Sofialäktaren tifo

Diskussioner om det som sker på läktaren

Sofialäktaren tifo

Inläggav Sofialäktaren tifo » 07 feb 2013, 00:23

Sofialäktaren tifo börjar sakta men säkert ta form. Organisationen håller på att falla på plats och vi är alla taggade på att kickstarta säsongen. Vad som med kort varsel behövs för att ge oss en bra start och en grund att stå på är ekonomiska bidrag.

Redan nu till helgen kommer det bli möjligt att skänka pengar i kontanter då vi går runt och skramlar med hinkar på Stadshagen på Djurgårdens matcher mot Örebro och Öster. Alla bidrag är välkomna, stora sedlar som smågrus. Vi är väldigt tacksamma för allt och glada över att så många redan har visat intresse i att hjälpa oss på olika sätt.

Vi står inför ett år då vi under de sju sista matcherna på Stockholms Stadion vill hedra vår borg på ett värdigt sätt. Med Djurgårdsfamiljens bidrag kan vi förverkliga våra visioner.

Inom kort kommer vi även att gå ut med information för dig som vill bidra ekonomiskt genom att föra över pengar till vårt konto.

Stöd Sofialäktaren tifo, hjälp oss att göra 2013 till ett läktarår att minnas för evigt!
Sofialäktaren tifo
Juniorerna

Re: Sofialäktaren tifo

Inläggav M14 » 07 feb 2013, 22:52

Vad är anledningen till att ST inte kommer reppa som grupp på matcherna? Det behöver självklart inte betyda en enorm nackdel, men vilka potentiella fördelar ser man från er sida?
M14
Rekommenderad forumit

Inläggav d10ervi » 07 feb 2013, 23:15

Är inte aktiv själv i Sofialäktaren tifo men kan säga att det kommer att finnas flertalet fördelar med detta. Att personerna som kommer att hjälpa till inte kommer att vara några medlemmar är en fördel då de inte kommer att känna några krav vilket i sin tur gör att de kommer att vara hungriga och taggade under de tifofix som de infinner sig på. Ingen som kommer på fixen kommer heller behöva känna sig utanför på något sätt då alla är där för samma sak, för att påverka tifoverksamheten inom DIF. Sofialäktaren kommer att bli en stor fördel för vår läktarkultur i framtiden och tillsammans kan vi hjälpa till och visa Sverige att vi inte gett upp på något sätt bara för att Fabriken sorgligt nog behövt lägga ner verksamheten.
d10ervi
Pojklaget

Inläggav Luro » 07 feb 2013, 23:20

d10ervi skrev:Är inte aktiv själv i Sofialäktaren tifo men kan säga att det kommer att finnas flertalet fördelar med detta. Att personerna som kommer att hjälpa till inte kommer att vara några medlemmar är en fördel då de inte kommer att känna några krav vilket i sin tur gör att de kommer att vara hungriga och taggade under de tifofix som de infinner sig på. Ingen som kommer på fixen kommer heller behöva känna sig utanför på något sätt då alla är där för samma sak, för att påverka tifoverksamheten inom DIF. Sofialäktaren kommer att bli en stor fördel för vår läktarkultur i framtiden och tillsammans kan vi hjälpa till och visa Sverige att vi inte gett upp på något sätt bara för att Fabriken sorgligt nog behövt lägga ner verksamheten.

PRECIS så är det.
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav piotor » 08 feb 2013, 00:08

M14 skrev:Vad är anledningen till att ST inte kommer reppa som grupp på matcherna? Det behöver självklart inte betyda en enorm nackdel, men vilka potentiella fördelar ser man från er sida?

Förutom de nämnda anledningarna så skulle jag kunna lägga till att det till exempel är väldigt välkommet att hjälpa till även om man inte står i klacken. Det finns inga krav på att stå i kärnan, det finns inga krav på att stå i klacken. Alla som vill hjälpa till med tifofix kan göra det. Redan nu har vi fått in en hel del mail från folk jag inte känner igen namnen på, och det är skitkul.

