Ultras d'Italia - Stile di vita!

Diskussioner om det som sker på läktaren

Re: Ultras d'Italia - Stile di vita!

Inläggav Tha_Blue_saint » 23 sep 2013, 17:36

The Escapist skrev:Bild

Juventus - Hellas Verona

Stiliga grabbar. Bästa Hellas!
Användarvisningsbild
Tha_Blue_saint
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 02 okt 2013, 20:41

Bild

Roma säsongen 1942/43.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav DIFHeNcE » 08 okt 2013, 01:48

Grymma Hellas igen, Bologna away.
Bild

Lazio-snubbe fick tre fingrar bortblåsta efter en olycka med bangers..
Bild
Total destruction is the only solution.
DIFHeNcE
Rekommenderad forumit

Inläggav rullan går » 09 okt 2013, 19:23

Haha, man blev ju inte ett dugg förvånad när man såg dom som varit mest aktiva i den här tråden.
magnus uggla och helrör
rullan går
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 12 okt 2013, 14:32

Dags för lite update.
Verona stökade ännu en gång i år. Den här gången borta mot Bologna. Bologna och Verona har en ganska lång historia nu med flera incidenter under framförallt 90-talet. ca 15 mils reseavstånd och att Bologn< har en del vänsterfans är en bra grogrund för en rivalitet. De Bologna-fans som stökade var dock opolitiska/höger.

Bild

Intressant video där man får se lite hur det fungerar med Tessera för vanliga fans.

Bild

http://multimedia.quotidiano.net/?tipo= ... edia=80033 bilder från polisens presskonferens ett par dagar efter matchen. Ganska vanligt med såna här presskonferenser i Italien när något stök av värde inträffat.

Polisens material från stöket.
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav The Escapist » 13 okt 2013, 20:20

Ett Retro-special från Hellas Verona 1984/1985. Veronas enda Scudetto bärgades det här året.
Stadio Marc Antoni Bentegodi, Curva Sud.

Det blir inte mycket mer Ultras än så här! Alltså samtliga bilder från säsongen 1984/1985

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Helt underbara klipp i tre delar från sista matchen hemma mot Avellino när guldet firas efter att ha bärgats i omgången innan mot Atalanta borta.
På stan innan match och uppvärmning.

Inmarsch och första halvlek

Halvtid med klassisk Italiensk ballad-sång om scudettotiteln, andra halvlek och firandet efter match.

Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav piotor » 14 okt 2013, 14:04

Lite mer ultras än sponsrad oh kan det väl ändå bli? :)

http://www.primoluglio2004.it/Immagini/ ... 5%2023.jpg
piotor
Moderator

Inläggav Spaghetti » 14 okt 2013, 16:10

Är mer av en anglofil men var nere i Italien i september och såg Inter-Juventus och Hellas Verona -(nåt obetydligt lag med usel publik). Måste verkligen hylla Hellas,grymt drag. De körde framförallt nån variant av "Oh when the saints..." som var helt sjuk.
Spaghetti
Juniorerna

Inläggav Socrates » 14 okt 2013, 19:11

piotor skrev:Lite mer ultras än sponsrad oh kan det väl ändå bli? :)

Hahahaha stelt
Socrates
Reservlaget

Inläggav The Escapist » 14 okt 2013, 21:38

piotor skrev:Lite mer ultras än sponsrad oh kan det väl ändå bli? :)

Well, man kan alltid skylla på andra tider :)
Av det jag läst på nätet ska den enbart använts på uppvärmning då Verona har en ganska lång tradition av att vara lite "anti-tifo" typ. Kaos på inmarsch är deras grej. Sen verkar Canon som sponsor ha varit ganska uppskattad ovanligt nog. De talas mycket om "anni con Canon" typ som deras stora guldera då Canon pumpade in mycket pengar samtidigt som Hellas hade sin riktiga topp-period sportsligt som klubb. Canon var också den absolut första tröjsponsorn Hellas hade.
Intressant också att se lite av den status BG hade som grupp vid den här tiden. En på absolut inget sätt officiell supporterförening och redan då med dåligt rykte får ändå sitt namn på en banderoll som ett multinationellt företag trycker. Kanske helt enkelt var ett enkelt sätt för sponsorn att blidka missnöjda fans?
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Luro » 15 okt 2013, 00:25

80-talets ultrasscen i Roma. Anni 80 - Commando Ultrà Curva Sud.
Värdelöst att inte kunna italienska men man kan i alla fall njuta av många sköna klipp.

