Flaggtråden

Diskussioner om det som sker på läktaren

Re: Flaggtråden

Inläggav Supertramp » 19 feb 2013, 02:22

Peleri skrev:
Monkey skrev:Håller på att göra en större viftflagga men vet inte riktigt vad jag ska ha för färg. Tidigare flaggor jag har gjort har inte haft samma storlek på motivet så då har jag kört med vanlig montana sprayfärg.
Lättast tror jag, just för detta motivet, hade vart att fortsätta använda schabloner och spraya men jag vill inte att det ska bli för stelt. Vad är era tankar?

Textilfärg skulle jag säga fungerar bäst, det finns främst att köpa på Panduro.

Grymt motiv! Ska bli riktigt roligt att se den på läktarna. Jag föreslår att du målar både med ljusblått och mörkblått på vitt tyg då det kommer få flaggan att bli mycket snyggare och mer levande än om du målar direkt på ljusblått tyg.

Monkey skrev:
Textilfärg skulle jag säga fungerar bäst, det finns främst att köpa på Panduro.

http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2010-Farg/201045-Textilfarg/3/243910-Palett-Textil-spray-blue

Såg att denna var en nyhet. Någon som vet hur färgen blir?

Då det verkar vara vanlig blå är den kanske inte optimal för vare sig de mörka eller ljusa partierna (har dock ingen erfarenhet av den färgen så det är väl upp till dig om du vill chansa).
When I was young it seemed that life was so wonderful
Användarvisningsbild
Supertramp
Juniorerna

Inläggav Monkey » 19 feb 2013, 13:07

Då det verkar vara vanlig blå är den kanske inte optimal för vare sig de mörka eller ljusa partierna (har dock ingen erfarenhet av den färgen så det är väl upp till dig om du vill chansa).

Jag har beställt den nu iaf. Min tanke var att jag gör en med blått tyg från ikea och med färgen från panduro. Och beroende på resultat så gör jag en större med bättre tyger och telerör.
Monkey
Juniorerna

Inläggav sorz » 04 mar 2013, 18:34

Finns det någon som kan tänka sig att producera en banderoll/flagga för en överkomlig summa pengar? Jag och mitt sällskap besitter obefintliga konstnärliga kunskaper och har heller inte orken eller noggrannheten för att göra något snyggt.

Är det någon som känner sig duktig, har tid över och vill tjäna en liten slant så får du gärna höra av dig i PM!
sorz
Juniorerna

Inläggav Monkey » 11 mar 2013, 18:36

Var inne på lokala IKEA och skulle köpa tyg till min flagga. Visade sig att de i princip har slutta sälja de billiga enfärgade. En som arbetade där hänvisade till en gardin de sålde som hade rätt mått. Det var lite annan kvalitet så jag vet inte om textilfärgen fastnar. Om man ska förklara det så var det lite glesare och plastigare. Har lite dålig budget så tänkte bara kolla om någon visste vare sig det funkade eller inte.
Monkey
Juniorerna

Inläggav MadiZon » 12 mar 2013, 01:31

Monkey skrev:Var inne på lokala IKEA och skulle köpa tyg till min flagga. Visade sig att de i princip har slutta sälja de billiga enfärgade. En som arbetade där hänvisade till en gardin de sålde som hade rätt mått. Det var lite annan kvalitet så jag vet inte om textilfärgen fastnar. Om man ska förklara det så var det lite glesare och plastigare. Har lite dålig budget så tänkte bara kolla om någon visste vare sig det funkade eller inte.

Jag skulle föreslå antingen enfärgat vitt tyg från panduro (69 kr/meter) eller om du har nåt gammalt lakan hemma så funkar det också bra.
Fraaaamååååt!!!!
MadiZon
U21

Inläggav piotor » 12 mar 2013, 01:32

Monkey skrev:Var inne på lokala IKEA och skulle köpa tyg till min flagga. Visade sig att de i princip har slutta sälja de billiga enfärgade. En som arbetade där hänvisade till en gardin de sålde som hade rätt mått. Det var lite annan kvalitet så jag vet inte om textilfärgen fastnar. Om man ska förklara det så var det lite glesare och plastigare. Har lite dålig budget så tänkte bara kolla om någon visste vare sig det funkade eller inte.

