Reseklubben sammanfattar våren – och släpper sommarens resor!

Dela gärna!

Fem månader och några dagar har gått av 2019 och vi kan konstatera att Järnkaminernas alternativ att ta sig till bortamatcherna blir alltmer populärt att använda sig av.

Reseklubbens alternativ är perfekt egentligen för alla men jag vill slå ett extra slag för alla som använder sig av världens sämsta undanflykt för att inte åka på bortamatch, nämligen den som lyder ”jag har ingen att åka med så jag stannar hemma och ser på tv istället”.

Ingen, och då menar jag verkligen INGEN, jag har pratat med som åkt på sin första resa helt solokvist och kommit hem och ångrat sig för att sen aldrig mer åka på en bortamatch. Tvärtom är bortaresa med JK det perfekta sättet att skaffa sig nya blårandiga polare, öva in nya och gamla ramsor, diskutera senaste nyförvärven – och allt detta till ett ytterst humant pris.

Så tveka inte nästa gång ut häng med på våra resor, du har absolut inget att förlora!

Låt oss lägga pengar på bättre resor istället för skadegörelse!

840 personer har färdats land och rike runt i 18 stycken bussar där 15 har gått till fotbollen och 3 till hockeyslutspelet. Det mesta har fungerat bra men en ytterst tråkig detalj är att den totalt onödiga kontot för skadegörelse och sanering åter har behövt nyttjas. 2018 hade vi exat NOLL kronor i skadegörelse vilket aldrig tidigare hänt i vår historia men 2019 har inte startat lika bra.

Folk tycker uppenbarligen att gardinerna hemma inte är tillräckligt snygga så man istället tvingas sno med sig bussgardiner och sätta upp hemma eller tror att busshammare är sådana man kan ta med sig hem och snickra med på huset. Detta har tyvärr hänt nu, liksom att vissa blivit så fulla att man spytt ner sig själv. Det är långtifrån okej – och motverkar också resans syfte. Är man så full kommer man missa poängen med resan, nämligen att va pigg och alert vid matchstart för att kunna sjunga fram DIF till tre poäng.

Det händer inte på alla resor men tillräckligt ofta för att det varje gång belastar föreningskassan med summor i 10 000-kronorsklassen, pengar vi mycket hellre lagt på ännu billigare resor eller andra roliga aktiviteter för er medlemmar.

För er som inte åkt buss så är det Interbus som kör oss med fräscha helturistbussar så sköt dom och er därefter.

Trots ovanstånde text om skadegörelsen kommer vi inte höja priserna på några av dom kommande planerade resorna utan hoppas att ni tänker till en gång extra innan ni gör något korkat.

Vår målsättning har varit att ingen resa skall kosta över 350 kronor vilket vi också kunnat infria tack vare en fin medlemssiffra tidigt på året samt en stark souvenirförsäljning. Hittills har vi subventionerat de 18 bussarna med 226 000 kronor så tänk på det när ni köper souvenirer eller värvar medlemmar så bidrar ni till ett fortsatt lågt pris med Reseklubben.

Tågresor då?

Som ni märkt så har vi inte arrangerat en enda tågresa hittills och detta beror tyvärr på att 2019 har valts ut som ett extra stort år att renovera, laga och förbättra järnvägsnätet i Sverige. Detta medför då att Trafikverket enbart ger tillstånd till ordinarie trafik. Chartertåg som vi räknas som ligger utanför ordinarie tabell och får helt enkelt inte tillstånd. Vi ansökte till Häcken och även till Malmö i augusti och förutom detta så fanns det ett tåg om det hade blivit en sjunde avgörande hockeyfinal i Göteborg men även detta tåg fick nej från Trafikverket.

SJ Charter är fortsatt väldigt nöjda med Järnkaminerna som kund så det beror inte på något fel från er medlemmar utan helt enkelt banarbete. Huruvida vi kan arrangera någon tågresa i höst är oklart Så långt som spelschemat är satt så kommer det endast bli bussar i Järnkaminernas regi.

Statistik

Boka upp dig på sommarens resor!

AFC Eskilstuna-DIF måndag 8 juli

Eskilstuna är ruskigt nära Stockholm så vi borde bli 4-5000 blåränder på plats när topplaget Djurgårdens IF gästar den lilla orten. Självklart arrangerar vi en resa för endast 200 spänn dit.

MEDLEMMAR BOKAR HÄR (Mina sidor)

ICKE-MEDLEMMAR BOKAR HÄR

Kalmar FF – DIF måndag 22 juli

Likt förra året så kommer den här resan ha badtema så klä ut dig i hawaiiskjorta, bikini eller badbrallor och glöm inte simglasögonen hemma för till denna resa så skippar vi pubstoppet och kör ett badstopp istället…mer om detta senare. Självklart kommer vi även boka en krog inne i Kalmar för dom som hellre värmer på lokal, men vi hoppas på stor uppslutning på badstoppet även från snedresenärer. Priset landar på 340 kronor för den här upplevelsen.

MEDLEMMAR BOKAR HÄR (Mina sidor)

ICKE-MEDLEMMAR BOKAR HÄR

Elfsborg-DIF måndag 5 augusti

Elfsborg har en riktigt bra bortasektion under tak som borgar för att draget kommer bli riktigt bra. Många har fortfarande semester så vi hoppas på ett stort följe ner till postorderstaden. Pris blir 340 kronor.

MEDLEMMAR BOKAR HÄR (Mina sidor)

ICKE-MEDLEMMAR BOKAR HÄR

Malmö-FF-DIF Söndag 25 augusti

Sensommarens stora bortaresa dit tusentals och åter tusentals Djurgårdare kommer vallfärda, förmodligen kommer flera hundra ( om inte tusen..) köra weekend därnere så tveka inte, planera in Malmö den 25 augusti för DU ska vara där. Pris: 340 kronor.

MEDLEMMAR BOKAR HÄR (Mina sidor)

ICKE-MEDLEMMAR BOKAR HÄR

PS. Det ryktas om en fet lördagssamling på andra sidan sundet på lördagskvällen för alla tidigare tillresta, mer om detta senare. DS.

STÖD DIF PÅ PLATS – LAND OCH RIKE RUNT

/Joel Andersson, reseklubbsansvarig