Inom kort går vi ut med mer info om hur man kan ska göra om man vill hjälpa till.
piotor
Moderator

Inläggav The Escapist » 11 feb 2013, 21:37

Här är ett klipp som ger en inblick i hur vi under två intensiva veckor arbetade för att ta fram trestegskoreografin mot aik i höstderbyt. Deltagandet och hjälpen var stor från många parter utöver Fabriken vilket gjorde att ett av Djurgårdshistoriens snyggaste tifon var möjligt att genomföra.

Det var också med denna framgångsrika struktur tanken med Sofialäktaren tifo växte fram. Vi hade jävligt kul när vi gjorde detta tifo och engagemanget från så många håll motiverade oss att under flera nätter utan sömn spraya Sveriges största OH-flagga, rulla flaggor och klippa västar.

Resultatet blev, som ni känner till, bra. Vill du se fler tifon av samma kaliber? Sätt då in pengar på vårt plusgirokonto: 662790-5.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Raevjaeveln » 11 feb 2013, 22:26

The Escapist skrev:[youtube]zw2I4wItZkU[youtube]

Här är ett klipp som ger en inblick i hur vi under två intensiva veckor arbetade för att ta fram trestegskoreografin mot aik i höstderbyt. Deltagandet och hjälpen var stor från många parter utöver Fabriken vilket gjorde att ett av Djurgårdshistoriens snyggaste tifon var möjligt att genomföra.

Det var också med denna framgångsrika struktur tanken med Sofialäktaren tifo växte fram. Vi hade jävligt kul när vi gjorde detta tifo och engagemanget från så många håll motiverade oss att under flera nätter utan sömn spraya Sveriges största OH-flagga, rulla flaggor och klippa västar.

Resultatet blev, som ni känner till, bra. Vill du se fler tifon av samma kaliber? Sätt då in pengar på vårt plusgirokonto: 662790-5.

Riktigt skön film. Detta tifo förtjänar mer uppmärksamhet, just i form av såna här klipp. Sjukt egentligen hur man kan skapa allt detta på bara två veckor.

Satte in 150 pix på pg-kontot.
Raevjaeveln
Rekommenderad forumit

Inläggav Linuspettersson018 » 11 feb 2013, 22:41

Andra sätt att ge bidrag är ju att lägga i en slant i tifo-hinkarna under matcherna.
Lost souls forever
Linuspettersson018
U21

Inläggav martin88 » 11 feb 2013, 22:41

The Escapist skrev:Här är ett klipp som ger en inblick i hur vi under två intensiva veckor arbetade för att ta fram trestegskoreografin mot aik i höstderbyt. Deltagandet och hjälpen var stor från många parter utöver Fabriken vilket gjorde att ett av Djurgårdshistoriens snyggaste tifon var möjligt att genomföra.

Helt brutalt sinnessjukt mycket jobb som ligger bakom. Jag är full av beundran och tacksamhet över alla eldsjälar som lägger ner så pass mycket tid ideellt.
Sjunga högt och dricka bärs, ta guldet ingen pärs.
Användarvisningsbild
martin88
Assisterande kapten

Inläggav Tha_Blue_saint » 11 feb 2013, 23:22

Brutalt fet film! Och tifot är sjukt jävla episkt! Ni är verkligen helt ovärderliga för vår läktarkultur.

Ni ska vara mer än stolta med vad ni har åstadkommit.

Fan nästan gråtfärdig här.
Användarvisningsbild
Tha_Blue_saint
Rekommenderad forumit

Inläggav Hoss » 12 feb 2013, 00:10

Jättefint.

Men jag och många med mig kommer inte skänka en krona förens det finns uttalade planer på hur planerna på hockeyn ser ut. Enbart fotboll? Hockey inkluderat? Och då, hur kommer fördelningen se ut? Om inte, ha så kul.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav Linuspettersson018 » 12 feb 2013, 00:19

Hoss skrev:Jättefint.

Men jag och många med mig kommer inte skänka en krona förens det finns uttalade planer på hur planerna på hockeyn ser ut. Enbart fotboll? Hockey inkluderat? Och då, hur kommer fördelningen se ut? Om inte, ha så kul.

