Hemmaplan i Borås för DIF i premiären

Dela gärna!

När Djurgården inleder Allsvenskan mot Elfsborg i Borås kommer man i princip ha hemmaplan. Hittills har djurgårdssupportrarna fyllt 19 bussar och köpt nästan 2000 biljetter till matchen. Det innebär att Elfsborg-DIF i praktiken blir hemmamatch för Blåränderna.

 Planeringen av resan till Elfsborg drogs igång av Järnkaminerna redan i december och väldigt många djurgårdare vill följa med. Järnkaminernas ordförande Dan Blomberg tror att det kommer fyllas fler bussar och bli helt fullt på Djurgårdssektionerna.

– Jag blir inte förvånad om vi fyller tre-fyra bussar till, det här har blivit en match som ingen Djurgårdare vill missa. Jag tror det blir en klassisk bortapremiär och antagligen det största bortaföljet i hela Allsvenskan i år.

Djurgårdare har en lång tradition av att storsamla till första bortamatchen varje fotbollsäsong. Förra året dominerade man Kalmars nya Guldfågeln Arena och i år är det alltså Borås Arena som ska fyllas med Blåränder.

– Bortaresandet är en viktig del av vår supporterkultur och vår identitet som Djurgårdare. Just i premiären är det extra kul att kunna vara så många på plats – fler än Guliganerna på andra sidan vågar jag tippa, säger Dan Blomberg.

Information om hur försäljningen går framåt kommer löpande uppdateras på Järnkaminernas hemsida, liksom information om hur man köper matchbiljett.

(Ovanstående var ett pressmeddelande från JK som gått ut till samtliga medier och som lyfts upp av TT redan)