Den där jäkla trumman

Diskussioner om det som sker på läktaren

Re: Den där jäkla trumman

Inläggav Gladast » 03 okt 2014, 16:39

Asså jag tror både och, att många kommer kunna hålla takten lättare med en trumma och att det kommer förstöra som fan. Vår identitet försvinner, vår sjungande klack dras ned av trumslagen, och kanske kommer den till och med ta över.

Vi har faktiskt 8st högtalare som fungerar fint för att alla ska starta samtidigt. Det gäller bara att man hittar rätt tempo och att man faktiskt sneglar ned på Ludde, Pang, Luro eller men det nu är som står på räcket. Ludde är en expert på att artikulera och verkligen visa vad han sjunger. Kom ihåg att ljus(reflektioner) färdas i 299 792 458 m/s och ljudet i ca 330 m/s. Förstår ni då att vi alla kan uppfatta, vad som sjungs, bättre och snabbare om vi alla vågar vända blicken bort från spelet några sekunder.

Därför kan jag hålla med om att de som står på räcket borde börja sprida ut sig istället för att bara stå i mitten men det tror jag kommer så småningom. Det svåra nu är när det helt plötsligt åker upp 5-6 flaggor kring capot och man inte ser ett skit. Kanske något för de med flagga att tänka på också. Självklart ska det viftas, men det blir lättare att hänga med om man ser capot!
Gladast
Pojklaget

Inläggav Sinbad » 07 okt 2014, 04:11

Börjar fundera på om det går troll som gillar att provocera med den här frågan.

Man köper inte biljetterna till ståplats för att de är billigast, man väljer att stå där för att fokusera på sin plikt för klubben och klacken. Går man inte därifrån hes i slutet av kvällen så har man inte sjungit.
Förstår inte vad som är så svårt med den biten.
Vad gäller trumman så behövs den inte om man fokuserar på sången. Vi har visat många matcher att det har fungerat utmärkt. Det tydligaste beviset är D I F som unisont dundrar genom hela arenan och synkas riktigt bra. Jag får rysningar varje gång den körs och det skulle vara intressant att höra trumman som klarar av att slå takten där.

Vi kan synka sången, vi kunde det med 4000 man i Köpenhamn och vi kunde det med 25000 mot Solna. Jag har suttit i långsidan på övre och hört hur vi synkat överröstade BA såpass att deras trumma inte hördes. Det var tom så att man med nöd kunde höra speakern.
Min fråga är då, om trumman inte hörs... vad för nytta skulle den då göra? Är det inte bättre med en capo som kan visa istället?
Trumman är en mörk tunnel vi inte vill gå in i. Lämna den åt vrak, tattare och annat pack.
Att klappa händerna när klacken sjunger är som likes på en facebook-kommentar...
Användarvisningsbild
Sinbad
U21

Inläggav Larsson » 09 okt 2014, 02:34

Min åsikt är nej nej och åter nej.

Står själv i Slakthuskurvan men kommer inte stå där nästa år.
Otroligt dåligt drag, behövs kamratuppfostran till max där.
Larsson
Juniorerna

Inläggav The Escapist » 09 okt 2014, 19:48

Larsson skrev:Min åsikt är nej nej och åter nej.

Står själv i Slakthuskurvan men kommer inte stå där nästa år.
Otroligt dåligt drag, behövs kamratuppfostran till max där.

Välkommen till Sofialäktaren! Sveriges skönaste och roligaste läktarsektion.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav MorraN » 10 nov 2015, 15:08

Tycker vi kunde testa med en trumma på nån skitmatch kommande säsong. Europas mest mentala klackar från Östra Europa och Sydamerika har samtliga trumma och skulle förmodligen inte kulla hålla den kvalitén utan den. Förutom att hålla takten fyller också trumman en triggande funktion. På samma sätt som Bangers ger den en krigisk känsla som lätt triggar igång den nya yngre generationen. Största anledningen till att dessa medgångssupportrar lätt blir fågelholkar är för att de tycker det snabbt blir långtråkigt av den ibland sömniga stämningen på Sofia. En trumma kanske triggar igång fågelholkarna, dessutom kan vi få med oss kortsidorna och utnyttja att vi har Sveriges bästa aktiva sittplats eftersom vi bara får ordentligt tryck när alla sjunger i takt. Man kan ju tycka att medgångssupportrar kan dra åt helvete, men vi får inte det draget vi vill ha med 11 000 på Sthlmsarenan. Förstår att det är ett stort steg för många djurgårdare, särskilt de äldre som levt med våra traditioner längst. Vi har alltid vart bäst i Hockey, och nu har vi äntligen fått en Arena att växa ur och kan på riktigt konkurrera om att vara bäst på läktaren i Fotboll också. Men för att vara bäst måste man också utvecklas, och jag tror att iallafall testa med en trumma är ett steg åt rätt håll.
MorraN
Juniorerna

