perrongen ska ha föranletts av en konfrontation strax innan station men som snabbt lugnades ned tack vare Djurgårdare själva. På väg ner mot perrongen försökte flera poliser ta sig förbi supportrar som stod i rulltrappan och när det var för trångt gick en av poliserna hårt åt en av de kvinnliga supportrarna, som troligen kommer göra en anmälan. Så här berättar hon:

”Vi var på väg hem från matchen när polisen blev otroligt aggressiva. Redan uppe utanför spärrarna började de spraya folk till höger och till vänster. När det lugnat sig gick vi igenom spärrarna för att ta pendeltåget hem. Vi ställde oss i rulltrappan och när det kommer poliser bakom oss och ska förbi oss. Då tog en av poliserna tag i mitt hår och drog ner mig för de resterande trappstegen och skrek åt mig att lägga mig ner. Det är ungefär där det gick rätt utför och vi alla blev tvungna att sätta oss ner. Det gick inte att gå därifrån då det var poliser både bakom och framför. Så där stod vi och blev pepparsprayade. Det var framförallt två poliser som var extra aggressiva. Jag såg ingenting och allt gjorde otroligt ont. Som tur är fick jag hjälp bort från kaoset ihop med flera andra tjejer och sedan hjälpte flera andra supportar mig med både vatten och vägledning. Känner mig både förnedrad efter detta maktmissbruk och kunde inte gå till jobbet idag för att jag har ont i ögonen och i händerna”.

Tyvärr tvingas vi konstatera att det inte går att utesluta att polisens fysiska behandling av grupper av supportrar har att göra med de pågående massiva protesterna mot myndighetens arbete på och runt våra fotbollsmatcher. På matchen hade båda lagens klackar budskapsbanderoller och sjöng växelramsor i protest. Lagens spelare kom in med budskap på tröjor och på banderoller och på söndagen lanserades också en gemensam kampanj mot villkorstrappan av Stockholmsklubbarnas supportergrupper.

Den kollektiva bestraffningen existerar inte bara när Polismyndigheten skriver sina tillstånd – den existerar också när poliser agerar fysiskt på gator och torg mot grupper av människor. Med bakgrund av detta arbetar Järnkaminerna med en JO-anmälan mot polisens användning av pepparspray och döljande av hjälmnummer och söker därför personer som vill vara med på denna anmälan samt personer som har ytterligare vittnesmål eller dokumentation från derbyt.

Genom att fylla i formuläret nedan så är du med på vår JO-anmälan – och du kan även skicka in ytterligare vittnesmål: