Den där jäkla trumman

Diskussioner om det som sker på läktaren

Den där jäkla trumman

Inläggav NyGenerationNyTrumma » 17 apr 2014, 23:30

Vill börja med att ursäkta mig, denna tråd är för att skapa en diskussion inte hat. Det som ni kommer att läsa är enbart tankar och en vilja att föra fram en diskussion.

Vi har nu bytt från Stadion till Tele2, i och med detta ett enormt skifte i klacken också. Vi har fått en yngre klack som är influerad med bilder och videoklipp från länder som Argentina, Grekland och Polen med mentala klackar. Vad jag vill komma fram till nu dagen efter Derbyt (16/04-2014) är hur vi ska kunna lösa ett klackproblem och generationsskifte. Ungdomarna som kommer till vår klack idag har sett videoklipp från de mest mentala ställena runt om i Europa, tunga ramsor som styrs av en trumma.

Frågan är hur mycket ungdomen i vår klack påverkas av detta, ingen nyhet att Djurgårdens klackhistoria styrs av en bannlyst trumma. Det är sofialäktarens identitet och denna är nästintill omöjlig att rubba.

Men nu till själva diskussionen, alla vi som står vid sidorna om UCS och kärnan i klacken både och väster mot slakthuskurvan vet hur snabbt sångerna hamnar i osynk. Många vet om att ramsan dör snabbt ut på sidorna av klacken. Många av oss tror att det är pga alla fågelholkar i klacken men jag anser att detta inte är hela sanningen. Jag anser att det är för att ramsan snabbt hamnar i osynk, vet inte hur många gånger ramsan dör ut på sidorna av klacken och man märker hur osynkat man sjungit hela ramsan. Sidan av klacken har ju förfan sjungit en helt annan mening av ramsan en kärnan och vad då den andra sidan av klacken sjunger, ja vem fan vet. Så ja detta är ett seriöst problem för det kommer aldrig bli ett bra tryck i ramsorna när både Östra, Centrerade klacken och västra Sofialäktaren sjunger samma ramsa i tre olika takter.

Det ända sättet att få en klack att sjunga i takt på Tele2s klack är att lyssna på vad våran klackledare sjunger i högtalarna, dvs om Ludde (Vår klackledare för alla er nya grabbar) sjunger en hel ramsa. På detta sätt hamnar vi inte o synk när hela klacken är proppfylld, men tyvärr går det ju inte att ha en klackledare som gormar i mikrofonen en hel match. I dagsläget hamnar vi i osynk efter första versen i "Heja heja djurgården". Och när man väl hör att en ramsa hamnar i osynk, då slutar man att sjunga och ramsan dör så småningom ut.

Nu är detta lite överdrivet, vi har flera sånger som enkelt hamnar i synk när alla tar i från tårna. Men detta händer sällan.

Och frågan är hur vi ska få våran klack att växa, den yngre generationen har accepterat en trumma för längesedan. Det är vad som gäller bland alla storlagen och även det yngre vill se i ett allsvenskt lag.

En ny sång har tagits upp på forumet som skulle kunna bli en riktig hit:

https://www.youtube.com/watch?v=a7X5oBjzh1M
"Vi älskar, vi älskar, vi älskar
Ja vi älskar Djurgårn, Djurgårn, Djurgårn
Och vi ska vinna guldet, guldet, guldet
För vi är stockholms stolthet, stolthet, stolthet

Ooooooooooooooooooooooooh, oooooooooooooooooooooooh,
ooooooooooooooooooooooooh, oooooooooooooooooooooooh,'
Klapp, klapp, klapp klapp"

Skulle den här sången kunna styras upp utan trumman, skulle den här sången kunna hållas takten utan trumman?

Jag har svårt att se det möjligt men vad man ska veta är att turkarna lyckas jävligt bra utan trumma:

https://www.youtube.com/watch?v=konLKMG18ZM

Men man märker även här hur snabbt ramsan hamnar i osynk.

Och även en annan ramsa som tagits upp på forumet är denna
https://www.youtube.com/watch?v=v3SVbQkm4sY

"Våra sånger de ekar från stad till stad
Från solna till köpenhamn
Vart du än åker följer jag med dig
Djurgårn härskar överaaaaaallt
oohoohoohoohooh Djurgårn härskar överallt
oohoohoohoohooh Djurgårn härskar överallt"

Dessa mentala ramsor går inte att styra upp utan trumman.

Många klackrävar klagar på hur snabbt ramsor på nya sofialäktarn hamnar i osynk, vi sjunger ramsor i 1 minut sedan dör dem. Och vad jag vill komma fram till i en någorlunda lång wall of text är att det inte är så konstigt på en större klacksektion där en ramsa hamnar i osynk. Speciellt inte mot lag med trummor som snabbt förstör våran synk. Jag tänker såklart på Union och AIK där vi hade en bedrövlig klackinsats på båda matcherna.

Och nu mot slutet av denna text kan jag även ursäkta för jag vet att många blir förbannade såfort en diskussion kring trumman tas upp. Men ni blir även förbannade över personer som håller käft på läktaren. Ni blir även förbannade på ramsor som inte sjungs.

Och ja jag vet att ett av svaren kring en icke trumma är pga de äldre sångerna som sjungs och att en trumma förstör dessa. Ja det gör trumman och därför bör inte trumman användas under dessa ramsor.
NyGenerationNyTrumma
Pojklaget

Re: Den där jäkla trumman

Inläggav apberget » 18 apr 2014, 07:31

Jag håller med. En trumma skulle vara bra för oss.
Jag tycker DIF är bra
apberget
Reservlaget

Inläggav BIBO » 18 apr 2014, 08:25

Som jag ser det är inte vårt största problem takten (även om den kunde bli bättre) utan problemet är att folk inte sjunger.

För övrigt är jag emot trumma av princip.
Sorgen och glädjen, de vandrar tillsamman,
medgång och motgång här ständigt följs åt.
Användarvisningsbild
BIBO
Moderator

Inläggav stadion11 » 18 apr 2014, 11:03

Du (TS) verkar tro att det blir dåligt tryck pga osynkade sånger (eller har jag missförstått?) och därför ska vi ha en trumma. Jag är emot en trumma på Sofialäktaren och kommer förmodligen alltid att vara det också men är öppen för diskussion. Anledningen att jag är emot trumma är för att jag tror inte att fågelholkarna börjar sjunga bara för att det är synkat, tyvärr. Jag är bl a rädd för att kärnan av klacken sjunger i takt med trumman men att resten av klacken/kurvan står tysta som det blir ibland. Detta resulterar i att resten av arenan (och tv-tittare) endast hör trumman, denna "BOM BOM BOM BOM" är jag så jävla trött på att höra runt om i Sverige på bortaresor och på tv:n. Kolla bara på ajk, de kan få bra tryck men det är ändå flera gånger man endast hör trumman trots att deras klack kan ibland vara riktigt stor.

Personligen vill jag aldrig se en trumma på Sofialäktaren, det känns inte riktigt Djurgårn liksom. Men men, det kanske är jag som börjar bli gammal och borde flytta över till gubbläktaren? (Observera: Ironi, står nog i klacken i 20 år till)
stadion11
Bänken

Inläggav Treacle » 18 apr 2014, 11:12

Nej tack till en trumma, tappar man takten så får man titta på Ludde eller Pang. Det är inte svårare än så. När Pang är tillbaka har vi dessutom två capo:s vilket gör saken ännu enklare.
Dessutom så vill jag gärna att alla i klacken börjar sjunga också innan vi ens tar en diskussion om en trumma.
Vila i frid Stefan
Användarvisningsbild
Treacle
Juniorerna

Inläggav sambridge » 18 apr 2014, 12:58

Det går inte att undgå att det har skett en stor generationsväxling på Sofialäktaren i samband med arenabytet. Alldeles för många erfarna rävar som tidigare varit med och utgjort kärnan av klacken har lämnat till aktiv sittplats. Medelåldern är med största sannolikhet yngre nu än den någonsin har varit. Utvecklingen och framtiden på Sofialäktaren ser ljus ut, men just nu är det lite för många förstagångsbesökare för att kunna skapa det där riktiga trycket som vi har potential till. Lösningen på problemet är enligt mig inte en trumma, utan några riktlinjer för hur man förväntas bete sig på Sofialäktaren. Vi som haft säsongskort i ett antal år vet vad som gäller, men som förstagångsbesökare?

