Intervju med HV-supporter inför 31/1

Dela gärna!

Namn/psedonym: “Finest”

Ålder: Mellan 22-25 år gammal

Hur ser ni på säsongen hittills för HV71? Är det guld som gäller i år igen?
Spelmässigt sätt hade vi en härlig premiär där vi hemmaslog Frölunda ganska stort. Efter det började det gå ganska tungt, i alla fall när det gällde att plocka trepoängare. Efter förra säsongen stabila serieledning genom hela säsongen kändes det tungt med en sådan jämn elitserie och en del supportrar kände ganska stor frustration när det inte stämde.

Spelarna och ledarna har tagit sig i kragen ordentligt sedan en bit innan jul. Vi ligger just nu tvåa i tabellen strax efter Linköping vilket man får vara nöjd med. Vi har två riktigt bra målvakter som räddat oss flera matcher, lägg därtill en helt okej backuppsättning och en av de bästa forwardsuppsättningarna i elitserien. Så självklart vill vi fira guld i år igen. Och det känns inte helt orimligt.

HV-publiken får ofta beröm media, och anses bland de bästa i Elitserien. Hur ser ni på det och er själva i jämförelse med de andra lags publik?
Personligen tycker jag inte att Aftonbladets olika utmärkelser när det gäller supporterkultur är något att hurra särskilt mycket för. Dels kan jag inte förstå hur några “experter” från en tidningsredaktion kan bedöma olika lags supportrar och deras engagemang för klubben. Dessutom verkar det som de ändrar favoriter ett par gånger per säsong.

Från att ha varit en av Sveriges bästa hockeyklack i Rosenlundshallen för ett gäng år sedan så gick det rejält neråt när Kinnarps Arena byggdes. Gamla klackrävar skaffade sittplats och en generationsväxling skedde under en ganska lång tid. Dessutom splittrades folk i supporterklubben till olika “grupperingar”.

Nu ser vi dock en positiv trend. Sedan två och en halv säsong tillbaka är vi mer sammansvetsade än någonsin. Vi har ganska bra intresse till bortaresorna och trycket på hemmaplan har ökat markant. Sångarkivet utökas hela tiden och de gamla stulna sångerna rensas ut allt eftersom. Vi har en hårt jobbande tifogrupp som både gjort väldigt lyckade tifon och en del lite sämre. Vad som är positivt är att fler och fler börjar få rätt tänk när det gäller hur man beter sig på en läktare. Folk blir mer och mer inbitna. För tre-fyra år sedan var det otänkbart att sittplats skulle kunna hålla i ett pappersark vid introt. Det ser ljust ut.

Vad kännetecknar North Banks HV71:s supporterkultur?
Jag snuddar lite på det i mitt ovanstående svar. Vi hade bra rykte under en lång tid på 80-90-talet där Rosenlundshallen var synonymt med bra publik och stämning. I dagsläget kännetecknas vi, i alla fall enligt oss själva, som en supporterförening på väg upp igen. Mer tifon, fler nya sånger och en sammansvetsad organisation med ganska bra koll på läktarkultur hos de flesta.

Vilka är era största rivaler i Elitserien?
Vi har ingen utpräglad rival så som Djurgården har AIK eller Hammarby. Men de flesta känner mest aggression mot Linköping. Dels för det korta avståndet men också för de jämna matcher och intressanta klackmatcher som utspelats mellan lagen sedan LHC gick upp i elitserien. En del hade nog även svarat Färjestad eller Malmö. FBK för de jämna matcher vi brukar ha mot dom och dessutom påstår sig deras fans hata HV mer än allt annat. MIF har det varit lite ofina känslor mellan supportrar innan de åkte ner till Allsvenskan.

Vilket lag håller de flesta HV-supportrar på i fotboll?
Svårt att svara på. En del följer de lokala lagen Husqvarna FF och Jönköping Södra. Andra har favoritlag i Allsvenskan. Ishockey är utan tvekan nummer ett i Jönköping med omnejd.

Nu över till matchen mot oss på lördag. Ni kommer med ett riktigt stort bortafölje? Hur många väntas ni bli?
Vi har blivit tilldelade 530 biljetter av Djurgården. Det kommer alltså rulla 11 bussar på lördag. Lägg därtill privatresenärer och utflyttade Jönköpingsbor till Stockholm. Jag räknar med mellan 800-1000 personer. Tyvärr måste man erkänna att alla inte är renodlade klackmänniskor. Jag hoppas på ca 500 sjungande.

Hur ser ni på DIF Hockey och säsongen såhär långt?
Tabellmässigt ligger dom väl ungefär där jag trodde dom skulle vara. Runt slutspelsstrecket. Nu är dom i och för sig inne i en formtopp och har ett par raka segrar. Något som forhoppningsvis tar slut på lördag. Jag får nog erkänna att jag går och hoppas lite på DIF-AIK i kvalserien. DIF, AIK, SSK och Leksand kan bli publikfester som heter duga.

Vad är er syn på Järnkaminerna, DIF-publiken och vår supporterkultur?

Imponerande, helt klart. Stockholmshockeyn har ju under några säsonger legat i koma publikmässigt och verkar vara tillbaka starkare än någonsin. Jag tycker det är kul och inspirerande. En Djurgårdsklack som mobiliserar är det inga supportrar i elitserien som sjunger ut, det är bara att erkänna.

Ni verkar ha bra hand med föreningen vilket jag tippar är en bidragande orsak till att folk i er organisation har hittat tillbaka till hockeyn. Tråkigt dock att ni inte åkt på så mycket bortamatcher den här säsongen. Jag kan tycka att en så stor klack som er borde få iväg en eller två bussar vissa matcher.

Jag vet att ni försöker ordna många storresor men har svårt att få biljetter. Jag önskar personligen att HV71 släpper så många biljetter till er nästa säsong som vi får till er nu på lördag.

Det är en viktig match som väntar, hur tror du det går i matchen, och för respektive lag när Elitserien är slut?

Vi slår er på lördag, allt för att få en så lyckad invasion som möjligt. Vågar inte ge mig på något resultat dock. Vid elitseriens slut går vi för seriesegern helt klart. Konstigt vore väl annars, så jag måste tro på det. Fortsätter ni som era senaste matcher klarar ni slutspel.

KÖP BILJETT SNARAST – 1300 KLACKBILJETTER REDAN SÅLDA – FÄRRE ÄN 200 KVAR!