Sångtråden

Diskussioner om det som sker på läktaren

Re: Sångtråden

Inläggav SthlmKHK » 02 jul 2014, 19:33

D.F.I. skrev:Melodin i ramsan "med ekande röster från sofia" är nåt jag väntat på att ta fäste i sofia.

Dock har jag hört vraken (http://youtu.be/EAfKy_l5SfA?t=3m41s, 3:41 in i klippet) har börjat använda den...var dem nu före med den nu eller? Vill inte stå och sjunga denna och sen få höra massa surr om att vi ska ha "snott" den från dem...

Vi var långt före Bajen. Också en anledning varför jag hatar deras supportrar som tror de är skaparna av just allt i Sverige supporterkultur .
SthlmKHK
Juniorerna

Inläggav Martin51 » 06 jul 2014, 12:28

ÖSK fans Kubanerna har sjungit en låt med samma melodi som "Med ekande röster från sofia" i ett par år nu, bajen börja sjunga den innan säsongen drog igång. Jag förknippar den absolut inte med oss. Jag tvivlar på att ramsan har tagen eller fått sin inspiration från någon av dessa lags supportrar, men likaså är ramsan förknippad dessa lag redan. ÖSK har redan varit på Bajen om det och om den här ramsan (som är ruggigt bra f.ö) sätter sig så kommer det endast anses vara en "snodd" ramsa.

Sedan vill jag säga att det känns verkligen riktigt lågt att sjunga "jag kängade en gnagare" på en träningsmatch mot Mittjylland. Samtidigt som ramsan har i sig att vi ska/vill döda gnaget, jag har tidigare alltid gillat den på derby dagar och har i sig inget emot ramsan men det rimmar illa med det som hände Stefan att sedan sjunga om en vilja att döda en annan supporter. Vet att absolut ingen av oss är seriösa med detta men hur kan vi någonsin be om respekt för det som hände av någon när vi går så lågt ner själva?

Bra gung och skön stämning stundtals på senaste matchen i alla fall, kommer bli grymt på måndag!
Martin51
Reservlaget

Inläggav Gaizkalicious » 09 jul 2014, 13:08

När "Blå blå är kärleken" spelades upp innan den senaste matchen kom jag osökt att tänka på en gammal ramsa. Den sjöngs en del på hockeyn för några år sedan och höll på att få fäste på läktaren. Med melodin från Blue moon var texten följande:

"Djurgår'n
Ett lag ett hjärta som slår
Stolta för evigt vi står
Sjunger tills segern är vår"

Mitt minne kan vara svagt men jag kan på rak arm inte komma ihåg när jag senast hörde den på läktaren. Tror personligen att den har hög potential, men jag undrar mest vad som hänt med den. Har den strukits? Finns det något annat svenskt lag som kör den melodin?
Gaizkalicious
Pojklaget

Inläggav Durden » 10 jul 2014, 15:29

Förslag för att få ordning på ramsans tjalalallande,

Med ekande röster från Sofia,
För Djurgår'n vi sjunger denna sång
Vi lovar och svär dig ska vi följa,
Tills våra sista andetag

Vi gör allt för dig Djurgår'n,
Ja vi älskar dig Djurgår'n,
Vi gör allt för dig för vi älskar dig Djurgår'n
Peligroso.
Användarvisningsbild
Durden
Rekommenderad forumit

Inläggav rappe3 » 10 jul 2014, 22:46

Durden skrev:Förslag för att få ordning på ramsans tjalalallande,

Tills våra sista andetag

Gillar det mer argentiska adeyadidadado istället för tjalalala. Text på slutet kan funka också, men gick inte ihop så bra i mitt huvud..
rappe3
Reservlaget

Inläggav Luro » 10 jul 2014, 23:10

rappe3 skrev:
Durden skrev:Förslag för att få ordning på ramsans tjalalallande,

Tills våra sista andetag

Gillar det mer argentiska adeyadidadado istället för tjalalala. Text på slutet kan funka också, men gick inte ihop så bra i mitt huvud..

:-)

Dale dale...
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav alltid_oavsett » 11 jul 2014, 00:52

Trist att den inte kördes mot elfsborg.
Kan vara den fetaste sången någonsin:
https://www.youtube.com/watch?v=MUliw5qHilg

för Djurgår'n vi sjunger denna sång
tills våra sista andetag

Började sätta sig en del på läktaren mot midtjylland, vi sätter den väl?
alltid_oavsett
Spelarrådet

Inläggav Martin51 » 11 jul 2014, 01:26

alltid_oavsett skrev:Trist att den inte kördes mot elfsborg.

tills våra sista andetag

Ramsan har sedan länge använts av Kubanerna och hela året av vraken. Jag känner mig inte tillfreds att vi blir tredje gubbe på den ramsan. San Lorenzo har mängder med bra ramsor som man annars kan få ny inspiration av. Men just denna ramsa får mig och mina polare att rynka på våra pannor.
Martin51
Reservlaget

Inläggav dif123 » 11 jul 2014, 01:57

Martin51 skrev:

tills våra sista andetag

Ramsan har sedan länge använts av Kubanerna och hela året av vraken. Jag känner mig inte tillfreds att vi blir tredje gubbe på den ramsan. San Lorenzo har mängder med bra ramsor som man annars kan få ny inspiration av. Men just denna ramsa får mig och mina polare att rynka på våra pannor.