Jag kommer ihåg första gången jag stod på M/N som 14 åring. Då stod man mest och observerade och försökte hänga med i en och annan ramsa. Det tog 4-5 matcher innan man kom in i det, och ungefär en säsong innan man växt i den kavajen man förväntas bära när man står i klacken. Just nu kan jag tycka att det är lite för mycket "stå på rad 1 och posera för JKs fotografer" än fullt ös 90 minuter. På Sofialäktaren står man subventionerat för att ge allt och lite till för Djurgår'n. Det måste fan in i folks huvuden nu. På Sofialäktaren behöver du inte stå och föreviga ögonblick på läktaren med din mobilkamera. JK har fotografer till det som tar betydligt bättre bilder än en Iphone-kamera.

För att vi ska nå upp till den nivån som vi har potential till krävs det en mentalitetsförändring på Sofia. Det funkar inte längre att stå snacka med polarna under matchen eller hålla på med diverse sociala medier. En trumma kanske skulle vara en kortsiktig lösning på problemet men samtidigt tycker inte jag att vi har så stora problem just nu som folk verkar tro.

Jag satt på långsidan under derbyt för första gången på några år med farsan. Vi satt ganska exakt på mitten och jag hade bestämt mig för att granska läktarmatchen objektivt. Fram till gnagets 0-3 mål var vi betydligt bättre än dom. Våra ljudtoppar saknade motstycke från Norra och de så kallade "mummelramsorna" hördes mer än gnagets "mummelramsor". Sen efter 0-3 dog det ganska mycket ut från Sofialäktaren och Norra tog över och man kan väl säga att gnaget vann läktarmatchen på KO sista 30 min. Att skylla på resultatet är lamt men jag tror tyvärr att det är sanningen. Vi har en tendens att sjunga väldigt högt när det går bra och väldigt dåligt när det går dåligt. Det är även ett tecken på att det är mentaliteten som det är fel på, inte den frånvarande trumman.

Jag har för mig att jag läst att de ledande grupperna på Sofialäktaren höll på att ta fram ett manifest för hur man förväntas bete sig på läktaren. Det tror jag är helt rätt väg att gå, men det kommer också krävas att alla vi som har stått på läktaren ett tag föregår med gott exempel för alla nya och verkligen ger allt från första minut till sista. Jag tror att det kommer ta några år att odla fram den rätta mentaliteten i och med den stora generationsväxlingen, men jag ser hellre det än att slänga upp en trumma på läktaren och hoppas att det ska hjälpa, och samtidigt spotta på vår identitet och historia.
sambridge
Juniorerna

Inläggav kabom » 18 apr 2014, 16:06

Jag hamnade mer ut åt kanten under derbyt än vad jag varit någon gång tidigare på Stockholmsarenan. Förväntade mig väldigt många som stod tysta för att de helt enkelt inte har något lust att sjunga och visst, de fanns men i mindre utsträckning än vad jag förväntade mig i ett derby. Däremot var det väldigt många som började sjunga varje gång en sång drogs igång men efter två verser upptäckte man att man ligger antingen en vers framför, eller bakom, kärnan i klacken och tystnade då. Sedan satte man igång igen men hamnade i osynk nästan omedelbart igen.

Mitt kompisgäng höll till vid kanten mot östra och precis som de flesta andra hade vi också svårt att hänga med kärnan och västra i alla sånger som innehåller mer än ett par ord, inte såg man heller Ludde eller Martin om man inte klättrade upp på räcket framför en. Vi tryckte in oss längre mot mitten till andra halvlek och då var det betydligt lättare att hålla i ständig sång.

Jag vet inte vad som är svaren på problemen men det var första gången jag höll till i kanten av klacken och tänkte bara att jag skulle dela med mig av min upplevelse, det var inte helt lätt.
kabom
Reservlaget

Inläggav NyGenerationNyTrumma » 18 apr 2014, 16:20

Treacle skrev:Nej tack till en trumma, tappar man takten så får man titta på Ludde eller Pang. Det är inte svårare än så. När Pang är tillbaka har vi dessutom två capo:s vilket gör saken ännu enklare.
Dessutom så vill jag gärna att alla i klacken börjar sjunga också innan vi ens tar en diskussion om en trumma.

Jag förstår dig helt angående en bannlyst trumma, absolut!