Jag har inte hört nåt om att följande ska sluta säljas.. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/51725112/
piotor
Moderator

Inläggav DjurgårdsFanatiker » 18 mar 2013, 22:13

http://4.bp.blogspot.com/-AS-yhbUFI40/U ... M_1782.JPG
- Specialbeställd, John Jansson och skölden.

http://1.bp.blogspot.com/-C1EftJrJpV4/U ... M_1790.JPG
-Nygjord hängare! Tyresö kommun har i ett långt tag (i ren bajenmyt dvs) ryktas vara en vrak-ort, tycker det är dags att blåränder boende i orten visar sina färger.

Motiv simpelt: Skölden till vänster, 135 Postnumret-Tyresö, horngrejen till höger Oxelstierna (grundaren av Tyresö), följt av texten "Från Tyresö centrum o överallt"

Ganska nöjd, även om allt inte blev perfekt. Texten blev lite böjt men blev hyfsat ändå, Oxelstierna-eblemet blev inte som tänkt, men inte så illa heller om jag får säga det själv.

Om vädret tillåter, kanske 135-hängaren hakar på till helsingborg borta, i och med den inte är helt o hållet vattentätt.

Väl mött!
Om jag hade två liv, skulle jag ge dem båda till dig!

- Allt För Djurgårn!
Användarvisningsbild
DjurgårdsFanatiker
Reservlaget

Inläggav Luro » 18 mar 2013, 22:29

Jag är ledsen, men det där vill jag fan inte se på våra läktare.

Klipp ut skölden och "135" så har du väl en okej, minihängare. Men resten är tyvärr inte snyggt. Du har särskrivit "överallt".

Och tryckta flaggor undanbedes. Särskilt när den inte ens är snyggt tryckt.
Senast redigerad av Luro 18 mar 2013, 22:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 18 mar 2013, 22:33

DjurgårdsFanatiker skrev:http://4.bp.blogspot.com/-AS-yhbUFI40/UUdxQIXeEKI/AAAAAAAAAEI/4sWa1ptRVpk/s1600/SAM_1782.JPG
- Specialbeställd, John Jansson och skölden.

http://1.bp.blogspot.com/-C1EftJrJpV4/U ... M_1790.JPG
-Nygjord hängare! Tyresö kommun har i ett långt tag (i ren bajenmyt dvs) ryktas vara en vrak-ort, tycker det är dags att blåränder boende i orten visar sina färger.

Motiv simpelt: Skölden till vänster, 135 Postnumret-Tyresö, horngrejen till höger Oxelstierna (grundaren av Tyresö), följt av texten "Från Tyresö centrum o överallt"

Ganska nöjd, även om allt inte blev perfekt. Texten blev lite böjt men blev hyfsat ändå, Oxelstierna-eblemet blev inte som tänkt, men inte så illa heller om jag får säga det själv.

Om vädret tillåter, kanske 135-hängaren hakar på till helsingborg borta, i och med den inte är helt o hållet vattentätt.

Väl mött!

Nu kommer jag verkligen inte vara nådig.
Om man nu överhuvudtaget får för sig att beställa en flagga, varför i helvete gör man en som är helt idiotiskt dåligt skissad?! En del av skallen fattas och du har pixlar runt hela John G. Jansson. Ursäkta, men direkt ovärdig för Djurgårdens IF.

Den andra var iaf målad men du lyckades dels särskriva överallt till "över allt" *insert facepalm*, dels välja det kanske fulaste typsnittet jag någonsin sett. + att texten blev helt böjd?
Det röda med gul outline fattar jag inte riktigt vad det ska föreställa så det väntar jag med att såga.

Ledsen, men bakläxa på det där. Tyckte verkligen du hade lyft dig lite med ditt senaste "Old Enligsh-D" men får nog revidera den bedömningen.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav piotor » 18 mar 2013, 22:40

Jag bjuder på lite konstruktivitet istället för att såga.