Visst har den använts, när denna sång grundandes fanns det dock ingen tanke på detta utan enbart ett spontant alternativ. Den började att sjungas i Helsingborg och har sedan fortsatt. dvs över ett halvår. Antingen kan man hjälpa oss att faktiskt sätta möjligtvis den fetaste ramsan eller så kan man tyst titta på och göra någon form av allmän protest.

Jag föredrar att folk bidrar med tryck och slutar ha armarna i kors och sura. Vi kommer fortsätta sjunga sången, det är upp till var och en och bidra såklart.

Förövrigt vore skönt om man fick lite större hjälp när man drar fram nya ramsor, så många som bara tittar på och låter sånger dö ut istället för att aktivt hjälpa till och föda nya ramsor.

Och det sista, "I över hundra år har vi stått här" ramsan anser jag själv inte hålla riktigt, blir ingen vidare stämning av att sjunga och texten håller ju inte riktigt pga flytten. (Som alla är väl medvetna om såklart)
dif123
Juniorerna

Inläggav Martin51 » 11 jul 2014, 10:31

dif123 skrev:
Visst har den använts, när denna sång grundandes fanns det dock ingen tanke på detta utan enbart ett spontant alternativ. Den började att sjungas i Helsingborg och har sedan fortsatt. dvs över ett halvår. Antingen kan man hjälpa oss att faktiskt sätta möjligtvis den fetaste ramsan eller så kan man tyst titta på och göra någon form av allmän protest.

Jag föredrar att folk bidrar med tryck och slutar ha armarna i kors och sura. Vi kommer fortsätta sjunga sången, det är upp till var och en och bidra såklart.

Förövrigt vore skönt om man fick lite större hjälp när man drar fram nya ramsor, så många som bara tittar på och låter sånger dö ut istället för att aktivt hjälpa till och föda nya ramsor.

Och det sista, "I över hundra år har vi stått här" ramsan anser jag själv inte hålla riktigt, blir ingen vidare stämning av att sjunga och texten håller ju inte riktigt pga flytten. (Som alla är väl medvetna om såklart)

Jag tror inte en sekund grundarna av ramsan snodde den från vraken eller kubanerna. Men oavsett om när tanken på den ens kom upp var så har den inte sjungits på vår läktare tidigare och vi är som sagt tredje gubbe på den ramsan här i Sverige. Oavsett!

Kubanerna har varit på vraken för att de anser dem snott den. Skulle vi komma nu med den skulle ingen anse att vi varit innovation, utan endast knyckt en ramsa som blivit populär bland diverse supportrar i Sverige.
Som sagt tidigare, San Lorenzo har fantastiska fans och mängder med bra ramsor. Vill man så gärna ha inspiration därifrån kan man istället använda sig av en ramsa som inte två andra lags supportrar redan sjunger. Att sedan försöka komma på en ny ramsa som INTE tvångt måste ha "tjalala" efter versen skulle knappast skada det heller.
Martin51
Reservlaget

Inläggav Tannen » 11 jul 2014, 10:37

I princip samma sak som om att gnaget skulle återuppta Mrs robinson-ramsan de hade innan oss men inte lyckades få fast på sin läktare.

Bajen har fått den att fästa hårt på sin läktare (och deras version är i ärlighetens namn rätt keff), släpp den och fila på nåt nytt.
Användarvisningsbild
Tannen
Rekommenderad forumit

Inläggav Martin51 » 11 jul 2014, 10:39

Tannen skrev:I princip samma sak som om att gnaget skulle återuppta Mrs robinson-ramsan de hade innan oss men inte lyckades få fast på sin läktare.

Bajen har fått den att fästa hårt på sin läktare (och deras version är i ärlighetens namn rätt keff), släpp den och fila på nåt nytt.

Precis så!
Martin51
Reservlaget

Inläggav Nohorv » 11 jul 2014, 14:40

dif123 skrev:
Martin51 skrev:

tills våra sista andetag

Vi hade ju däremot inte stått på Stadion i hundra år heller. Själv tycker jag att ramsan är grym och kan skapa grymt tryck. Kolla från 7:15 på den videon https://www.youtube.com/watch?v=uUi4pwk ... DioQZMBBgQ t ex.
Fett med inte bajen
Nohorv
U21

Inläggav Miike » 12 jul 2014, 13:50

dif123 skrev:
Martin51 skrev:

tills våra sista andetag

Jag tycker "100 år" är överlägsen "Med ekande röster". Jag tycker inte texten håller i den sistnämnda.
Användarvisningsbild
Miike
Rekommenderad forumit

Inläggav IvarThorslund » 13 jul 2014, 17:50

Har funderat lite över den här, men det är bara ett exempel.