Nu är inte jag jätteinsatt i det här direkt men de flesta svar kan man få genom att lyssna på DIFPodden och som läget ser ut nu kommer det ite finnas någon tifoverksamhet eller att UCS går organiserat på hockeyn på ett långt tag framöver och det med tanke på säkerhetsansvariges beteende m.m.
Lost souls forever
Linuspettersson018
U21

Inläggav The Escapist » 12 feb 2013, 00:23

Hoss skrev:Jättefint.

Ja strålande tänkt! Mindre pengar betyder mer jobb och ännu mindre tid att engagera sig för hockeyn. Låter suveränt hörru.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav piotor » 12 feb 2013, 01:04

Sofialäktarens tifogrupp har inte sagt något om hockeyn, förutom att det inte kommer att bli några hockeytifon så länge situationen fortfarande ser ut som den gör. Det finns ingen officiell ståndpunkt om att inte köra hockeytifon.

Det är tråkigt om Djurgårdare inte vill skänka pengar på grund av den ovissheten, men jag tror och hoppas att Hoss är i en väldig minoritet i den frågan. Nu släpper vi det.
piotor
Moderator

Inläggav Hoss » 12 feb 2013, 21:27

piotor skrev:Sofialäktarens tifogrupp har inte sagt något om hockeyn, förutom att det inte kommer att bli några hockeytifon så länge situationen fortfarande ser ut som den gör. Det finns ingen officiell ståndpunkt om att inte köra hockeytifon.

Det är tråkigt om Djurgårdare inte vill skänka pengar på grund av den ovissheten, men jag tror och hoppas att Hoss är i en väldig minoritet i den frågan. Nu släpper vi det.

Det finns många Djurgårdare, mig inräknat, som är ganska trötta på det enorma fokus som fotbollen får i diverse supporterfalanger. Nu finns det som bekant bekväma skäl att gömma sig bakom men även innan så prioriterades fotbollen vid viktiga hockeymatcher (som exempelvis senaste finalen).

Om nu intjänade pengar enbart går till fotbollen hoppas jag att detta också uppmärksammas vid insamlingar så att folk kan ta ställning till detta, att enbart sysselsätta sig med en idrott borde rimligtvis inte vara lika kostsamt som två. Samtidigt skulle jag vilja se ett alternativ för oss som faktiskt inte vill överge hockeyn, det är därför det vore rimligt med en supporterorganisation direkt kopplat till just DIF-hockey.

Det är också larvigt att det inte kan ges mer klara besked än att man tycker DIF-hockey är taskiga och bla bla bla.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav piotor » 12 feb 2013, 21:38

Hoss skrev:
piotor skrev:Sofialäktarens tifogrupp har inte sagt något om hockeyn, förutom att det inte kommer att bli några hockeytifon så länge situationen fortfarande ser ut som den gör. Det finns ingen officiell ståndpunkt om att inte köra hockeytifon.

Det finns många Djurgårdare, mig inräknat, som är ganska trötta på det enorma fokus som fotbollen får i diverse supporterfalanger. Nu finns det som bekant bekväma skäl att gömma sig bakom men även innan så prioriterades fotbollen vid viktiga hockeymatcher (som exempelvis senaste finalen).

Om nu intjänade pengar enbart går till fotbollen hoppas jag att detta också uppmärksammas vid insamlingar så att folk kan ta ställning till detta, att enbart sysselsätta sig med en idrott borde rimligtvis inte vara lika kostsamt som två. Samtidigt skulle jag vilja se ett alternativ för oss som faktiskt inte vill överge hockeyn, det är därför det vore rimligt med en supporterorganisation direkt kopplat till just DIF-hockey.

Det är också larvigt att det inte kan ges mer klara besked än att man tycker DIF-hockey är taskiga och bla bla bla.

Yes, du har påpekat det. Senaste finalen? Jag vet inte vad du menar. Menar du när det såg ut såhär på hockeyn:
Bild

Samtidigt som det såg ut såhär på fotbollen:
Bild

I så fall håller jag inte med om påståendet om att fotbollen prioriterades vid viktiga hockeymatcher.

