Ultras d'Italia - Stile di vita!

Diskussioner om det som sker på läktaren

Re: Ultras d'Italia - Stile di vita!

Inläggav Danne55 » 08 dec 2013, 12:35

En av de häftigaste - men för oss svenskar kanske märkligaste - sakerna med italiensk supporterkultur är vänskapsbanden, gemellaggio. En av de mest klassiska är Fiorentina - Hellas Verona som sträcker sig tillbaka ca 40 år. De möttes förra veckan och supportrarna möttes innan matchen, sjöng till varandra mellan hemma- och bortasektionerna och dessutom stod ett par Hellasgrupper i Fiorentinas curva.

Så här såg det ut på Artemio Franchis bortasektion
Bild

Och på hemmasektionen kan man skymta Hellasfärger (banderollen är till Batistuta som var på matchen)
Bild

Gammal bild med blandade supportrar
Bild

Gammal bild på Fioretinas Curva Fiesole
Bild
Danne55
Juniorerna

Inläggav Gaizkalicious » 03 jan 2014, 17:54

Danne55 skrev:En av de häftigaste - men för oss svenskar kanske märkligaste - sakerna med italiensk supporterkultur är vänskapsbanden, gemellaggio. En av de mest klassiska är Fiorentina - Hellas Verona som sträcker sig tillbaka ca 40 år. De möttes förra veckan och supportrarna möttes innan matchen, sjöng till varandra mellan hemma- och bortasektionerna och dessutom stod ett par Hellasgrupper i Fiorentinas curva.

(...)

Ja, olika lags Gemellaggi är onekligen ett hyperintressant ämne. Hellas och Viola är kanske den allra starkaste Gemellaggion i hela Italien. Förr om åren hade även Fiorentina ett band till Livornos fans. Detta sprack dock när Livornos fans ställde ett ultimatum som handlade om att Fiorentinas curva fick välja, Livorno eller Hellas. För Curva Fiesole, som till skillnad från många andra curvor, ofta klassas som politiskt oberoende var valet enkelt. Numera är Livorno och Fiorentina bittra rivaler.

När man diskuterar vänskapsband är det dock viktigt att skilja mellan ett starkt vänskapsband (det som på italienska kallas gemellaggio) och ett svagare vänskapsband (amicizie). Juventus är exempelvis en klubb som inte är känd för sina Gemellaggioband, men som i december spelade cupmatch mot Avellino, vilka man har ett mindre vänskapsband (amicizie) till.

SthlmKHK skrev:Någon med lite mer koll som kan förklara hur vänskapsbandet började/ är idag mellan Sampdoria och Hellas fans?

Bättre med ett sent svar än inget svar alls! Liksom Hellas band till Fiorentina får vi gå långt bak i historieböckerna för att hitta förklaringen. Såvitt jag förstått handlar det om att lagen under det tidiga 1970-talet hade drabbat samman vid diverse tillfällen. När de möttes på våren 1973 bestämde sig de två curvorna för att det var nog. På gemensamt initiativ stoppade de våldet och förändrade en intensiv rivalitet till ett vänskapsband, som vuxit sig starkare med tiden.
Gaizkalicious
Pojklaget

Inläggav Paulsgrove Crew » 06 jan 2014, 01:58

Född på tidigt 70-tal så jag är gammal anglofil och har mer koll på Rochdales casuals än Juventus Ultras, men är givetvis fett nyfiken på Italienska Ultraskulturen också då Good Old England inte är i närheten av vad de var från -70 talet till typ 1990, då mycket av deras kultur som var inspirationskälla för nästan hela världen började vissna och dö ut med All seaterstadiums och kommersialism.

Mycket surr om högerlaget Hellas Verona här, men vill veta mer om mitt vänster gäng Atalanta Bergamo som har tungt rykte i Italien!
Paulsgrove Crew
Juniorerna

Inläggav The Escapist » 06 jan 2014, 02:19

Paulsgrove Crew skrev:Född på tidigt 70-tal så jag är gammal anglofil och har mer koll på Rochdales casuals än Juventus Ultras, men är givetvis fett nyfiken på Italienska Ultraskulturen också då Good Old England inte är i närheten av vad de var från -70 talet till typ 1990, då mycket av deras kultur som var inspirationskälla för nästan hela världen började vissna och dö ut med All seaterstadiums och kommersialism.

Mycket surr om högerlaget Hellas Verona här, men vill veta mer om mitt vänster gäng Atalanta Bergamo som har tungt rykte i Italien!

Härligt att höra!
Givetvis kommer vi bjuda på mer Atalanta, ett av mina personliga favoritlag!
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Luro » 22 jan 2014, 23:27

Håll till godo ni stökförtjusta där ute.

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav Danne55 » 23 jan 2014, 21:32

Paulsgrove Crew skrev:Mycket surr om högerlaget Hellas Verona här, men vill veta mer om mitt vänster gäng Atalanta Bergamo som har tungt rykte i Italien!

Nån annan kan säkert gå in på mer detaljer osv. men jag tar en vinkel på Atalanta.