Djurgååårn, heja heja djurgårn
Vi ska kriga, vi är bäst i staaaan
Djurgåååårn, heja heja djurgårn

Och med denna melodi https://m.youtube.com/watch?v=-ozF9JzVYVc
IvarThorslund
Pojklaget

Inläggav BlÃ¥Gorilla » 29 jul 2014, 14:41

Den här ramsan har varit uppe tidigare, men ansåg att texten någon länkat inte var speciellt intressant då det skulle sjungas om SM guld, något vi har alldeles för många sånger om i vårt arkiv. Vad vi inte har är faktiskt sånger om oss själva, om vår läktare, om sofialäktaren.

Därför anser jag att denna ramsa skulle bli så jävla bra om folk verkligen försökte, det skulle bli sjukt bra röj på läktaren och allmän stämningshöjare. Här kommer texten:

Det ekar,
Det ekar,
Det ekar...

Över hela -
Stockholm,
Stockholm,
Stockholm...

Från vårt -
Sofia,
Sofia,
Sofia...

Och det är vad vi -
Älskar,
Älskar,
Älskar...

Oooohhhhwwwoooooaaaaoooaaaahhhhhhh…..

Och länken för youtubeklippet har ni här: https://www.youtube.com/watch?v=SYEM2nXSzCA

Jag själv anser att våran läktare behöver fler ramsor med lite röj, detta vore ett så grymt bra val och jag hoppas ni speciellt vid UCS tar till er detta och faktiskt är öppna och hjälper till då det är ni som styr och ställer. Det är svårt för mig och 3 polare att styra upp detta.
BlåGorilla
Pojklaget

Inläggav Sinbad » 10 aug 2014, 17:47

Vet inte varför, men just nu kommer jag bara att tänka på "Per Olsson har en bonnagård"..
Att klappa händerna när klacken sjunger är som likes på en facebook-kommentar...
Användarvisningsbild
Sinbad
U21

Inläggav Gladast » 11 aug 2014, 12:18

BlåGorilla skrev:Den här ramsan har varit uppe tidigare, men ansåg att texten någon länkat inte var speciellt intressant då det skulle sjungas om SM guld, något vi har alldeles för många sånger om i vårt arkiv. Vad vi inte har är faktiskt sånger om oss själva, om vår läktare, om sofialäktaren.

Därför anser jag att denna ramsa skulle bli så jävla bra om folk verkligen försökte, det skulle bli sjukt bra röj på läktaren och allmän stämningshöjare. Här kommer texten:

Det ekar,
Det ekar,
Det ekar...

Över hela -
Stockholm,
Stockholm,
Stockholm...

Från vårt -
Sofia,
Sofia,
Sofia...

Och det är vad vi -
Älskar,
Älskar,
Älskar...

Och länken för youtubeklippet har ni här: https://www.youtube.com/watch?v=SYEM2nXSzCA

Jag själv anser att våran läktare behöver fler ramsor med lite röj, detta vore ett så grymt bra val och jag hoppas ni speciellt vid UCS tar till er detta och faktiskt är öppna och hjälper till då det är ni som styr och ställer. Det är svårt för mig och 3 polare att styra upp detta.

Love it!

Vet inte om 'Det ekar' och 'Älskar' är det sexigaste men riktigt jävla skönt drag ju!
Gladast
Pojklaget

Inläggav DjurgÃ¥rdsFanatiker » 12 aug 2014, 18:49

Grabbarna i bussen till Halmstad sjöng lite av nordman, den låten var hur skön som helst så därför presenterar jag en version här, som vanligt konstruktiv kritik mottages väl:

"Djurgårn är vårt lag"
melodi: Nordman, ödet var min väg (https://www.youtube.com/watch?v=HlamkdcTt_A)

Djurgårn är vårt lag
(Ödet var min väg)

vi ger dig våran natt
(Den tog mig överallt)

vi ger dig våran dag
(Tillbaka till mitt liv)

*klapp x6*

Djurgårn e vårt allt
(Ödet var min väg)

I både ur och skur
(men nu är jag mig själv)

Är med dig överallt
(nu vet jag vad jag vill)

*klapp x6*

tjalalalalatjalalala x2
Om jag hade två liv, skulle jag ge dem båda till dig!

- Allt För Djurgårn!
Användarvisningsbild
DjurgårdsFanatiker
Reservlaget

Inläggav Saints » 13 aug 2014, 16:55

Är det ingen som har lite talang som skulle kunna göra en text till den här låten som skulle passa tro?

https://www.youtube.com/watch?v=ocOGKxy7onU
Användarvisningsbild
Saints
Juniorerna

FöregåendeNästa

Återgå till Läktaren