Steget efter supportermässigt?

Dela gärna!

Varför har vi varit så tysta så länge? För att vi laddat(!) inför derbyt så klart! I dunkla källargångar under Helgeandsholmen har vi smitt planer för hur vi ska få folk att hetsa och haussa inför derbyt. Första steget var ett tips till Järnkaminerna om att pusha på folk med affischer, bland annat med uppsättning på klassiska bajenplatser.

Det var vi rätt nöjda med. Tills vi får en knytnäve rätt i fejjan när bajen kontrar med en affisch som är stilistiskt fulländad (Stockholmssilhuett och fejdad bakgrund, bajen alltid först), underfundig (Djurgårdens IF -> Skansen -> apa –> SMACK!) och nästan helt språkligt korrekt. Knockouten, rent dynamiskt, kommer när de medvetet och träffsäkert stavar DIF med versaler. Återigen visar bajen att de går emot medieetablissemangets alla lagar och regler.

Men vi viker inte ner oss! I en relativt ärlig stöld lyckades vi komma över deras nästa affischutkast vilket enligt ”Lex Mentalita” (kap. 4, 8§) gör det omöjligt för byarna att använda den skarpt. Där fick ni!

I övrigt har vi reflekterat över hur vi ska skapa maximalt tryck mot bajen på Råsunda. Tyvärr kan vi konstatera att hela vår klubb är steget efter antagonisterna från arbetarnästet Södermalm. Vi har en trevlig och proper kille som informationsansvarig – duktig men inga överraskningar. De har en frisinnad fyllebloggare som lyckas dissa oss och driva med modebloggsfärens språkbruk – i ett och samma inlägg!

Vi har en supporterförening som på sin höjd knåpar lite hemsida och fixar en buss eller två. De har en ordförande i sin supporterförening som vågar ta bladet från munnen och kritisera det förlegade och odynamiska styrelseskicket demokrati. Vi citerar hans numer censurerade blogg: “Vi är Bajen Fans och vi är en fristående och fritt tänkande förening, som förening kommer vi aldrig att tillhöra en demokratisk allians så länge som jag sitter som ordförande”.

Han är dessutom litterärt begåvad. I sin prosa får han Ian Brown att framstå som Markoolio. Vi ryser när vi läser rader ur hans öppna (i dubbel bemärkelse) brev till bajens styrelse:

Melodi: Waterfall
För 15 år sedan var det ingen/
som kunde kalla mig för/
rasist, homofob, kvinnohatare/
eller antisemit
 jag hade inte den lyxen/
jag hatade allt och alla/
inklusive mig själv/
Jag sökte tillfällig lindring/
genom att mata min kropp/
med främmande substanser

Argh! Är det inte någon av snubbarna i Bob Hund som är DIF? Hör av dig om du vill skriva åt JK. Vi blir överkörda.

Vi kapar plan (inte äkta, ingen i Atalanta eller Marseille har gjort det), de kapar planen (mycket äkta, så gör man på kontinenten).

Vi är utspridda över Stockholm med kranskommuner. De finns över hela landet. Inte riktigt på gnagets nivå med 400 000 supportrar (mellan tummen och pekfingret). Men bajarna är ändå galet mycket större än oss i Söderkvarter som Rättvik, Växjö och Avesta. Vad fan ska vi komma dragandes med, Haninge och Vasastan liksom?

De ger fingret åt idrottssverige och lägger ner sin egen hockeysektion, vi har något jävla postnummer som supporterljus i mörkret.

De hoppar baklänges när vi i bästa fall hoppar vertikalt.

De är bajen och vi är DIF. Och tur är väl det.