Byta tillbaka till Blue Saints

Här diskuterar vi Djurgårdens övriga föreningar

Re: Byta tillbaka till Blue Saints

Inläggav kabom » 20 nov 2011, 19:07

The Escapist skrev:Jag har länge velat byta tillbaks men jag har allt mer börjat svänga åt att bevara JK precis som det är just nu och istället starta upp Blue Saints som en renodlad läktargrupp under JKs ledning. Det finns många på våra läktare som behöver något att samlas kring och JK idag fungerar alldeles utmärkt som en paraply-organisation enligt mig.

Instämmer.
kabom
Reservlaget

Inläggav Balou » 22 nov 2011, 14:39

Det finns en större dragningskraft i namnet Blue Saints, namnet andas mentalitet på ett annat sätt än Järnkaminerna.

Jag vill inte heller se JK försvinna och bara göra ett rakt namnbyte, utan jag är också inne på Escapistens och många andras spår.

Järnkaminerna är mer flaggan som organiserar och vi alla kan samlas under men på läktaren finns ju inte JK och styr/organiserar på samma sätt som utanför. Blue Saint skulle vara det perfekta alternativet för sångvilliga kompisgäng och personer i olika åldrar med en annan sorts mentalitet än den JK förmedlar att samlas kring.
Jag tror att det skulle kunna skapa en större, starkare och tightare kärna på läktaren och utveckla vår kultur.

Det funkar inte som vi har det idag att folk på ståplats står och spänner kuken med armarna i kors och inte sjunger. Det behövs en starkare kärna som leder vägen.

Blue Saints kanske är svaret.
Balou
U21

Inläggav Socrates » 22 nov 2011, 14:58

Ni som tycker att Blue Saints ska vara en undergrupp till JK/fristående grupp - vad vill ni få ut av det? Vad skulle den gruppen skapa som de nuvarande grupperingarna saknar?

Om ni vill vara ett kompisgäng eller enskilt stötta DIF, vad hindrar er? Förstår inte hetsen med att återuppliva namnet Blue Saints. Visst är det historiefyllt och låter kanske tyngre än Järnkaminerna men ärligt talat finns det så sjukt många viktigare frågor att fokusera på än denna.
Socrates
Reservlaget

Inläggav Tordmule » 22 nov 2011, 16:18

Bajen Fans låter väl inte så "coolt" heller?

Jag tror inte att vi t.ex. får fram en stark klackledare bara för att vi byter namn.
Jag tycker det är viktiga punkter som tas upp men som några redan har skrivit finns det viktigare saker än ett namnbyte. Snart har vi hetat JK lika länge som BS. Dvs kärnan i klacken kommer snart vara född efter namnbytet. Vad är det för tradition de ska vårda? Hellre skapa traditioner för framtiden.
Tordmule
Moderator

Inläggav Blueman » 24 nov 2011, 17:38

Oh when the Saints!
BLUE SAINTS!
Blueman
Bänken

Inläggav Ftroop » 24 nov 2011, 20:42

Tordmule skrev:Vad är det för tradition de ska vårda? Hellre skapa traditioner för framtiden.

Vårt ursprung?

Som jag känner det kom namnet Järnkaminerna till mer för att gå andra till mötes, än vad vårt önskemål var.

Blue Saints låter bättre och är vår grund.
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Inläggav Gussman » 26 nov 2011, 04:24

För.

Omröstning bland alla medlemmar skulle jag vilja se.
Gussman
Reservlaget

Inläggav DIFanatic » 18 dec 2011, 01:52

Summering:

Blue Saints var först och bildade en förening bland oss DIF supportrar, det gick sedan nedåt när vi fick lite huliganryktena och vi bytte nästan omedelbart till Järnkaminerna, inte kanske tilltalande namn för vissa, men enligt mig ett passande namn för vår supporterförening, eftersom ett det var ett smeknamn för DIF..en glödande insida- en kamin som nu är ett koncept som är del av vår supporterkultur.

