Byta tillbaka till Blue Saints

Här diskuterar vi Djurgårdens övriga föreningar

Re: Byta tillbaka till Blue Saints

Inläggav Adasiek » 18 mar 2012, 14:27

Ftroop skrev:Jag uppfattar det som att begreppet Blue Saints hade mer tyngd i namnet än vad namnet Järnkaminerna har. Men det är min uppfattning.

Det är möjligt men det känns ganska naivt att tro att ett annat namn skulle resultera i ett helt annat bemötande från folk i Karlskoga igår.
Adasiek
Moderator

Inläggav Ftroop » 01 maj 2012, 01:04

http://theballisround.co.uk/2011/04/05/ ... -syndrome/

"...between the two clubs and both sets of fans with the Järnkaminerna or Blue Saints of Djurgården on one side..."

Jag må vara en pajas, men BLUE SAINTS är vår grund och vårt ursprung. Byt tillbaka nu!
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Inläggav Hajduk » 11 maj 2012, 00:25

Behåll JK men starta upp Blue Saints igen som en sektion inom JK för de som är hard core. Det ska ställas krav om säsongskort, ständiga medlemskap och engagemang. Res med på bortamatcher och dylikt. Kanske minst en DIF-tatuering eller?
Vill ni också att klacken ska sjunga högre och längre under hockeymatcherna? Gå då med i den här gruppen: http://www.facebook.com/groups/400568473349788/
Användarvisningsbild
Hajduk
Juniorerna

Inläggav lurv » 11 maj 2012, 00:32

Hajduk skrev:Behåll JK men starta upp Blue Saints igen som en sektion inom JK för de som är hard core. Det ska ställas krav om säsongskort, ständiga medlemskap och engagemang. Res med på bortamatcher och dylikt. Kanske minst en DIF-tatuering eller?

Är du seriös?
Användarvisningsbild
lurv
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 11 maj 2012, 09:57

Hajduk skrev:Behåll JK men starta upp Blue Saints igen som en sektion inom JK för de som är hard core. Det ska ställas krav om säsongskort, ständiga medlemskap och engagemang. Res med på bortamatcher och dylikt. Kanske minst en DIF-tatuering eller?

Sjukt bra!
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Rufus » 11 maj 2012, 12:22

Och för att man har en DIF-tatuering så är man mer hard core än de utan och bättre på nåt vis eller?
Rufus
Bänken

Inläggav Hajduk » 11 maj 2012, 12:35

Rufus skrev:

Och för att man har en DIF-tatuering så är man mer hard core än de utan och bättre på nåt vis eller?

Jag inte någon dif-tatuering själv men ja man är mer hard core om man har det.
Vill ni också att klacken ska sjunga högre och längre under hockeymatcherna? Gå då med i den här gruppen: http://www.facebook.com/groups/400568473349788/
Användarvisningsbild
Hajduk
Juniorerna

Inläggav lurv » 11 maj 2012, 22:58

Hajduk skrev:
Rufus skrev:

Varför skulle man vara mer hardcore pga en tatuering? Förstår inte riktigt.
Användarvisningsbild
lurv
Rekommenderad forumit

Inläggav Tha_Blue_saint » 12 maj 2012, 13:35

lurv skrev:
Hajduk skrev:
Rufus skrev:

Varför skulle man vara mer hardcore pga en tatuering? Förstår inte riktigt.

OT:
Kan ju bero på att du faktiskt förädlar din kropp med något djurgårds relaterat som ska sitta där i resten av ditt liv. Är väl ingen som tvingar någon att gadda sig. Dock kvarstår ju faktum att du genomlidit ex antal timmar i en obekväm stol med en nål in tryckandes under skinnet för att "måla" något som du står för. Som du alltid kommer stå för, fram tills du dör. Höjden av stolthet skulle jag kalla det.

ONT:
Nej vi ska inte byta tillbaka till något vi gick ifrån för 15 år sedan. Sen för er som är så kåta på Blue Saints så trycks det ju fortfarande upp souvenirer. Lev på 80-90talet om ni vill men jag förstår inte vad som faktiskt va så mycket bättre då än nu? Eller är det enbart för att det låter ballare? Vad vill ni som vill byta uppnå med att ändra tillbaka namnet på vår officiella supporter förening? Vad skulle ändras? Vad skulle bli bättre?
Användarvisningsbild
Tha_Blue_saint
Rekommenderad forumit

Inläggav Ftroop » 13 maj 2012, 01:00

Tha_Blue_saint skrev:Sen för er som är så kåta på Blue Saints så trycks det ju fortfarande upp souvenirer. Lev på 80-90talet om ni vill men jag förstår inte vad som faktiskt va så mycket bättre då än nu? Eller är det enbart för att det låter ballare? Vad vill ni som vill byta uppnå med att ändra tillbaka namnet på vår officiella supporter förening? Vad skulle ändras? Vad skulle bli bättre?