50 min blandat scontri:

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav piotor » 15 okt 2013, 02:22

Haha, fett med en Nisse Liedholm-intervju mitt i allt.
piotor
Moderator

Inläggav Joaquin » 15 okt 2013, 18:42

Roma får ett varmt välkomnande i Catania 2008.

Tifo är kul
Användarvisningsbild
Joaquin
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 27 nov 2013, 00:50

Dags för en bump av den här tråden.
Riktigt sköna filmer från Genoa - Verona!

Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav The Escapist » 28 nov 2013, 23:34

För er intresserade av Tessera hittade jag den här tabellen som visar vilka som är Tessera.
Bild

Det ska samtidigt sägas att en majoritet av de interna grupperna bland lagen fortfarande inte stöder/använder Tessera.

Sampdorias Ultras-Tito höll nyligen ett uppmärksammat debatt-möte med ledande politiker där man diskuterade Tessera. Ett steg i rätt riktning.
http://solocalcio.se/2013-11-26/summeri ... ssera-mote
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Luro » 04 dec 2013, 01:08

Lite bilder från Bologna-Livorno för ett par omgångar sen. En curva som verkar leva på bra fortfarande med flera aktiva grupper som nybildade Beata Gioventù (2012), Forever Ultras (1974), Freak Boys (1986) och Vecchia Guardia (2001). Hoppas kunna pricka in Bologna-Napoli när jag flänger till Italia i januari.

Bild
Bild
Bild
Bild

De har väl bränt i lite större mängder under säsongen tror jag. Escapisten kanske kan fylla i med lite bilder... (edit hittade en, här mot Inter). En sån här bränning är ganska stor med italienska mått mätt år 2013, tyvärr.
Bild

Lite härligt stök från Atalanta-Roma i helgen.

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav Luro » 05 dec 2013, 18:19

Känner tvång på att dela med mig av ett par klipp. Grämer mig något förjävligt över att man inte kunde uppleva den italienska läktarkulturen på plats på den här tiden.

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 05 dec 2013, 18:37

Mtp de urusla diskussionerna i exempelvis sångtråden tycker jag alla borde ta en titt på Luros klipp. Här snackar vi läktarsång. Inga skrik utan riktig sång! Det handlar inte om att låta högst, det handlar om att låta bäst. Vi borde verkligen jobba hårdare på att sätta melodin i sångerna perfekt istället som det ofta blir idag där vi försöker ha så hög ljudvolym som möjligt.

Älskar verkligen Doria borta mot Udinese. De jagar Europaplatsen i den där matchen efter flera tyngre år och just där och då har de det där perfekta flytet man ibland upplever på läktaren när allt bara stämmer. Flaggviftet gör mig nästan tårögd... Det är verkligen läktarkultur när den är som absolut vackrast.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav SthlmKHK » 06 dec 2013, 01:18

Någon med lite mer koll som kan förklara hur vänskapsbandet började/ är idag mellan Sampdoria och Hellas fans?
SthlmKHK
Juniorerna

Inläggav martin88 » 06 dec 2013, 15:15

Ganska intressant läsning i DN som till största del handlar om kopplingen mellan fotboll och opera i Italien.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/verd ... pa-bollen/
Sjunga högt och dricka bärs, ta guldet ingen pärs.
Användarvisningsbild
martin88
Assisterande kapten

FöregåendeNästa

Återgå till Läktaren