Sen dess så har JK jobbat hårt och lyckats ganska hyfsat i sitt arbete i att anordna resor, huasa på inför derbyn, kommunikation med Föreningen och annordna b l a kaknäscupen och representerat Djurgårdens IF och fans med bra förmåga.

Sedan är saken följande: Det känns aldrig bra att man tvingas fly bort från ens förflutna, där känslan ligger ang namnbytet till JK. Dock så har och är Blue Saints ALDRIG bortglömt, JK säljer fortfarande produkter med "The saint" på mössor och tröjor mm, och Tifona visar att vi uppenbarligen känner en koppling till Blue Saints i o m det var namnet på inte bara oss, men berättelsen om när laget i våra hjärtan marcscherar in i sina blå tröjor som dem helgon ,som vägleder oss i motstunder, dem är- därav uppkommelsen "Blue Saints"! Blue Saints är och förblir en del av oss OCH JK, man ser det (som sagt ) i JKs souvenirer..som JK flaggan jag har hemma, i skrivande stund, tittar jag på flaggan brevid mig i mitt rum och ser "The Saint" eblemet på sidan av JK symbolen.

En hel del känner uppenbarligen att mentaliteten falnat en aning när BS blev JK, det kan jag delvis hålla med om, och jag kan bara vara ärlig...att jag känner mig frestad att byta tillbaks till Blue Saints, men snabbt tvekar jag, anledningen ligger att det känns, även om det skulle vara passande i och med det är vårt sista år på Stadion och det sistnämnde fyller 100 år dessutom, lite skumt att bara byta tillbaks...känns isf att vi skulle ha gjort det ifrån början.

Men samtidigt känns det ( fast det känns som sagt en frestande tanke och förslag) lite desperat och konstigt att bara byta tillbaks bara så där, om det äns ska komma upp på tal i nästa supportermöte (25/1) så måste vi först tänka på viss saker, Järnkaminerna har jobbat hårt och fått ganska bra resultat i saker som biljetter, resor, kommunikation mm (som skrivet ovan), samt tänka på hur detta kan påverka bland alla Djurgårdare...vissa kanske inte känner så öppna att byta tillbaks...(som touma fallet) kan det möjl ske en liten splittring bland vissa, senkänns det inte så aktuellt...det enda jag kan tänka migang att föra tillbaks Blue Saints tillbaks...nåt i närheten..är som jag läst här i tråden är att ha Blue Saints som enslags undergrupp, kanske en mini org i sambarbete med JK (som JK syd) eller nåt..

Mycket tankar och sånt, mycket att tänka på och som vi måste kolla upp innan det än är ens realistiskt att göra en omröstning att byta tillbaks till Blue Saints Stockholm, mer agrument finns för att göra det finns det säkert, men också emot...det man kan göra är att typ skriva ner det, tänka på det och sen föra vidare det till nästa supportermöte och diskutera det där.

Så känns läget, vi får ta detta i lagon takt, så det blir inget oense som splittrar oss, vi har mer pressande prioiteringar att tänka på, detta kan vi tänka på också...men inte på bekostnad på framtiden....
Jag vet jag är säker, jag är Djurgårn tills jag dör! I AM DIFanatic! ALLT FÖR DIF!
Användarvisningsbild
DIFanatic
U21

Inläggav gilfavor » 10 jan 2012, 12:39

Tycker personligen att svenska namn som regel är trevligare än engelska. Järnkaminerna är både mer karaktäristiskt och låter fräckare. Håller verkligen måttet!
gilfavor
Pojklaget

Inläggav Rabi » 10 jan 2012, 18:27

gilfavor skrev:Tycker personligen att svenska namn som regel är trevligare än engelska. Järnkaminerna är både mer karaktäristiskt och låter fräckare. Håller verkligen måttet!

Jag delar inte din uppfattning i det som är markerat med fetstil.