Hela min uppväxt var jag Blue Saint. Att byta till Järnkaminerna vara bara ett "Förlåt, förlåt... Vi ska sköta oss"-pinsam ursäkt för att tillgodose media och någran andras krav.

Inte fan skulle vi byta Järnkaminerna nu till typ "Hej-och-hå-Djurgården" bara för att Anrell och andra jönsar skulle kräva det. Det gjorde vi 1997.

Det var fan bättre förr! Jag blir medlem igen när vi byter tillbaka,

KANNA PÅ!
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Inläggav Tha_Blue_saint » 13 maj 2012, 23:01

Ftroop skrev:
Tha_Blue_saint skrev:Sen för er som är så kåta på Blue Saints så trycks det ju fortfarande upp souvenirer. Lev på 80-90talet om ni vill men jag förstår inte vad som faktiskt va så mycket bättre då än nu? Eller är det enbart för att det låter ballare? Vad vill ni som vill byta uppnå med att ändra tillbaka namnet på vår officiella supporter förening? Vad skulle ändras? Vad skulle bli bättre?

Hela min uppväxt var jag Blue Saint. Att byta till Järnkaminerna vara bara ett "Förlåt, förlåt... Vi ska sköta oss"-pinsam ursäkt för att tillgodose media och någran andras krav.

Inte fan skulle vi byta Järnkaminerna nu till typ "Hej-och-hå-Djurgården" bara för att Anrell och andra jönsar skulle kräva det. Det gjorde vi 1997.

Det var fan bättre förr! Jag blir medlem igen när vi byter tillbaka,

KANNA PÅ!

Till och börja med, skön attityd.
Sen besvarar du ju inte någon av dom frågor jag ställer.
Användarvisningsbild
Tha_Blue_saint
Rekommenderad forumit

Inläggav Balou » 14 maj 2012, 07:50

Måste säga att jag har svängt i debatten. Efter att ha begrundat frågan så ser jag ingen anledning att byta namn bara för att. Jag ser heller ingen anledning, som jag föreslog tidigare att det skulle vara någon undergrupp till JK. Varför det och hur skulle det gå till? Vem är hardcore och vem bestämmer det? Medlemsskap genom DIF-gadd? Med all respekt, det låter löjligt.
Det är faktiskt viktigare att vi bygger vidare på JK och försöker göra oss starkare som supporterorganisation genom att engagera fler att bli medlemmar, få fler att resa tillsammans och stötta Djurgårn. Viktigare att diskutera är inte hurvida vi ska byta namn eller inte, utan hur ska vi få fler att ansluta sig till Järnkaminerna. En gång i tiden, för inte så länge sen var vi Sveriges största supporterklubb, med över 5000 medlemmar. Hur hittar vi tillbaka dit? Vad måste vi göra?

I en stor supporterklubb finns lösningen på mycket. En stor kärna, stort inflytande, stort engagemang och mycket mentalitet. I en stor supporterorganisation finns det utrymme till mycket mer av allt. Alla som tycker att Järnkaminerna låter mesigt eller att det är laget DIF som egentligen är Järnkaminerna skulle ni ändra er mentalitet eller era åsikter bara för att ni blev medlemmar i klubben? Det är ju inifrån man har chans att påverka.
Om alla som vill byta till Blue Saint istället skulle ansluta till JK skulle effekten av att återskapa Blue Saints bli densamma.
Fast under Järnkaminerna.

