Premiärsurr med Häckensupporter

Dela gärna!
Hej Andrés! Berätta först lite om Sektion G, vad står det för?
Sektion G står kort och gott för sektionen där vår fantastiska klack alltid befinner sig i vått och torrt under våra hemmamatcher.
…och berätta lite om Häckens övriga supportrar i allmänhet, vad har ni för identitet i Göteborg?
När det gäller identitet är vi starkt förankrade med Hisingen. Det är där vi hör hemma och för oss är det en självklarhet att vara ett Häcken-fan om man är från Hisingen.
Vi kanske inte är många till antalet ännu men vi är otroligt passionerade för vårt lag. Vi har alltid varit lillebror till övriga göteborgsklubbar men det senaste året växte vi inte bara ute på planen utan även publikmässigt. Vi kommer växa ytterligare i år när det gäller publiksiffror. Häcken har i stort sett alla kvalitéer för att locka till sig en större publik då man oftast spelar attraktivt och osvenskt. När spelet stämmer är det sannerligen en fröjd för ögat att beskåda spelet det bjuds på.
Vad har hänt i Häcken sedan förra årets allsvenska?
Ordet respekt har nu fått ett helt annat innebörd för oss. Från mitten av förra säsongen kunde vi läsa att många motståndare hade börjat frukta oss samt att respekten hade ökat med några hundra procent från motståndartränarna. Media uppmärksammade en del av vår framgång och framförallt fick fotbolls-Sverige nog en positiv bild av BK Häcken. Med detta har nog förväntningar skruvats upp en del hos många inför årets säsong.
Ni var förra året ett stabilt lag som nästan nosade på den allsvenska toppen, inför årets säsong har ni knappt förlorat någon tongivande spelare vilket med allsvensk matematik gör er till topplag i år, kan det bli så?
Jag skulle inte bli förvånad om vi når en topp-4 placering i år. Vi har alla spelingredienserna, en trygghet i det vi gör, bra tränare samt en spelplan som följs till 100% för att lyckas. Försäsongen som pågår har inte förändrat min åsikt då vi har fem vunna matcher och en oavgjord av totalt sex matcher. 15-2 i målskillnad också kan tilläggas. Det ser riktigt ljust ut. Förra året under samma period hade vi skador på Ranegié, Paulinho och Chatto som spökade. I år har de fått en riktig försäsongs träning i benen vilket kommer bli betydelsefullt under året. Egentligen är det bara vår backbjässe Tom Söderberg som varit borta ett tag pga körtelfeber.
Vad är avgörande för att året ska bli framgångsrikt?
Att vi hela tiden bibehåller vår ödmjukhet samt att vi håller fötterna på jorden. Kan vi spela vårt egna spel samt att samtliga spelare presterar på den nivån som förväntas kommer vi nog bli en riktig jobbig motståndare att möta.
Vad är dina största farhågor angående laget?
Givetvis det alla lagen fruktar; skador på nyckelspelare. Nu har vi en såpass bred trupp samt att vi faktiskt klarat oss utan några nyckelspelare som Paulinho och Domenic Chatto som var borta en del av förra året pga skador och ändå presterat bra.
Rambergsvallen har fräschats upp inför i år, kommer publiksnittet öka tror du?
Ett lag som Häcken ska inte behöva spela fotboll på en arena som Rambergsvallen, även om jag personligen gillar den då jag har många fina minnen därifrån. Men Rambergsvallen håller inte allsvensk klass. Jag hoppas att politikerna tar sin förnuft till fånga och rustar upp arenan en gång för alla. När det gäller publiksnittet kommer den öka, det är jag säker på. Mer folk vet vilka Häcken är idag och vi har alltid bra reklamkampanjer på gång för att ständigt locka ny publik till Rambergsvallen.
Vad blir årets match?
Derbyn mot IFK Göteborg är alltid extra kul.
Vilken spelare i Häcken ska man hålla ögonen på lite extra?
Vi har många spelare som kan avgöra matcher på egen hand men för att nämna några; Paulinho, Ranegié, John Chibiuke och Jonas Henriksson.
Vem hoppas du på extra mycket, någon ny spelare eller ung talang som kommer slå igenom?