Ordet Järnkaminerna förknippas enligt mig för mycket med järnkaninen som vandrar runt på Stadion och Hovet. Ordet används även som smeknamn för våra lag, främst i media.

Känner och hoppas däremot att JK är på väg att bli alltmer en "läktargrupp" än en järnkanin. Det är än så länge bara en känsla
Rabi
Juniorerna

Inläggav Buddy13 » 05 feb 2012, 18:06

Tycker vi ska byta tbx av den anledningen att vi är BLUE SAINTS att vi bytte från första början ( vilket jag tycker va helt fel & fegt) Va för att ledande personer ville göra den stora massan & icke supportrar nöjda, BA har inte bytt dom har stått för mer våld än va vi har gjort å dom verkar ha klarat sig bra utan att byta till ett barn vänligt namn. Kanske skulle bytt till järnkninerna direkt istället. Byt till TBX så att vi får våran identitet tillbaka
Buddy13
Pojklaget

Inläggav EVK » 06 feb 2012, 12:14

Balou skrev:Det finns en större dragningskraft i namnet Blue Saints, namnet andas mentalitet på ett annat sätt än Järnkaminerna.

Jag vill inte heller se JK försvinna och bara göra ett rakt namnbyte, utan jag är också inne på Escapistens och många andras spår.

Järnkaminerna är mer flaggan som organiserar och vi alla kan samlas under men på läktaren finns ju inte JK och styr/organiserar på samma sätt som utanför. Blue Saint skulle vara det perfekta alternativet för sångvilliga kompisgäng och personer i olika åldrar med en annan sorts mentalitet än den JK förmedlar att samlas kring.
Jag tror att det skulle kunna skapa en större, starkare och tightare kärna på läktaren och utveckla vår kultur.

Det funkar inte som vi har det idag att folk på ståplats står och spänner kuken med armarna i kors och inte sjunger. Det behövs en starkare kärna som leder vägen.

Blue Saints kanske är svaret.

Instämmer!
Användarvisningsbild
EVK
Reservlaget

Inläggav Nivek » 11 feb 2012, 17:56

Intressant fråga. Blue Saints är ju fortfarande klackens själ. Det är våra traditioner, vår kultur.
Namnbytet till Järnkaminerna gjordes inte utan anledning. Det var kanske Blue Saints-själens räddning. Vi var så extremt hatade och otolererade att det var tvunget att göra något drastiskt. Terror-Tommy, stenkastning, misshandel och dräggighet var det enda folk tänkte när de hörde Blue Saints. BS bytte namn för att bryta med det där tragiska. Där ligger problemet också.

Att gräva upp Blue Saints-liket och ställa fram som vårt officiella namn känns lite som att sudda bort alla framsteg vi gjort och ta oss dit vi var senast. Jag tycker ju fortfarande att BS lever på stadion idag fast med mycket ruttet bortskalat. Det är bättre att låta Blue Saints själ leva under ytan som de högljudda supportrarnas ande och behålla Järnkaminerna som det är. Som vår officiella organisation och gemensamma röst utåt. Aldrig tidigare har vi supportrar haft ett sånt inflytande. Föreningen, massmedia och polisen (ibland mer, ibland mindre) ser på JK som en part att samtala med, som är värd att lyssna på och som de kan lita på. Namnbyte till BS skulle underminera allt det. Det är inte värt det för att få ett ballare officiellt namn.

Mycket bra snack här för övrigt och visst repeterar jag ibland vad andra redan sagt, men men.. Det är värt att sägas igen.
Användarvisningsbild
Nivek
U21

Inläggav Ftroop » 12 feb 2012, 00:04

http://theballisround.me/2011/04/04/stockholm-syndrome/

"...animosity between the two clubs and both sets of fans with the Järnkaminerna or Blue Saints of Djurgården..."

