Supporterintervju inför derbyt: Martin Ek

Dela gärna!

Namn: Martin Ek
Ålder: 17
Sektion: M/N

Varför är DU på Råsunda den 9:e augusti?
Den 9:e augusti är jag på Råttsunda för att elda igång blåränderna och förhoppningsvis leda dem till en seger som skapar lite arbetsro i bottenstriden.

Vad är ditt starkaste minne från en match mot bajen?
Varje match mot brajen när man var mindre frambringade enorma plågor och ledde därmed till starka minnen. Detta eftersom jag är uppvuxen i Söderort. Nu för tiden förstår jag att det är råttorna, som är hatobjekt nummer ett, men det där agget mot de förlorade själarna från Södermalm, det finns kvar.

Varför har vi inte lyckats på läktarna på de senaste derbymatcherna? Hur ska vi bli bättre?
Det är bara att kolla över på andra sidan. Vad har de som vi inte har? Trumma!
Nej men skämt åsido, jag tror att vi fortfarande försöker hålla kvar i guldåren likt ett barn som inte vill gå på dagis för att det var så trevligt att vara hemma med mamma hela tiden. Vi måste komma över att vi inte längre vinner var och vartannat år. Vi måste bli mer av en rebellisk tonåring som ger fan i vad andra säger och kör sitt eget race.

Att vara Djurgårdare handlar om så mycket mer än att sitta och håva in seger efter seger. Det handlar om en livsstil. Om att inte gå runt med råttornas hybris eller brajarnas förlorarmentalitet. Det handlar om gemenskap och glädje. Om att sjunga högst och låta resten avundsjukt titta på. Det handlar om att vara den där tonåringen.

Och för Södergrens skull. SJUNG LÅNGSAMT!

Vart laddar du upp innan match?
Först Humlan och sedan marsch mot blå(blå)a linjen.