Ultras d'Italia - Stile di vita!

Diskussioner om det som sker på läktaren

Re: Ultras d'Italia - Stile di vita!

Inläggav The Escapist » 02 sep 2013, 22:29

Drar en liten "rapport" eller snarare historia om situationen i Lazios Curva Nord Gabriele Sandri.

Renata Polverini
Inför italienska valet 2010 gick Irriducibilli tydligt ut och deklarerade att man stöttade politiska partiet PDL. Det är inte ovanligt att enskilda grupper i Italien går ut och stödjer partier men ingenting det brukar skyltas med öppet på matcher. Det skedde nu och under flera månaders tid hade man otaliga banderoller där man gjorde reklam för partiet. Många i curvan stod inte bakom detta och Irriducibilli som länge fått utstå en del kritik, främst för att vara väldigt kommersiella och mer business än Ultras, fick nu än ökat tryck på sig. Inför matchen mot Bari i mars 2010 valde Irri att bjuda in en av partiets politiker, Renata Polverini.
I ett läge där laget dessutom spelade uruselt och till och med riskerade nedflyttning valde Irri att fokusera på valet istället. Väldigt impopulärt bland övriga grupperingar på läktarn och många diskussioner fördes tydligen dagarna innan Bari-matchen. Det slutade iaf med att Polverini fick komma till curvan. Väl där fick Irri uppe henne på staketet och satte en mick i händerna på henne där hon fick hålla ett litet tal. Stora protester från curvan men framförallt för att hon gick upp och satte sig på porträttet av Gabriele Sandri...

Bild
Renata Polverini sittandes på Gabriele Sandri-porträttet.

Bild
Banda Noantri
Banda Noantri
En av de hårdaste grupperna i curvan, Banda Noantri (högerextrem) som existerade mellan 2000 till 2005 (i stort sett hela gruppen stängdes av eller fick fängelsestraff det här året) kom så sakteliga tillbaks på läktaren under 2007/2008 under namnet Assensa Forzata (typ Tvingad Frånvaro). Man valde sedan att byta namn till In Basso A Destra (Nedre högra) vilket var gruppens tidigare placering på läktaren. Gruppen hade fortsatt oerhörd respekt på läktarn och man irriterades otroligt mycket av Irris tydliga politiska ställningstagande. Även om det var ett höger-parti och ett parti många i gruppen också stödde var det viktigaste för Banda Noantri att ha en oberoende curva. de ville inte att curvan på något sett skulle vara förknippad med ett politiskt parti.

Irris slutgiltiga nedläggning
Veckan efter Bari-matchen fördes många diskussioner, bl.a. i Lazios egen fan-radiokanal om Irris framtid. Många tyckte nu det var dags för Irri att kliva åt sidan och lämna över makten över curvan till någon annan medans andra hävdade att Irris anseende och historia var alldeles för viktig att bevara.
En vecka efter Bari-matchen var det dags för Cagliari borta som kom att bli Irris sista match. Banda Noantri (In Basso A Destra) ackompanjerade av medlemmar i Ultras, fd. medlemmar i Veterani och CML '74 storsatsade i hemlighet på matchen och klev in på läktaren och tog kommandot. Irri med få på plats hade ingen möjlighet att kämpa emot och efter 23 år av makten i curvan tvingades man nu lägga ner.

Bild
Första matchen utan Irri på läktarn

Idag
Idag styrs Curva Nord Gabriele Sandri helt av nybildade gruppen Ultras Lazio. Månaderna efter Irris nedläggning ställde sig alla bakom laget och man skickade några riktigt stora bortaföljen och fyllde curvan match efter match och man räddade klubben från nedflyttning.
In Basso A Destra las ner och alla medlemmar gick in i Ultras Lazio tillsammans med gamla medlemmar från CML '74, Ultras, Veterani och många ledargestalter i Irriducibilli. Många anser curvan starkare och bättre än på mycket längre. Det här har varit en riktigt nyinjektion för Lazio överhuvudtaget såväl i curvan som sportsligt. Framtiden ser ljus ut i Lazio.

En liten story om hur business lätt kan förstöra något väldigt bra...
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav The Escapist » 03 sep 2013, 00:27

Fortsätter solo-showen...
En i mitt tycke, grymt snygg korre av Salernitana. Helt i min stil!

Salernitana - Lecce
Bild

Bild

Juventus - Lazio
Bild
Budskap till Joe, Ultras Granatas capo som gick bort i dagarna. Får man en Ciao-banderoll, då är man kung.
Bild
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav piotor » 03 sep 2013, 01:09

Riktigt stiligt när frontbanderollen går ihop med loggan. Sist vi gjorde det måste vara Elfsborg away förra året. Salernitana har gjort några riktigt riktigt feta grejer genom åren.
piotor
Moderator

Inläggav August_OH » 03 sep 2013, 01:18

Nu vet jag inte hur gammal denna video är men det är stök vad jag förmodar är efter matchen mellan Lazio och Panathinaikos!
Gate 13 som stökar med polisen!
https://www.facebook.com/photo.php?v=550873914967385

Samt sjukt brutala bangers och annat pyro!

Hade ingen länk till bara videon då jag skriver från telefonen!
Vi ska supa, slåss och kolla Djurgår´n förstås!
Användarvisningsbild
August_OH
Rekommenderad forumit

Inläggav djdave » 03 sep 2013, 14:56

Jag tycker dina berättelser är väldigt bra The Escapist, fortsätt gärna så!

Satan vilka bangers August_OH!
Sharbel Touma är en Martin Hansson och vice versa.
Användarvisningsbild
djdave
Bänken

Inläggav Luro » 03 sep 2013, 22:17

Lite streetart kan göra forumets skönaste tråd ännu softare. Sååå...