Atalanta är ju lite småkända för sin "försäsongsfest", Festa della Dea. I somras tog man en stridsvagn och körde över rivalerna Roma och Brescia, något som väckte en del uppståndelse. Se video här:
http://www.corrieredellosport.it/serie_a/atalanta/2013/07/16-328483/VIDEO+Tank+Atalanta+su+macchine+Roma+e+Brescia

En viss svensk var även med på detta: http://bergamo.corriere.it/gallery/bergamo/07-2013/dea/atalanta-carrarmato/carro-armato-atalantino-schiaccia-auto-brescia-roma_3ca926ae-ed41-11e2-91ec-b494a66f67a7.shtml#5

När Atalanta sedan mötte Roma under säsongen följdes detta givetvis upp (notera även de små vita!)
Bild

Vilket ju också "följdes upp"
http://www.youtube.com/watch?v=YHeOSLZ_TfQ
Danne55
Juniorerna

Inläggav Danne55 » 05 feb 2014, 14:44

Helgens omgång i Serie A.

Atalanta - Napoli

Genuaderby: Genoa - Sampdoria

En till med båda lagen

Danne55
Juniorerna

Inläggav Luro » 05 feb 2014, 16:59

Litar på att Il Bocia och resten av Atalanta-grabbarna studerat väderleken noggrant då man valde att köra denna ovanliga organiserade bränning när det var vindstilla också. Riktigt trevlig rök som lägger sig perfekt!

Escapist/piotor: väntar fortfarande på rapport från er lilla tripp till Bergamo.
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav piotor » 05 feb 2014, 17:40

Luro skrev:Litar på att Il Bocia och resten av Atalanta-grabbarna studerat väderleken noggrant då man valde att köra denna ovanliga organiserade bränning när det var vindstilla också. Riktigt trevlig rök som lägger sig perfekt!

Escapist/piotor: väntar fortfarande på rapport från er lilla tripp till Bergamo.

Funderar på att spara den till nästa fanzine..
piotor
Moderator

Inläggav Luro » 09 apr 2014, 02:30

Hellas ultras protesterade innan derbyt mot Chievopresidenten Campedelli som höjde biljettpriserna till matchen.

Klipp från samma match.

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav Luro » 03 maj 2014, 23:54

Stökig kväll i Rom i samband med Coppa Italia-finalen, milt sagt.
http://www.ultras-tifo.net/news/2492-fi ... 52014.html
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav SthlmKHK » 10 jun 2014, 22:07

För en som inte har så stor koll på den Italienska scenen, hur är egentligen stämningen inne på arenorna? I Korthet, vilka har egentligen bäst fans i Italien? Namn som jag kommer att tänka på är Verona, Bari, Napoli och Lazio.
SthlmKHK
Juniorerna

Inläggav Lurifix » 10 jun 2014, 23:34

SthlmKHK skrev:För en som inte har så stor koll på den Italienska scenen, hur är egentligen stämningen inne på arenorna? I Korthet, vilka har egentligen bäst fans i Italien? Namn som jag kommer att tänka på är Verona, Bari, Napoli och Lazio.

Il derby della lanterna (Genoa-Sampdoria) är en av de fetare tillställningarna i Italien. Stadio Olimpico ger jävligt taskiga förutsättningar för bägge Roma och Lazio, men de leverar ändå bra (har dock bara sett Lazio i derbyt). Livorno skulle jag även vilja lyfta fram litegrann, även fast det känns som att det kan bli lite väl politiskt där ibland.
Inatt är hela staden vår...
Lurifix
Rekommenderad forumit

Inläggav Luro » 11 jun 2014, 02:12

Lurifix skrev:
SthlmKHK skrev:För en som inte har så stor koll på den Italienska scenen, hur är egentligen stämningen inne på arenorna? I Korthet, vilka har egentligen bäst fans i Italien? Namn som jag kommer att tänka på är Verona, Bari, Napoli och Lazio.

Il derby della lanterna (Genoa-Sampdoria) är en av de fetare tillställningarna i Italien. Stadio Olimpico ger jävligt taskiga förutsättningar för bägge Roma och Lazio, men de leverar ändå bra (har dock bara sett Lazio i derbyt). Livorno skulle jag även vilja lyfta fram litegrann, även fast det känns som att det kan bli lite väl politiskt där ibland.

Genoa var utan tvivel de jag blev mest imponerade av under den gångna säsongen i alla fall. Imponerande aktivitet på hela Gradinata Nord. Den här filmen ger en hyfsat bra bild av deras stämning och uppsving de haft:

Sen toppar de inte Roma som är bäst i landet med få undantag känns det som.
Annars är har ju Atalanta och Hellas de skönaste scenerna i Serie A.

Sedan härjar väl fortfarande Cavese långt ner i divisionerna utan några framgångar på en helt egen nivå. Dit vill man verkligen åka. Gamla drömklipp:

Finns inte så mycket bra nya klipp men här är ett från 2013 som ger intrycket av en fortfarande väldigt levande curva...

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav oaaw » 12 jun 2014, 12:46

Bild

Många har kanske sett den här förut på Ultra Style, men Hellas Verona hade iallafall en Curva Sud-fest för ett tag sedan och valde att parkera sina bilar såhär. Vilken sida de tillhör i politiken är väl fortfarande inget större mysterium direkt.
Användarvisningsbild
oaaw
Juniorerna

Föregående

Återgå till Läktaren