Intervju med Tomas Montén

Dela gärna!

Vi drömde alla om slutspel, och precis som alla brukar säga, i ett slutspel kan allting hända. Men ingen kunde ens tro eller drömma om en placering så högt upp som en andraplats. Inte ens laget, eller tränaren Tomas Montén, gick i de tankarna.

– Vi siktade in oss på slutspel, men trodde kanske inte på en andraplacering. Men efter OS har vi spelat bra och gått mycket bättre än de andra topplagen. Samtidigt kan jag få en känsla av att de inte gått på alla cylindrar nu på slutet. Vi hade en målsättning på 88 poäng för att se hur långt det skulle räcka, men det blev som sagt fler än så, säger Tomas med ett stort leende på läpparna när vi träffar honom på ett café i Globen Shopping.

– Jag tycker också att elitserien är väldigt jämn. Se på Timrå, de gick vidare till slutspel med 75 poäng, bara tre fler än vi hade förra året när vi slutade tia, vilket bara klargör hur jämn serien är.

Hur förklarar du den höga tabellplaceringen?

– Vi har ett bra lag där några sticker ut även poängmässigt. Sen har vi två riktigt bra målvakter, som är andra och tredje bästa i landet, vilket man inte kunde tro innan säsongen. De yngre spelarna var väldigt bra i början och har fortsatt jobba bra, och vem kunde tro att Jimpa (Jimmie Ölvestad) skulle göra hela 16 mål den här säsongen? Sen har vi fått vara hela också, vi har inte haft några direkta jätteskador bortsett från Mathias Tjärnqvist, men där hittade vi Mike Zigomanis att ersätta med direkt, och det har varit en bra ersättare. Detta har gjort att vi har haft en bättre jämnhet i laget, säger Montén.

Till denna säsong försvann Fredrik Bremberg som ersattes av Marcus Nilson, samt att andra bra spelare kommit in i truppen såsom Mathias Tjärnqvist och Kyle Klubertanz. Föreningen valde även att satsa på tre tränare igen med Hardy Nilsson som huvudcoach med de gamla huvudtränarna Mikael Johansson och just Tomas Montén vid sin sida.

– Vi bytte karaktär på laget med ett bredare material. Det är flera spelare som producerar poäng. För mig personligen, som var med förra säsongen, har det har varit en jäkla resa. I årets lag är det ändå 16 spelare kvar från förra året när vi slutade tia. Det är häftigt och det gör mig stolt att ha varit med på den resan, en resa som började i maj förra året. Sen har Hardy satt sin prägel på laget också och betytt mycket för den placering vi tog denna säsong, säger Tomas och fortsätter.

– De spelare som kommit in till denna säsong är ju riktigt jäkla bra. Mackan som varit poängbäst, Kyle Klubertanz riktigt bra han också. Sen har Andreas Holmqvist blivit mycket bättre denna säsong, vilket har varit viktigt för oss. Och vi ska inte glömma de yngre spelarna. Marcus Krüger gjorde 31 poäng. Men det är riktigt många hockeykrigare vi ställt på isen i år, och som utvecklat sig själva till att bli det också.

Du nämnde målvakterna tidigare. De har också tagit ett rejält kliv fram i sin utveckling. Vad har du att säga mer om dem?

– Målvakterna är alltid viktiga, och vi har som sagt Sveriges andra respektive tredje bästa målvakt. Visst, de har fått dela en del på matcherna, men det är alltid skönt att veta att de kan gå in och göra bra matcher. Man kan hamna i små svackor och då är det skönt att kunna byta målvakt och veta att det fortfarande är stabilt. Men den som är hetast för dagen är också den som står, och så kommer vi resonera nu i slutspelet också.

Slutspelet ja. Till Djurgårdens hemsida sa du att du inte alls gillade det här systemet att välja motståndare. Kan du utveckla det?

– Jag tycker det är ett piss-system, jag tycker inte att man ska välja utan det borde lottas alternativt vara som i NHL där ettan möter åttan och så vidare. Men det här är min personliga åsikt.

Vilket lag i elitserien tycker du har överraskat mest?

– Jag är mest imponerad av Södertälje, även om det låter konstigt. Vi har haft många tuffa matcher mot dom och jag tycker Poppe har gjort ett bra jobb med det laget. Jag tror att laget kommer dansa hem kvalserien, säger Tomas och tillägger:

– Sen är jag imponerad av Skellefteås arbete som fortsätter bygga vidare på sin inslagna väg. De fixade semifinal förra året och kom fyra i år. Det är starkt!

Djurgården valde som bekant Brynäs. Igår slog man Gävlelaget i första kvartsfinalen med 4-3. Många frågade sig hur man kunde välja Brynäs med så dålig statistik i grundserien när man kunde ha valt Frölunda.

– Återigen, det här med att välja lag. Det är som att välja mellan pest eller kolera. Det är alltid så att man tycker olika saker så det är inte alltid lätt att vara överens om vilka man ska välja. Jag tror verkligen inte det spelar någon roll vilket lag vi möter i en kvartsfinal, det är andra förutsättningar. Vi valde Brynäs för vi tror vi hittat en del fördelar med det. Man brukar föra allt till en plus och minus-nivå och väga de mot varandra, säger Tomas och fortsätter.

– Att det skulle vara svårt för att Brynäs har plusstatistik på oss är helt fel. Titta senast vi var i slutspel och mötte Linköping i kvartsfinal. Vi hade 4-1 mot dom i matcher under grundserien men ändå åkte vi ut med just 4-1 i matcher. Det är inte bara en klyscha, i ett slutspel kan vad som helst hända.

Har den här säsongen blivit en revansch för dig?

– För min egen del kan jag känna att man har fått väldigt mycket bekräftat denna säsong, av det vi jobbade på förra säsongen. Men det känns mest roligt att vara med och tagit laget till en andraplacering och ett slutspel som väntar, och som jag sa tidigare, jag är väldigt stolt över att ha varit med på denna resa, säger Montén.

Innan säsongen så frågade vi tränartrion om hur det skulle bli att gå tillbaka till ett system med tre tränare. Micke Johansson och Tomas Montén var snabba med att säga att Hardy Nilsson gjorde klart tidigt att det inte skulle bli en ”enmansshow” då han kom in i laget som huvudcoach.

– Hardy har absolut inte haft en ”enmansshow” denna säsong. Det har fungerat väldigt bra, vårt samarbete. Det är egentligen inte så där jättestor skillnad mot förra året mer än att Hardy har det övergripande ansvaret och därmed också det sista ordet, säger Tomas.

En topplacering för laget och på läktarna har det allt som oftast varit knökfullt inför en utsåld hemmaklack. Så här tycker Tomas Montén om klackens insats den här säsongen:

– Vad ska jag säga? Outstanding! Publiken har varit helt underbar denna säsong. Vilken utveckling vi fått se de senaste åren. Det finns inte någon annan supporterförening som kan mäta sig med Järnkaminerna på läktaren, och de få stackarna som kommer till Hovet och försöker höras kommer garanterat inte ha någon chans alls i slutspelet. Det värsta med detta är att jag kanske borde ha öronproppar, det brukar pipa i skallen efter matcherna och i kvartsfinalen kan jag tänka mig att det blir mycket ”värre”, men det är okej, jag tar gärna det!

Till sist vill gärna Tomas skicka en hälsning till publiken.

– Tack så sjukt jäkla mycket för all hjälp i grundserien. Nu kör vi på och vi lovar, vi kommer inte att vika ner oss! Vi ses på Hovet!