Jag ser hellre en stor gemensam supporterklubb med tusentals medlemmar än ytterligare en gruppering där "vissa hardcore" bara ska få vara med.
Att våga ändra åsikt innebär att man är smartare idag än man var igår.
Balou
U21

Inläggav F1ttsmurfen » 15 maj 2012, 23:03

Tycker att Initiativet som jk nu har tagit som handlar om att sätta ordet på vad vår supporterförening står för är bra. Däremot tycker jag att man iallfall borde lämna ett litet utrymme för att byta tillbaka till blue saints. Har haft säsongsplåt i klacken sen något år efter att jk bildades, men likförbannat har jag inte en enda souvenir från jk. Varför? Jo, är emot allt som har med namnbyten och loggbyten att göra, det sabbar historien och den genuina känslan.
Att vi hade över 5000 medlemmar en gång i tiden berodde på att det var ett jäkla drag kring fotbollen och så var vi framgångsrika. Många blev medlemmar endast pga att man fick rabatterade bortaresor. Är det den vägen man vill gå får man räkna med att det svänger med antalet medlemmar precis som det gör för råttorna och deras publiksiffror. Tycker att vi ska satsa på mer känsla än kvantitet och faktiskt respektera dom som bildade blue saints genom att inte kasta bort det.

Och till dom som tar upp att man endast vill byta tillbaka pga att det låter tuffare: Det har mer att göra med att det är väldigt svårt att koppla om bilden på järnkaminen Knivsta till mig själv som som står på läktarn och sjunger om rydströms fru.
F1ttsmurfen
Juniorerna

Inläggav Tha_Blue_saint » 15 maj 2012, 23:24

F1ttsmurfen skrev:Tycker att Initiativet som jk nu har tagit som handlar om att sätta ordet på vad vår supporterförening står för är bra. Däremot tycker jag att man iallfall borde lämna ett litet utrymme för att byta tillbaka till blue saints. Har haft säsongsplåt i klacken sen något år efter att jk bildades, men likförbannat har jag inte en enda souvenir från jk. Varför? Jo, är emot allt som har med namnbyten och loggbyten att göra, det sabbar historien och den genuina känslan.
Att vi hade över 5000 medlemmar en gång i tiden berodde på att det var ett jäkla drag kring fotbollen och så var vi framgångsrika. Många blev medlemmar endast pga att man fick rabatterade bortaresor. Är det den vägen man vill gå får man räkna med att det svänger med antalet medlemmar precis som det gör för råttorna och deras publiksiffror. Tycker att vi ska satsa på mer känsla än kvantitet och faktiskt respektera dom som bildade blue saints genom att inte kasta bort det.

Och till dom som tar upp att man endast vill byta tillbaka pga att det låter tuffare: Det har mer att göra med att det är väldigt svårt att koppla om bilden på järnkaminen Knivsta till mig själv som som står på läktarn och sjunger om rydströms fru.

På vilket sätt anser du att man kastar bort det som grundarna till BS startade? Snarare har man väl tagit det i beaktande hela tiden? Eller anser du att man ska rådfråga dessa herrar om allt man gör? Självklart har medlemsantalet med att det just då var drag krig fotbollen att göra. Fast vad det har med sakfrågan att göra har jag ingen aning om.

Vad är det just med Blue Saints som tilltalar de som vill byta tillbaka är det jag undrar. Och ingen kan ju svara på det. Att känslan försvinner? Vad är det som försvinner i sig? Finns ju en möjlighet att JK faktiskt tilltalar den stora massan av djurgårdare mer än vad just Blue Saints gjorde. Och det är väl egentligen det som en supporterförening i första hand är till för, för alla. Och när det kommer till historia är det något som vi skapar just nu. Och den historia som ligger bakom oss kommer alltid finnas där, oavsett vad vi heter eller vilken loggotyp vi använder.
Användarvisningsbild
Tha_Blue_saint
Rekommenderad forumit

Inläggav F1ttsmurfen » 15 maj 2012, 23:51

Tha_Blue_saint skrev:
F1ttsmurfen skrev:Tycker att Initiativet som jk nu har tagit som handlar om att sätta ordet på vad vår supporterförening står för är bra. Däremot tycker jag att man iallfall borde lämna ett litet utrymme för att byta tillbaka till blue saints. Har haft säsongsplåt i klacken sen något år efter att jk bildades, men likförbannat har jag inte en enda souvenir från jk. Varför? Jo, är emot allt som har med namnbyten och loggbyten att göra, det sabbar historien och den genuina känslan.

På vilket sätt anser du att man kastar bort det som grundarna till BS startade? Snarare har man väl tagit det i beaktande hela tiden? Eller anser du att man ska rådfråga dessa herrar om allt man gör? Självklart har medlemsantalet med att det just då var drag krig fotbollen att göra. Fast vad det har med sakfrågan att göra har jag ingen aning om.