En gammal artikel iofs, men det är ändå skönt att se namnet Blue Saint nämnas i interantionella sammanhang igen. Senast var väl Luxemburg :)

Jag måste bara få bemöta Nivek...

Jag vet hur det var när detta hände. Men jag skiter i att det väckte anstöt hos mediaeliten. Jag var en Blue Saints då och jag är det fortfarande. Jag kastade inga stenar. Jag hoppade inte på Frisk. Varför ska min supporterorganisation till DIF som jag tillhört sedan barnsben smutskastas?

Hur illa jag än tycker om Black Army så har dom helt rätt i att dom fullständigt skitit i vad media tyckt... Vi borde göra detsamma.

BLUE SAINTS
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Inläggav Nivek » 12 feb 2012, 09:41

Ftroop skrev:Jag måste bara få bemöta Nivek...

Jag vet hur det var när detta hände. Men jag skiter i att det väckte anstöt hos mediaeliten. Jag var en Blue Saints då och jag är det fortfarande. Jag kastade inga stenar. Jag hoppade inte på Frisk. Varför ska min supporterorganisation till DIF som jag tillhört sedan barnsben smutskastas?

Hur illa jag än tycker om Black Army så har dom helt rätt i att dom fullständigt skitit i vad media tyckt... Vi borde göra detsamma.

BLUE SAINTS

Ja självklart får du bemöta mitt inlägg. Jag ser det inte som att det var en eftergift till massmedia att byta namn. Det var mer en nystart för supporterkulturen. En kultur som mycket väl kunde ha förtvinat -97-98. Men det gjorde den inte och snart var vi tillbaka större än någonsin och jag är övertygad om att det aldrig hade hänt utan de förändringar i attityd och ansvarstagande Patrik Asplund mfl kom med. Utan namnbytet tror jag tyvärr att förändringarna hade varit som alkoholistens löfte att sluta dricka efter en extra blöt helg. Det hade blivit samma visa igen nästa helg. Ett namnbyte tillbaka tror jag kan ha samma effekt fast åt ett annat håll.

Järnkaminerna var namnet, men Blue Saints är vår kultur!
Användarvisningsbild
Nivek
U21

Inläggav Ftroop » 18 mar 2012, 01:28

Fan vad jag saknar Blue Saints...

Bara grejen att Blue Saints skulle komma till Karlskoga idag hade fått bönderna att gå på knäna.. Inget ont om att JK var där idag... Ni gjorde det för övrigt jättebra, men för en gammal Saint så känns det som att Blue Saints borde ha varit på platas.
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Inläggav piotor » 18 mar 2012, 03:14

Du var inte där, men blue saints behövdes idag? Ett namnbyte löser alla problem. Såklart.
piotor
Moderator

Inläggav Ftroop » 18 mar 2012, 03:18

piotor skrev:Du var inte där, men blue saints behövdes idag? Ett namnbyte löser alla problem. Såklart.

Jag tror inte att du behöver ta till sarkamsmer för att tillintetgöra vad jag menar. Jag tror att flertalat ändå förstår min ståndpunkt utan att du försöker förlöjliga det hela.
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

Inläggav Adasiek » 18 mar 2012, 11:37

Ftroop skrev:Jag tror att flertalat ändå förstår min ståndpunkt utan att du försöker förlöjliga det hela.

Och den är på allvar att allt skulle varit som förr och namnet ändrades?
Adasiek
Moderator

Inläggav Ftroop » 18 mar 2012, 12:32

Adasiek skrev:
Ftroop skrev:Jag tror att flertalat ändå förstår min ståndpunkt utan att du försöker förlöjliga det hela.

Och den är på allvar att allt skulle varit som förr och namnet ändrades?

Det är din tolkning.

Jag uppfattar det som att begreppet Blue Saints hade mer tyngd i namnet än vad namnet Järnkaminerna har. Men det är min uppfattning.
Användarvisningsbild
Ftroop
Bänken

FöregåendeNästa

Återgå till DIF övrigt