Flaggpolicy på DIF-läktarna

Diskussioner om det som sker på läktaren

Flaggpolicy på DIF-läktarna

Inläggav D.F.I. » 11 okt 2015, 23:38

Ämnet jag tar upp nu kan verka vara en bagateller, kanske det är, men en dag kan det bli mer än det.

Ståplats, vad ska förekomma i en, tror vi kan vara överens om följande ( b l a) är givna: sång, hängflaggor och viftflaggor.

Det sistnämnda, i alla fall i hockeymatcherna, har inte alls vart uppenbart att få finnas. Ett nyligt exempel i matchen mellan DIF och Växjö lakers. En ensam grabb stod längst ner i klacken och viftande med en stor flagga..ett tag iaf. Efter ett tag går det fram en person och säger åt honom att sluta, efter det gör han det och viftar bara vid avblåsningar och gjorda mål.

Man kan ju förstå lite grann, likt i fotbollen, att det är jobbigt att kolla på matchen när det står folk och viftar med flaggor som blockerar sikten. Men är inte detta, likt bengaler, nånting man skall/får tåla? Notera bör man också att det var inte exakt att hela klacken var fullsatt...bakom denna flaggviftare så var det gått om yta att stå på.

Nu kan jag föreställa mig att en del av er kan tänka "sluta gnälla och stå på dig istället" till killen, det tycker jag han gjort. T ex mot Tappara i globen stod samma kille och viftade med flagga trots att folk (där han stod) kastade saker på han och skrek åt han. Men som ni vill han nog inte lägga sin energi på två fronter, vi är ju alla Djurgårn och vill fokusera på att stödja Djurgårn...inte fokusera på småsaker som denna.

Så för att undvika mera sånt här i framtiden, kanske vi bör sätta upp en s.k. "flaggpolicy":

*Ser du nån bärandes en stor eller mindre flagga och finner dig ha brist på tålamod, ställ dig längre upp i klacken för att få en bättre utsikt...eller sök dig till sittplats.

*Stora flaggor kan som sagt blocka sikten, så låt oss ha lite utspridda "flaggzoner" där alla flaggor (stora som små) ska viftas. Som tex stora flaggor längst ner i klacken (vid räcket) eller på platser där apberget hade sina stora flaggor, eller blue brigade.
We few, we happy few, we band of brothers!
Användarvisningsbild
D.F.I.
U21

Re: Flaggpolicy på DIF-läktarna

Inläggav wille » 21 okt 2015, 21:20

ånej.
wille
Pojklaget

Inläggav DjurgårdsFanatiker » 25 okt 2015, 12:06

Tycker det är bra att förslag kommer upp, på så sätt kan vi fokusera på DIF och mindre på småsaker

wille skrev:ånej.
Om jag hade två liv, skulle jag ge dem båda till dig!

- Allt För Djurgårn!
Användarvisningsbild
DjurgårdsFanatiker
Reservlaget

Inläggav Lurifix » 25 okt 2015, 20:49

Folk som står i klacken och klagar på flaggor är dumma i huvudet, punkt.
Inatt är hela staden vår...
Lurifix
Rekommenderad forumit

Inläggav Mint » 26 okt 2015, 16:45

Lurifix skrev:Folk som står i klacken och klagar på flaggor är dumma i huvudet, punkt.

Jag personligen gillar flaggor och bryr mig inte om jag får skymd sikt pga. flagga. Men att påstå att folk som inte gillar det är dumma i huvudet visar snarare att du själv är ganska trångsynt. Folk kanske står i klacken för att de gillar att sjunga och vill bidra till stämningen men ändå vill se matchen. Folk har olika åsikter och att kalla en annan dum i huvudet för att man inte delar ens egna åsikt är bara ignorant.
Mint
U21

Inläggav Sinbad » 02 nov 2015, 21:33

Står man i klacken för att se på matchen så har man gått vilse någonstans i biljettbokningen. Det finns en anledning till att dessa biljetter är billigast och det handlar då inte om att man ska ha råd att ta med hela familjen på matchen.
I klacken handlar det om att göra sin plikt och där ingår bland annat att aktivt stötta den stackars unge flaggviftaren när någon felaktigt anser att flaggan skymmer sikten. Man säger helt enkelt ifrån åt den som säger ifrån.
Jag är därför inne på samma spår som Lurifix. Min åsikt är att det inte behövs någon flaggpolicy, klackplatserna är till för klacken.
Att klappa händerna när klacken sjunger är som likes på en facebook-kommentar...
Användarvisningsbild
Sinbad
U21

Inläggav Mint » 03 nov 2015, 12:32

Sinbad skrev:Står man i klacken för att se på matchen så har man gått vilse någonstans i biljettbokningen. Det finns en anledning till att dessa biljetter är billigast och det handlar då inte om att man ska ha råd att ta med hela familjen på matchen.
I klacken handlar det om att göra sin plikt och där ingår bland annat att aktivt stötta den stackars unge flaggviftaren när någon felaktigt anser att flaggan skymmer sikten. Man säger helt enkelt ifrån åt den som säger ifrån.
Jag är därför inne på samma spår som Lurifix. Min åsikt är att det inte behövs någon flaggpolicy, klackplatserna är till för klacken.

Huvudorsaken är givetvis att bidra till stämningen, och vill man bara "se" matchen kan man självklart sätta sig på långsidan. Ens plikt i klacken är främst att sjunga, men sen vill ju alla se lite av det som händer i matchen även om man som sagt helst bidrar till stämningen. Jag är för flaggor, tycker det är snyggt och skulle faktiskt vilja ha fler flaggor. Men att skapa interntjafs pga. att man tycker folk med andra åsikter är dumma i huvudet är bara trångsynt och onödigt.
Mint
U21

Inläggav Sinbad » 04 nov 2015, 01:14

Mint skrev:Huvudorsaken är givetvis att bidra till stämningen, och vill man bara "se" matchen kan man självklart sätta sig på långsidan. Ens plikt i klacken är främst att sjunga, men sen vill ju alla se lite av det som händer i matchen även om man som sagt helst bidrar till stämningen. Jag är för flaggor, tycker det är snyggt och skulle faktiskt vilja ha fler flaggor. Men att skapa interntjafs pga. att man tycker folk med andra åsikter är dumma i huvudet är bara trångsynt och onödigt.

Absolut. Att vi har olika åsikter får vi helt respektera och därför undvika onödiga idiotförklaringar. Vi tycker olika och har man fått någon att "tycka" något utan att stå för det så är den personen inte övertygad. Risken finns att frågan kommer upp igen.
Jag är egentligen för krav på medlemskap i JK för att få stå i klacken men det kanske är en annan diskussion. Oavsett så finns ingen anledning till att skälla ut någon som viftar en flagga i klacken.
Det är på samma nivå som farbror Gösta 68 år som sitter(!) i klacken på rad 9 och ropar "Sätt er för bövelen! Jag har betalat för att se fotbollsmatchen, inte era ryggar!".
Att klappa händerna när klacken sjunger är som likes på en facebook-kommentar...
Användarvisningsbild
Sinbad
U21

Återgå till Läktaren