Men varför jag har tagit fram denna diskussion är just pga detta med att ramsor blir osynkade i sidorna av klacken. Och det går inte att se Ludde eller andra capos på räcket när Sofialäktaren är fullsatt. Jag tar det igen, detta handlar om kanterna av läktarn. Om jag hade stått i kärnan med resterande UCS grabbar hade jag självklart sett Ludde och jag hade kunnat följa hans munrörelser. Men när jag står på västra eller östra sidan av klacken går det inte att se Ludde längre.

Och det är detta som är problemet. Skulle då en lösning vara att sprida ut UCS grabbarna över läktaren pga att de kan få folk att sjunga? Nej för även dessa grabbar kommer hamna i osynk när de inte kan se klackledaren.
NyGenerationNyTrumma
Pojklaget

Inläggav Socrates » 18 apr 2014, 18:49

Jag har svårt att se det möjligt men vad man ska veta är att turkarna lyckas jävligt bra utan trumma:

https://www.youtube.com/watch?v=konLKMG18ZM

Men man märker även här hur snabbt ramsan hamnar i osynk.

Roligt att du försöker belysa din poäng med ett klipp på ett BOSNISKT lag som ANVÄNDER trumma. Det hörs ju t o m i klippet.

I övrigt har jag inget att tillägga förutom: lycka till!
Socrates
Reservlaget

Inläggav lasse » 18 apr 2014, 19:16

Vi ska inte ha någon jävla trumma, punkt.
lasse
Juniorerna

Inläggav Lurifix » 18 apr 2014, 19:32

Varför kommer alltid denna diskussion upp efter derbyn? Problemet är inte osynket, problemet är turisterna/fågelholkarna. Det kan inte ha funnits en människa på Sofia som inte hört vad Ludde drog igång iom PA-systemet, hakar alla på från början så ska det fan inte vara några problem.

Ingen trumma på Sofia, punkt.
Inatt är hela staden vår...
Lurifix
Rekommenderad forumit

Inläggav August_OH » 18 apr 2014, 21:56

Lurifix skrev:Varför kommer alltid denna diskussion upp efter derbyn? Problemet är inte osynket, problemet är turisterna/fågelholkarna. Det kan inte ha funnits en människa på Sofia som inte hört vad Ludde drog igång iom PA-systemet, hakar alla på från början så ska det fan inte vara några problem.

Ingen trumma på Sofia, punkt.

Amen!

Dock är det ganska lätt att hamna i otakt om man står en bit ut från mitten. Men då är det bara att ta det lugnt ett tag och lyssna in sig på takten och köra stenhårt igen. Trumma är verkligen inte lösningen på problemet.
Vi ska supa, slåss och kolla Djurgår´n förstås!
Användarvisningsbild
August_OH
Rekommenderad forumit

Inläggav Nohorv » 19 apr 2014, 15:14

Jag tycker att istället för att Ludde o Pang stog exakt i mitten kunde de flytta ut mot kanterna. När folk sitter på räcket framför ser man inte ett skit om man inte är 2 meter lång.
Fett med inte bajen
Nohorv
U21

Inläggav Wato » 11 maj 2014, 20:34

Jag håller med om att man borde skaffa en trumma. Dock ska man inte använda den hela tiden utan endast till ramsorna där en trumma behövs för att styra upp. Den nya generationen på läktaren behöver det. Med trumman kommer vi att skapa bättre tryck och kunna hålla i ramsorna längre så att dom inte dör ut. Tumme upp för trumma.

Tänk om man skulle få till nåt sånt här:

https://www.youtube.com/watch?v=pXi-YX_xPxw
Wato
Pojklaget

Inläggav Nohorv » 11 maj 2014, 21:19

Wato skrev:Jag håller med om att man borde skaffa en trumma. Dock ska man inte använda den hela tiden utan endast till ramsorna där en trumma behövs för att styra upp. Den nya generationen på läktaren behöver det. Med trumman kommer vi att skapa bättre tryck och kunna hålla i ramsorna längre så att dom inte dör ut. Tumme upp för trumma.