Vad är det just med Blue Saints som tilltalar de som vill byta tillbaka är det jag undrar. Och ingen kan ju svara på det. Att känslan försvinner? Vad är det som försvinner i sig? Finns ju en möjlighet att JK faktiskt tilltalar den stora massan av djurgårdare mer än vad just Blue Saints gjorde. Och det är väl egentligen det som en supporterförening i första hand är till för, för alla. Och när det kommer till historia är det något som vi skapar just nu. Och den historia som ligger bakom oss kommer alltid finnas där, oavsett vad vi heter eller vilken loggotyp vi använder.

Jag föredrar tradition, tycker t ex att vi aldrig ska byta hymn i framtiden. Desamma gäller stora förändringar i vår supporterklubb. Syftade på medlemsantalet tidigare för att förklara att vi har svårt att värva medlemmar utan att ge något i gengälld, typ rabatt på resor. Vill man vara medlem i något söker man tradition och känsla. För mig är tradition känsla.
Du frågar vad det är blue saints tilltalar och att ingen kan förklara det. Är inte det ett bra facit på att blue saints lyckades? Äkta kärlek ska man inte kunna förklara!
F1ttsmurfen
Juniorerna

Inläggav Tha_Blue_saint » 16 maj 2012, 12:32

F1ttsmurfen skrev:
Tha_Blue_saint skrev:

Jag föredrar tradition, tycker t ex att vi aldrig ska byta hymn i framtiden. Desamma gäller stora förändringar i vår supporterklubb. Syftade på medlemsantalet tidigare för att förklara att vi har svårt att värva medlemmar utan att ge något i gengälld, typ rabatt på resor. Vill man vara medlem i något söker man tradition och känsla. För mig är tradition känsla.
Du frågar vad det är blue saints tilltalar och att ingen kan förklara det. Är inte det ett bra facit på att blue saints lyckades? Äkta kärlek ska man inte kunna förklara!

Byta hymn? Vem har föreslagit en sådan sak till och börja med? Och dra upp en sån sak som ett exempel... JK har om inte jag missminner mig värvat fler medlemmar den här säsongen än på flera år. Detta kan bero på att vi har en handlingskraftig styrelse och en exemplarisk ordförande som får mycket gjort. Till exempel: JK har inte synts lika mycket i media på många många år. Man har en väl fungerande hemsida som pumpar ut artiklar(Lönen är här lägg den på DIF, hur jävla bra som helst.). Man hetsar folk som aldrig förr att åka på bortamatcher. Man står i fronten i debatten om supporterkultur/läktarkultur mot media och ordningsmakten samt politiker. Kort och gott det som en supporterförening ska göra!

Tradition och känsla? Tradition har vi gott om som jag skrev i mitt tidigare inlägg så försvinner inte vår historia bara för namnbytet och att strukturen på föreningen har förändrats. Allt finns ju kvar. Och vadå äkta kärlek? Anser du att JK inte står för äkta kärlek till DIF? Tycker det snarare är tvärtom. Man jobbar galet mycket för sin kärlek till just DIF. Och om man tycker det är muppigt att byta namn och inte stå för traditionen. Hur cp blir det inte då att byta tillbaka till något gammalt som merparten av sina medlemmar inte har någon relation till efter 15 år. Horungarna från söder och solna kallar oss själlösa och om något sånt här skulle gå igenom kan jag tyvärr inte annat än hålla med dem.
Användarvisningsbild
Tha_Blue_saint
Rekommenderad forumit

Inläggav F1ttsmurfen » 16 maj 2012, 20:15

Tycker också att jk gör ett grymt jobb numera efter en liten svacka. Är inte det jag klagar på. Tycker bara att det är synd att vi inte kan byta tillbaka nu när vi ska byta arena, skulle vara passande att göra det sista året på stadion så att folk kan referera vissa grejer till iallafall tidigt nittiotal.
Vi har en väldigt låg snittålder i klacken som kanske kan bero på att dom äldre inte känner igen sig. Tycker att det borde vara något som jk skulle jobba mer med. Sen att namnet blue saints skulle lösa problematiken fattar även jag, men jag tror att det skulle hjälpa lite.
Nåja är villig att släppa detta nu, inser att jk aldrig kommer att lägga kraft i detta, finns andra saker att ta itu med. Tycker bara att det är lite skumt att det är helt uteslutet för vissa när det är en del av vår historia.
F1ttsmurfen
Juniorerna

Inläggav Ftroop » 01 okt 2012, 22:37

Även om Ni yngre misstycker så vet jag att flera äldre inte gör det. Jag förstår inte denna motvilja mot att byta tillbaka till vårt ursprung.
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Föregående

Återgå till DIF övrigt