Klubben som arbetsplats?

Diskussioner om det som sker på läktaren

Klubben som arbetsplats?

Inläggav Sinbad » 17 nov 2015, 00:53

Det händer saker på läktaren och det händer saker vid sidan av läktaren. Oavsett så sitter många av oss som åskådare och förstår inte alltid alla detaljer i det som sker. Ibland händer saker där jag undrar om de inblandade ens vet anledningen till deras eget agerande. Vad jag talar om? Känslor, Ilska, Engagemang och en annorlunda syn på Pliktkänsla. Det må bottna i kärleken till klubben, men ett impulsivt beteende som styrs av starka känslor ger ofta ett oönskat resultat.

Det har hänt att en viss gruppering anklagar en individ som ansvarig för att det går dåligt för vårt lag, eller att någon av våra spelare tar ett felaktigt beslut på planen. Man kräver att individen vänder en dålig trend eller avgår. Starka känslor styr handlingarna och man är övertygad om att agerandet är för klubbens bästa.
Man gör sig redo att storma planen och straffa en spelare för ett "kanske inte så bra beslut" för att det aktuella resultatet kanske skulle hjälpa en avskyvärd rival till guldet. Än en gång är det starka känslor och ilska som styr handlingarna.
Man ser i båda beskrivningarna ett resultat och tänker ibland inte på den stora bilden.

Det behövs inte mycket fantasi för att gissa sig till vilka situationer jag beskriver och det här beteendet är inte heller något nytt. Det har funnits i många år och resultatet har blivit en mycket obehaglig arbetsmiljö för klubbens representanter. I slutändan handlar det ändå om ett arbete, oavsett om man spelar, sitter på bänken, coachar eller scoutar efter spelare. De gör alla sitt jobb på ett sätt de tror ger bäst resultat, på samma sätt som du och jag dagligen sköter vårt jobb som vi tror ger det resultat vår arbetsgivare bett oss om. Skulle jag senare få besök av en maskerad kund eller kollega och få höra att jag gjort ett uselt jobb så skulle min första tanke vara "Jag har ju bara följt instruktionerna och gjort som jag brukar göra". Skulle jag dessutom dagligen få höra att jag borde sluta så finns risk för att jag aldrig skulle våga rekommendera den arbetsplatsen för någon i mitt sociala nätverk.

Är detta en arbetsmiljö vi vill bygga för våra representanter, de som arbetar med att bygga upp Djurgårdens IF? Ofta är dessa folk som tidigare har spelat för vår klubb, som bevisat sin lojalitet och sitt hjärta för namnet Djurgårdens IF. Ska de inte längre behandlas med respekt trots att de gör allt i sin makt för att bygga ett starkt lag eller en stark klubb?

Jag vill tro att våra spelare, tränare och stabspersonal har väldigt bra koll på hur situationen ser ut, att något kanske inte är så bra för tillfället eller att de både dag och natt ältar problemet de står inför. Jag vill tro att våra spelare pratar mycket med varandra och är mycket väl medvetna om de olika rivalerna i serien och vilka alternativ de står inför. Att sätta press och uppträda hotfullt borde då enligt min mening vara det mest kontraproduktiva man kan göra. Borde det inte vara mer givande att kliva fram och säga "Vad kan vi göra för att hjälpa er" och bidra med en hjälpande hand? Skulle det fungera att ställa upp med fler resurser eller på något sätt visa att vi gärna hjälper till?

Hade lite tankar som jag kände att jag behövde släppa lös, funderar på om fler tänkt i dessa banor eller kanske tycker annorlunda. Eller så kanske jag spelat för mycket fotboll på plastgräs i ösregn..? Är nyfiken på era tankar i ämnet.
Att klappa händerna när klacken sjunger är som likes på en facebook-kommentar...
Användarvisningsbild
Sinbad
U21

Re: Klubben som arbetsplats?

Inläggav MorraN » 17 nov 2015, 14:46

Tycker känslorna och passionen är kärnan i en supporterskara, sen hur man uttrycker dessa känslor är upp till individen
MorraN
Juniorerna

Inläggav Sinbad » 20 nov 2015, 22:40

MorraN skrev:Tycker känslorna och passionen är kärnan i en supporterskara, sen hur man uttrycker dessa känslor är upp till individen

Känslan och passionen har aldrig varit ett problem, tvärtom är det viktiga egenskaper så det är inte vad jag syftar på. Det är snarare hur man uttrycker känslorna som kan slå fel och då blir det inte endast upp till individen om det skulle drabba klubben och personalen på ett negativt sätt.
Klubben är ju samtidigt en arbetsplats och där finns anställda (exempelvis stab och spelare), vilket är frågan jag fokuserar på.
Att klappa händerna när klacken sjunger är som likes på en facebook-kommentar...
Användarvisningsbild
Sinbad
U21

Inläggav KimKimKim » 28 mar 2017, 16:51

Hvordan finder jeg en kontaktmail til job @ Djurgården?

Mvh
http://www.live-fodbold.dk
KimKimKim
Pojklaget

Återgå till Läktaren