Tifoorganisationen har inte samlat in pengar på hockeyn sen vi slutade göra tifon, möjligtvis att det gick någon match, är inte 100%. Som du vet om du går på hockeymatcher så skramlas det inte med några hinkar där.

Jag och Tim pratade en del om det här i DIF-podden, och jag tycker att det du skriver inte stämmer om att det enda som sägs är att DIF är taskiga.
piotor
Moderator

Inläggav Bmore » 14 feb 2013, 02:18

Läste någonstans att det var någon järnkaminernas dag då man gick med hinkar och samlade in pengar som skulle användas till hockeyn istället för att göra ett tifo och att dessa pengar (som ska ha varit endast för hockeyn) inte har använts, vad händer med dessa? Är påståendet sant?
Bmore
Juniorerna

Inläggav hellman530 » 14 feb 2013, 11:53

I DIFpodden #3 snackar dom om ett tifo med en solnedgång, ett hav och en djurgårdsfärja som åker över havet. Undrar om någon här har en bild på det tifot?
Ni kan hellre ta min tjej!
hellman530
U21

Inläggav Miike » 14 feb 2013, 12:47

Bmore skrev:Läste någonstans att det var någon järnkaminernas dag då man gick med hinkar och samlade in pengar som skulle användas till hockeyn istället för att göra ett tifo och att dessa pengar (som ska ha varit endast för hockeyn) inte har använts, vad händer med dessa? Är påståendet sant?

Vilket år snackar du om nu?

- 2010 spelades matchen mot Färjestad, det var tifo och följaktligen samlades pengar in
- 2011 spelades matchen mot Timrå, det var ett helt sinnessjukt grymt tifo och följaktligen samlades det in pengar
- 2012 spelades matchen mot Skellefteå, det var inget tifo och det samlades inte in pengar
- 2013 spelades matchen mot Karlskoga, det var inget tifo och det samlades inte in pengar

2006-2009 var det tifo på samtliga matcher och det samlades följaktligen in pengar.
Användarvisningsbild
Miike
Rekommenderad forumit

Inläggav Miike » 14 feb 2013, 12:59

Hoss skrev:Det finns många Djurgårdare, mig inräknat, som är ganska trötta på det enorma fokus som fotbollen får i diverse supporterfalanger. Nu finns det som bekant bekväma skäl att gömma sig bakom men även innan så prioriterades fotbollen vid viktiga hockeymatcher (som exempelvis senaste finalen).

Vad menar du med att fotbollen får så mycket mer fokus än hockeyn från diverse supporterfalanger? JK, UCS och tidigare Fabriken är de organiserade grupper som du måste mena. JK har, om du spanar in lite på hemsidan, ett väldigt stort fokus på hockeyn. Nyhetsflödet består helt klart mestadels av hockey just nu. UCS och Fabriken har varit väldigt tydliga med varför situationen är som den är och varför de inte är aktiva på hockeymatcher för stunden. Hur fan kan du säga att det finns bekväma skäl att gömma sig bakom?? Det är så extremt respektlöst mot de som är involverade. Och att du säger att fotbollen hade störst fokus under finalspelet visar bara på hur dålig koll du har.

Hoss skrev:Om nu intjänade pengar enbart går till fotbollen hoppas jag att detta också uppmärksammas vid insamlingar så att folk kan ta ställning till detta, att enbart sysselsätta sig med en idrott borde rimligtvis inte vara lika kostsamt som två. Samtidigt skulle jag vilja se ett alternativ för oss som faktiskt inte vill överge hockeyn, det är därför det vore rimligt med en supporterorganisation direkt kopplat till just DIF-hockey.

Om du varit på en hockeymatch de senaste typ 14 månaderna hade du upptäckt att det inte samlas in pengar på matcherna längre. JK är en supporterorganisation som fördelar sitt fokus mycket rimligt enligt min mening mellan hockey och fotboll. Sätt in dig i ämnet innan du slänger ur dig så dumma inlägg. Men framförallt börja gå och stöd hockeylaget som du säger att du inte vill lämna, men så tydligt aldrig har följt från en annan sektion än vip-läktaren med styrelsen.
Användarvisningsbild
Miike
Rekommenderad forumit

Nästa

Återgå till Läktaren