Acireale med ett välpyntat arenaområde.
Bild
Bild
Bild

Lazio.
Bild

Bologna:
Bild

Venezia:
Bild
Bild

Napoli:
Bild
Bild

Genoa:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

(Styr så bilderna blir skalenliga pezzo di merda.)
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav Spasm » 03 sep 2013, 23:05

Mera! Mera!
Användarvisningsbild
Spasm
Juniorerna

Inläggav piotor » 03 sep 2013, 23:33

Albin, upp med lite bilder från när vi var utanför Atalantas sektion. Tyngsta.
piotor
Moderator

Inläggav DIFinitelymaybe » 03 sep 2013, 23:54

Lite old school bilder från Fossa Del Leoni och Curva Sud!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
DIFinitelymaybe
U21

Inläggav Braide » 04 sep 2013, 01:11

The Escapist skrev:Drar en liten "rapport" eller snarare historia om situationen i Lazios Curva Nord Gabriele Sandri.

Irriducibili finns alltså inte kvar överhuvudtaget? Det visste jag inte.
Braide
Juniorerna

Inläggav piotor » 04 sep 2013, 02:39

The Escapist skrev:
piotor skrev:Ingen som helst koll på Fiorentina. Har colletivo lagt ner? Har sett dom vid ett tillfälle iaf, borta mot Lazio typ 06-07 eller nåt. Lazio ägnade sig mest åt att sjunga hatramsor mot presidenten.

Colletivo är fortfarande aktiva. Tror de är tessera till och med.

Hörru, chansar du alltid när du skriver saker eller vad grundade du det där på?

http://www.calciomercato.com/news/la-fi ... oca-390127
piotor
Moderator

Inläggav The Escapist » 05 sep 2013, 23:30

piotor skrev:
The Escapist skrev:
piotor skrev:Ingen som helst koll på Fiorentina. Har colletivo lagt ner? Har sett dom vid ett tillfälle iaf, borta mot Lazio typ 06-07 eller nåt. Lazio ägnade sig mest åt att sjunga hatramsor mot presidenten.

Colletivo är fortfarande aktiva. Tror de är tessera till och med.

Hörru, chansar du alltid när du skriver saker eller vad grundade du det där på?

http://www.calciomercato.com/news/la-fi ... oca-390127

Fan de hade jag ingen koll på. Har sett både deras halsdukar och ett antal viftflaggor såväl borta som hemma som de reppar men de är väl antagligen grejer som hängt kvar.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav The Escapist » 05 sep 2013, 23:34

Bild
*fap fap fap*

När man ser sånt här tycker man ju bara vi är skämmigt dåliga på banderoller. Jag älskar verkligen när det blir så mycket att det är såväl "dubbel-" som "trippel-häng" i flera rader och grupperna tvingas hänga över varandra för att det helt enkelt inte finns plats. Det ska verkligen se helt kaos ut med banderoller!

På sikt hoppas jag det ska bli lika självklart för alla Djurgårdare att ta med sig sin banderoll, som det är att ta med halsduken och ha trainerserna på.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Joaquin » 07 sep 2013, 22:30

Atalantas supportrar tar sig till Milano, det blir inte mycket mer italienskt än såhär. Vespa och rödtjut åt folket!
Tifo är kul
Användarvisningsbild
Joaquin
Rekommenderad forumit

Inläggav Luro » 10 sep 2013, 00:17

Sköna bilder från Pescara-Crotone.

Bild
Bild
Bild
Bild

Pescara vars arena Stadio Adriaticoa (blev renoverad 2009 och ser inte riktigt ut som bilden nedan) för övrigt verkar ligga rätt soft belägen. Dit hade jag verkligen kunnat tänka mig att åka och titta på lite fotboll.
Bild

Video på Salernitanas korre i Serie B-premiären mot Lecce.

Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav Luro » 21 sep 2013, 15:22

Förra helgens Derby Della Lanterna, 3-0 till Genoa som också hade övertaget på läktaren trots att man stod som bortalag. (Öppna bilderna i ny flik för att se hela, MOD dags att fixa detta nu!)

Genoa:
Bild
Bild
Bild
Bild

Inför andra halvlek:
Bild

Samp:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav Luro » 23 sep 2013, 01:04

Bra trist att man missade Romderbyt i dag, men lite bilder i alla fall.

Roma:
Bild
Bild

Lazio:
Tom curva vid inmarsch (rätt oklart vad de protesterade mot, någon som vet kan väl fylla i?)
Bild
Bild
Bild
Bild

Avslutningsvis lite stök.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav August_OH » 23 sep 2013, 03:33

Citerar lite från Ultras-tifo.

Lazio fans protested and had Curva Nord closed in beginning of the match. They only left a banner with the text "Oh I forgot, there is the 'Memorial' Derby ... finish the beer and then later".

That banner basically means after Lazio won Coppa Italia against Roma, this derby match is not important for them (it's a joke).

We are not sure yet why they protested, but earlier this season they had a boycott as Lazio supporters were not satisfied with the clubs transfer policy. This time it is said they arrived late as a protest against permissions to display their choreography.

Men skulle dock uppskatta en bättre förklaring på bojkotten...
Vi ska supa, slåss och kolla Djurgår´n förstås!
Användarvisningsbild
August_OH
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 23 sep 2013, 13:01

Lite Scontri från derbyt och så följer de några ordningsvakter som letar efter antagligen pyro inne på arenan och hittar lite gömda gatstenar utanför arenan. Hittar också en insmugglad banderoll.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav The Escapist » 23 sep 2013, 17:11

Bild

Juventus - Hellas Verona
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till Läktaren