Intervju med Wille Bäckström och DIF-Media

Dela gärna!

Hur är läget på DIF Media med 4 dagar kvar till premiären på Tele2 Arena?

– Det är stressigt men kul. En väldigt stor match, vi har en ganska tuff utmaning som består i att vi ska nå ut till otroligt mycket folk som vanligtvis inte besöker DIF.se. Bland annat strategiarbete för hur vi ska göra för att optimera arbetet och mediekanalen detta samtidigt som man ska sitta i 100 olika arenamöten. Men samtidigt är det skönt att alla på kansliet hjälps åt och kavlar upp ärmarna. Det är bara att tuta och köra.

wille_fb

Hur har din vecka sett ut?

– Jag var i Mjällby i söndags och försökte prata så mycket som möjligt med spelarna om matchen och arenaflytten. Men det blev lite svårt då spelarna var sura efter förlusten.

– Kom hem från Mjällby i måndags morse och hade möte med Grönis för att informera om vad som händer på Tele2. Hur spelarna får sina biljetter och sin access. Alla spelare har ju var sitt säsongskort på arenan och så finns det även de som köpt till extra säsongsbiljetter. Lite information om vilka tider som måste passas under söndagen och så vidare.

– Igår var vi på pressmöte med Hammarby och SGA för att bekanta oss och lära om pressutrymmet som har varit lite felplanerat. Nu har vi försökt åtgärda så att det ska bli så bra som möjligt för all media som kommer att finnas på plats på arenan.

 

Hur ser schemat ut kommande dagar?

– Idag har jag kört 08-fotboll för att pusha inför premiären. Imorgon tar jag med mig Johanna Lundberg för en officell pressvisning och intervjuar lite folk från SGA, Politiker osv. Vi ska försöka ta så mycket coola bilder som möjligt medan Pedda är ute och bevakar träningen. På fredag har vi öppet hus på Tele2. Då ska jag vara där hela dagen och lära mig hitta samt planera inför söndagen. Då tränar både DIF och bajen där. Vi kommer bland annat göra filmer som ska användas till storbildsskärmen men även få upp filmer till dif.se. Jag ska även hjälpa Tele2 att få material till deras skärmar.

– På lördagen ska jag vara lite ledig men kommer säkert att smyga ner på träningen. Sambon fyller 40 så vi får väl se hur det blir med den biten, träningen alltså. Efter att ha jobbat oavbrutet sedan midsommar så känns det bra att faktiskt kunna ta en någorlunda ledig dag. På kvällen är det en del folk från DIF som kommer att besöka bajens match på samma sätt som att folk från bajen kommer att besöka vår.

 

När ni intervjuar och träffar spelarna, märker ni att det bubblar av förväntan inför premiären precis som vi kan känna i supporterled?

– Ja det gör man. Det är mycket snack från spelarna om det. De är jättenyfikna. Det är väldigt få av spelarna som faktiskt har besökt arenan och sett hur den ser ut nu när den är klar. De enda som har sett den i någorlunda skick är ju de som var med när vi spelade in reklamfilmen.

 

Vad innebär flytten till Tele2 Arena för er på DIF Media? Finns det nya möjligheter som vi idag inte har på Stadion?

– Vi vet inte riktigt i dagsläget. Svårt att svara på. Det är ett avancerat system och det ska dras mängder av kablar innan vi vet vilka möjligheter vi har. Vi kommer att ha mycket förproducerat men hoppas kunna köra fler livesändningar framöver. Innan vi lägger stora investeringar vill känna på hur arenan fungerar. De första två matcherna kör vi “se och lära”. Men vi kommer att sitta kvar här på Stadion precis som innan.

Kan du minnas någon match med lika hög publiksiffra om vi räknar bort derbymatcher och cupfinaler?

– Nej, räknar vi bort stormatcherna i CL-kvalet så är det närmsta vi kommer Helsingborg eller Göteborg på Råsunda då vi varit uppe i ca 18 000.

 

På vilken sektion kommer du att befinna dig på söndag? 

Jag kommer nog befinna mig överallt, men där jag har säsongsbiljett är Östra Övre sektion 326 rad 1.

Vilka sitter du tillsammans med? 

– Jag sitter med min sambo, Lille-skutt, Mathe Lang och Tony Kungsholmen, samt  30 andra. Det kommer bli en riktigt bra och positiv liga när jag är där. Annars vet man inte hur tonläget kommer att vara. Men det garanteras att det kommer att vara fart och drag på vår sektion.

 

Våra sista två frågor. Vad blir det i matchen och vad blir publiksiffran?

– Jag säger som facit “Mr Ticket”, det blir slutsålt. Djurgårn vinner med 3-1 och Bergström, Jawo och Erton målar. Sen skiter jag fullkomligt i vem som gör Pekings mål.

 

Jag ser att du har World Cup 94-flippret i bakgrunden. Vem har rekordet och vad är rekordet?

– I morden tid har jag rekordet. Någonstans runt 3,5 miljarder. Men det beror till stor del på att jag förr var tvungen att vänta två timmar medan jag exporterade klipp mitt i natten, då fick jag underhålla mig med att spela flipper. Nu för tiden blir det inte lika mycket av den varan.

 

Järnkaminerna tackar Wille och DIF Media för pratstunden och hoppas att de fortsätter leverera klipp på DIF.se i samma höga kvalitet som under våren.