Ranegié var bra redan förra året och belönades med en landslagsplats. Men han har mer sparkapital i sig som han ännu inte visat. Får han en skadefri säsong samt bra uppbackning av mittfältet kan han nosa på skytteligasegern.
Vilka vinner allsvenskan?
Det kommer stå mellan Göteborg, Elfsborg, Kalmar och Häcken.
Vad tror du om Djurgården 2010?
Mycket spännande. Ni har några bra finska nyförvärv, speciellt landslagsmannen Kasper Hämäläinen som är allround och besitter en bra teknik. Sedan har ni värvat Kennedy Igboananike som är en oslipad diamant. Får han rätt träning samt får utvecklas kommer han bli livsfarlig. Han har många spetsegenskaper som är besvärliga för en försvarare.
Nu tror jag inte att ni blir ett topplag i år för ni har en del nya spelare, nya tränare samt nya spelidéer som ska in i ryggmärgen på spelarna. Men ni har absolut potential att vara med i toppstriden i framtiden om ni får behålla spelartruppen.
Vad hände i DIF 2009?
Jag är inte alls förvånad. När Zoran tar över ett lag blir det oftast flipp eller flopp. Sedan hade ni en vänsterback i Jan Tauer som är en dröm för samtliga offensiva spelare att möta. Dembo som antingen agerar matchjälte eller jultomte. Ett försvar där egentligen bara Kebba höll god allsvensk klass. Mittfältet var alldeles för dåligt för att klara av ett 4-3-3 system. Eran bästa spelare, Mattias Jonson jämt skadad. En värvning av Boyd Mwila som knappt platsade i Örgryte. Så nej, jag kan ärligt talat inte säga att jag blev förvånad när ni fick kvalspela.
2010 kommer däremot gå betydligt bättre för er. Ni har en organisation som har tänkt igenom årets värvningar samt att ni har gjort er av med spelare som inte har i Djurgården att göra. Det är bara att gratulera.
När vi skriver det här vet vi ännu inte om eller var den allsvenska premiärmatchen kommer spelas, ett scenario många befarade när de allsvenska klubbarna röstade för att tidigarelägga seriestarten. Bland annat Häcken var för, DIF och AIK var emot, vad tyckte ni Häckensupportrar när nyheten kom och vad tror du om spelplats?
Jag tror att det blir problematisk att få till något spel överhuvudtaget med vintern som vi har haft. Det har varit en tuff, lång och hård vinter som ännu håller i sig. Planerna kommer nog knappt vara spelbara när det blir premiärdags. När det gäller spelplats hade vi Valhalla IP som önskemål men där fick vi snabbt kalla handen. Det lutar nog åt Borås.
Svenska fotbollförbundet verkar ibland ha väldigt svårt att sköta allsvenskan. Spelscheman tar lång tid att spika, regler följs inte som i Wandersonfallet förra året, godtyckliga bestraffningar delas ut. Eller är bilden en annan från västkusten?
Min personliga bild är att det tyvärr oftast ser ut såhär bland de mindre ligorna. Dyker något “nytt” fall upp som inte blivit uppmärksammad tid
igare brukar det bli si och så när det gäller konsekvenser. Jag kan väl säga att jag inte är 100% tillfreds med vissa beslut när det gäller SVF.
Till matchen mot Häcken kommer sannolikt flera tusen djurgårdare komma, vad kan ni i Häcken kontra med i läktarväg?
Djurgården har en av Sveriges bästa publik. Ni brinner för ert lag och stödjer dem i med samt motgång vilket ni visade under förra året. Det är egentligen bara Hammarby, AIK och Göteborg som kan matcha er när det gäller läktaren, vi i Häcken är tyvärr inte på den nivån. Men vi eftersträvar alltid efter att utvecklas och jag hoppas att vi blir fler på läktaren med åren.
Till sist, hur slutar matchen Häcken-DIF?
Det blir en stabil seger för Häcken med 2-0. Paulinho och John Chibiuke sätter varsin strut. Häcken har redan sitt grundspel att gå på samt en intakt trupp från föregående säsong. Djurgården lär inte ha httat sitt grundkoncept fram tills premiären. Jag ser fram emot en trevlig match.
Vi tackar Andrés för en lång intervju och önskar Häcken lycka till i kampen att bli allsvenskans bästa svartgula lag.