Inläggav wille » 18 nov 2015, 22:37

MorraN skrev:Tycker vi kunde testa med en trumma på nån skitmatch kommande säsong. Europas mest mentala klackar från Östra Europa och Sydamerika har samtliga trumma och skulle förmodligen inte kulla hålla den kvalitén utan den. Förutom att hålla takten fyller också trumman en triggande funktion. På samma sätt som Bangers ger den en krigisk känsla som lätt triggar igång den nya yngre generationen. Största anledningen till att dessa medgångssupportrar lätt blir fågelholkar är för att de tycker det snabbt blir långtråkigt av den ibland sömniga stämningen på Sofia. En trumma kanske triggar igång fågelholkarna, dessutom kan vi få med oss kortsidorna och utnyttja att vi har Sveriges bästa aktiva sittplats eftersom vi bara får ordentligt tryck när alla sjunger i takt. Man kan ju tycka att medgångssupportrar kan dra åt helvete, men vi får inte det draget vi vill ha med 11 000 på Sthlmsarenan. Förstår att det är ett stort steg för många djurgårdare, särskilt de äldre som levt med våra traditioner längst. Vi har alltid vart bäst i Hockey, och nu har vi äntligen fått en Arena att växa ur och kan på riktigt konkurrera om att vara bäst på läktaren i Fotboll också. Men för att vara bäst måste man också utvecklas, och jag tror att iallafall testa med en trumma är ett steg åt rätt håll.

Ingen trumma. Har aldrig varit, och kommer aldrig finnas.
wille
Pojklaget

Inläggav MorraN » 19 nov 2015, 11:09

Men varför?, ge mej sakliga argument den som vägrar utvecklas kommer aldrig bli bäst, så är det bara.
MorraN
Juniorerna

Inläggav stvb » 20 nov 2015, 20:40

MorraN skrev:Men varför?, ge mej sakliga argument den som vägrar utvecklas kommer aldrig bli bäst, så är det bara.

Varför ska han behöva ge sakliga argument när du kan läsa bak en sida i tråden?
stvb
Pojklaget

Inläggav DjurgårdsFanatiker » 20 nov 2015, 22:16

Att vi haft dalar i vår läktare ibland råder det ingen tvivel om, men att det skulle bli bättre med trumma tror jag inte.

Se mot bajen hur det lät trots att vi var tusentalet lägre än dem. Skulle inte låtit bättre med trumma.

Problemen idag är att det är för många som är i klacken p g a dess billiga prissättning, lösningen för mig är då ingen trumma utan helt enkelt samla dem allra mest hoppvilliga, sångvilliga mm i mitten av klacken och på så sett skapa tryck som i sin tur sprider trycket vidare till dem andra delarna av klacken.

Slutligen att vi inte har trumma är också utav princip skäl. I flera år har vi sjungit "slå på trumman, bondjävlar" (därför trumman har haft vana att låta mer än sången hos klackar ute på landet och även i i stockholm o solna), i flera år har vi stått fast vid att trumma är ingenting för oss. Har man en princip eller "kodex" ska man stå fast vid den, oavsett vad...inte kasta bort den vid första tecken på problem.

Att plötsligt införa trumman nu skulle bara visa att vi vikit ner oss, tycker vi bör jobba med tydligheten av vad det innebär att stå i en ståplats istället.

MorraN skrev:Men varför?, ge mej sakliga argument den som vägrar utvecklas kommer aldrig bli bäst, så är det bara.
Om jag hade två liv, skulle jag ge dem båda till dig!

- Allt För Djurgårn!
Användarvisningsbild
DjurgårdsFanatiker
Reservlaget

Föregående

Återgå till Läktaren