Tänk om man skulle få till nåt sånt här:

https://www.youtube.com/watch?v=pXi-YX_xPxw

Risken blir ju att vi blir som gnaget. När det är tyst så är det enda man hör trumman.
Fett med inte bajen
Nohorv
U21

Inläggav wellwell » 12 maj 2014, 12:07

Ingen jävla trumma!
Tappar man takten, ta ett djupt andetag och titta på grabbarna på staketet. Det KAN inte vara så svart oavsett vart på Sofia man står.
wellwell
Juniorerna

Inläggav jtpd » 13 maj 2014, 21:44

Jag har förut tyckt att vi borde skaffa trumma när vi spelade på stadion, för man kände att man inte fick något gehör när man sjöng. Nu på StockholmsArenan så har vi alla förutsättningar att skapa ett jävla drag med akustiken samt ett PA-system, Trycket på premiären förra året mot Norrköping var massivt, ingen har ju glömt helsingborg på sensommaren och götet hemma i höstas. Det är väldigt lätt att leta fel och kasta ansvaret på andra t.ex man inte ser eller hör Luddde, fågelholkar som står och tittar osv. Men som många i denna tråd påpekar att det handlar om en inställningsfråga och landar på varje enskilld människa i klacken. Om vi på läktaren ska kräva av våra spelare att dem ska visa hjärta på planen för klubben vi älskar så gäller faktiskt exakt samma ( om inte mer) för oss som står på Sofialäktaren. När man kliver in på Sofialäktaren som man vara sjukt sugen på att skapa Sveriges TYNGSTA drag oavsett lag på andra sidan.

Ett exempel på att man kan skapa bra drag där inställningsfrågan och passionen var tydligt, det var faktiskt förra hemmamatchen mot Kalmar. Där var Ludde borta och resterande grabbarna i UCS tog ett bra ansvar att styra upp sången, Men där såg jag många som hetsade som inte var UCS som bara hetsa på alla andra och det skapdes ett drag som var helt klart bäst denna säsong och alla som stod på Sofia tog på sig ett ansvar att sjunga fram DIF. Det är så det ska vara i mina ögon.

Så därför tycker jag inte att vi ska införskaffa trumma. För vi har en enorm kapacitet med BÅDA Slakthuskurvan och Sofia att skapa en fet ljudkuliss utan en trumma.
Senast redigerad av jtpd 14 maj 2014, 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Kepsen-UCS03, We're Gonna Live forever
jtpd
Juniorerna

Inläggav einar » 13 maj 2014, 23:30

Men nej ingen trumma, vi klarar oss jävligt bra utan.
Farsta är dif.
einar
Juniorerna

Inläggav EVK » 25 maj 2014, 10:42

Säger som de flesta har gjort innan, det är en inställningsfråga. Det är dags att vi börjar ställa krav på varandra, utan att det ska gå överstyr. Om din "granne" under en match hellre småsnackar med sin polare eller tar instagrambilder, så är det ditt ansvar som står bredvid att ifrågasätta den här personen. Sen ska det absolut vara "eget ansvar" på Sofia, man ska stå där av en anledning, att vilja skapa Sveriges tyngsta drag i 90 minuter. Men eftersom vi genomgår ett generationsbyte kanske det inte är alla som vet vad hur man agerar på Sofia.

Att bara fråga den här personen "vad problemet är, varför sjunger inte du?", som jag självt gjort någon gång, kan få en positiv utgång. Om den här personen sen bli ifrågasatt av en annan på Sofia och sen till efter det, blir det nog inte lika kul att posera framför kameror och dylikt.

Eller kan det bara vara så att personen i fråga inte kan ramsan. "Bara lyssna på oss andra eller haka på mig nu", kan svaret vara då. Det gäller att vi visar vägen. Sen ska alla veta

Vi måste "fostra" de yngre som har kommit in på läktaren nu. Självklart kommer vi inte klara det på en gång, det kommer ta tid. Men med Slakthuskurvan nu också har vi möjlighet att lyfta till nya höjder där ingen i svensk fotboll har varit innan.

Summering, om man står på Sofia och ägnar tid åt annat än att sjunga så ska man få höra vart man befinner sig och vad som förväntas. Passar inte det, då kan man dra!
Användarvisningsbild
EVK
Reservlaget

Inläggav Raevjaeveln » 09 jun 2014, 00:32

Jag fick en gratisbiljett till bajen - landskrona idag med några bajenpolare. Jag hade rätt höga förväntningar, men de var fan inte ens nära vår serielunksklass, trots att de vann med 4-0. De är enligt min uppfattning om möjligt topp 3 i Sverige, men garanterat sämst i Stockholm. Så ge fan i att tro på deras hyckleri, för DIF tar dem alla dagar i veckan, trots deras jävla bongotrumma.
Raevjaeveln
Rekommenderad forumit

Nästa

Återgå till Läktaren