Klipp ut DIF-emblemet och 135 och använd bara den delen. Det är ju faktiskt välmålat. Tyvärr passar sig inte den där Tyresöloggan på en flagga. Nästa gång du ska måla, lägg upp skissen du tänkt dig här så kan folk ge tips inför målningen!
piotor
Moderator

Inläggav a2dg » 18 mar 2013, 22:57

Tyresö är en bajenort. Låt den vara.
Haninge on Tour
Användarvisningsbild
a2dg
U21

Inläggav M14 » 18 mar 2013, 23:56

Ang. första flaggan så tycker jag bara synd om dig som troligen har betalat pengar för den.

Ang. den andra så instämmer jag med piotor, skölden och siffrorna är relativt snygga. Resten ser ut som det jag gjorde på bildlektionerna i högstadiet. Behöver jag berätta vad jag fick för betyg?
M14
Rekommenderad forumit

Inläggav alltid_oavsett » 19 mar 2013, 23:46

a2dg skrev:Tyresö är en bajenort. Låt den vara.

Vad i helsike spelar det för roll att det är en "bajjenort" ?

När jag ändå är inne på att måla orter på flaggor så undrar jag varför vissa ens vill göra det.. tycker man kan ställa sig en tankeställare varför man ens överhuvudtaget ska ta fokus från huvudbudskapet vilket borde vara DIF. Ett alternativ kan väl vara att hitta på ett gruppnamn istället?
alltid_oavsett
Spelarrådet

Inläggav The Escapist » 19 mar 2013, 23:53

alltid_oavsett skrev:
a2dg skrev:Tyresö är en bajenort. Låt den vara.

Vad i helsike spelar det för roll att det är en "bajjenort" ?

När jag ändå är inne på att måla orter på flaggor så undrar jag varför vissa ens vill göra det.. tycker man kan ställa sig en tankeställare varför man ens överhuvudtaget ska ta fokus från huvudbudskapet vilket borde vara DIF. Ett alternativ kan väl vara att hitta på ett gruppnamn istället?

Jag tycker iaf inte ortnamn är fel så länge det är i 08-området och snygga flaggor.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Tannen » 26 mar 2013, 12:01

Tips på projektorer för just ändamålet flaggmåleri skulle uppskattas, de/-den får gärna vara rätt smidig och inte kosta skjortan. Helst i fysisk butik i Stockholm.
Användarvisningsbild
Tannen
Rekommenderad forumit

Inläggav DjurgårdsFanatiker » 22 maj 2013, 12:52

En tema-gjord Tvåpinnare inför derbyt, klar inatt!

Bild

SES PÅ KAMRATVALLEN!
Om jag hade två liv, skulle jag ge dem båda till dig!

- Allt För Djurgårn!
Användarvisningsbild
DjurgårdsFanatiker
Reservlaget

Inläggav M14 » 22 maj 2013, 13:32

DjurgårdsFanatiker skrev:En tema-gjord Tvåpinnare inför derbyt, klar inatt!

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-zXjtfGsnHok/UZydO6gYllI/AAAAAAAAAJM/8uYRPxvkZQI/w751-h563-no/SAM_1824.JPG[/mg]

SES PÅ KAMRATVALLEN!

Fan vad glad du gjorde mig nu. Sjukt fet.
M14
Rekommenderad forumit

Inläggav Underdog » 22 maj 2013, 13:36

Riktigt snygg. Bra jobbat och kul att se hur mycket du gått framåt!
Blåljus och siren har blivit ett blågult problem
Användarvisningsbild
Underdog
Rekommenderad forumit

Flaggtråden

Inläggav lurv » 22 maj 2013, 16:07

Bild

SES PÅ KAMRATVALLEN!

Snyggt!
Användarvisningsbild
lurv
Rekommenderad forumit

Inläggav martin88 » 23 maj 2013, 02:14

https://lh6.googleusercontent.com/-zXjt ... M_1824.JPG

SES PÅ KAMRATVALLEN!

Riktigt jävla fet, du har gått bra mycket framåt i ditt flaggmålande.
Sjunga högt och dricka bärs, ta guldet ingen pärs.
Användarvisningsbild
martin88
Assisterande kapten

FöregåendeNästa

Återgå till Läktaren