Ultras d'Italia - Stile di vita!

Diskussioner om det som sker på läktaren

Ultras d'Italia - Stile di vita!

Inläggav The Escapist » 29 jul 2013, 00:54

Här är tråden där vi slipper tyska magväskor, polska trycka banderoller och lönnfeta engelsmän i illasittande casual-kläder och där vi istället hänger oss åt världens fetaste läktarkultur!

Här diskuterar vi hur man bäst svingar skärpet, vilka banderollfonts som är fetast och scontris. Här skrattar vi och chockeras av de grövsta banderollerna och blir imponerade av välklädda snubbar. Här utbrister vi ett "äääääkta" till de fetaste banderollhängen och drömmer om att köra runt på en vespa och rycker en banderoll i farten.

Här njuter vi helt enkelt av det bästa. Jag antar att det mest blir jag, Luro och Unico som kommer ha show här men förhoppningsvis lyckas vi få någon ännu ofrälst intresserad.
Ultras - Stile di vita! Forza Ragazzi!
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Re: Ultras d'Italia - Stile di vita!

Inläggav Luro » 29 jul 2013, 01:04

Här kommer jag hänga en del känner jag.

Skickar upp lite old school-bilder att börja med.

Hellas Verona.
Bild
Bild
Bild

Napoli.
Bild
Bild

Roma.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sampdoria.
Bild
Bild
Bild

Torino.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav piotor » 29 jul 2013, 01:24

Jag kan bjuda på en reserapport med läktarfokus från november förra året när vi var på en liten Italienturné. Kommer en till vid tillfälle.

Verona - Cesena, 1-1, 16 nov. Fredagsmatch 20.45.

Jag har inte kollat upp några publiksiffror, men det övre etaget var ganska välfyllt och det undre tomt. Hela den motsatta kortsidan var avspärrad av säkerhetsskäl för bortasupportrar (säkert 6000 platser), men på grund av hur situationen ser ut idag i Italien var det max 50 pers från Cesena på plats och lät ingenting alls bort till oss. Sammanlagt på matchen skulle jag chansa på 15.000.

Innan matchen tog vi oss ut till arenan rätt tidigt. Det var jävligt coolt hur dom hade sin församling. Minst 2000 pers stod utanför hela curvan och långsidan där det fanns öl, souvenirer och mat att köpa. Det var allt ifrån stora grupper svartklädda snubbar i vår ålder till 40 år, till barnfamiljer. Stämningen kändes skön och trevlig, inte alls som jag hade trott att Verona skulle vara på förhand. Kanske berodde på att det inte finns motståndare att slå heller. Jag såg en eller två piketbussar utanför arenan. Inne på arenan såg jag inga poliser alls.

När vi köpte biljetten var vi tvungna att visa upp pass, och för att komma in på arenan så kollade dom så att pass vs biljett stämde överens. Vi köpte oss en öl (peroni på burk, grymt!) och råkade träffa två vanliga sittplatsitalienare (Davide och Gianmarco) som vi hängde med under kvällen. Det som slog mig var att dom kändes mer insatta än en vanlig sittplatsare på vår läktare. Det var intressant att se hur utbredda vänskapsband de har med vissa klubbar, och att det var helt naturligt för dom att sympatisera med dessa klubbar. Han nämnde Sampdoria, Lazio och Chelsea (tror jag?) då. Sampdoria var tydligast. Överallt utanför arenan såldes souvenirer från både Verona och Sampdoria, och en del gick runt med halsdukar med halva halsduken Samp och halva Genoa. Ett par rader ovanför oss satt en tjockis-tjej på typ 19 bast med en Sampdoria-zip. Ganska märkligt och svårt att ens börja förstå för oss som inte är nånstans i närheten av en sån relation eller att såna relationer ens finns i Sverige, framförallt inte inom landet.

Vi har ju hört mycket om att Verona är fascister på förhand, men det märkte vi inte av alls på läktaren. De körde "avanti ragazzi di buda" en gång, men Davide påstod att det inte var något politiskt i texten utan att man sjöng den av tradition. Den enda gången vi såg fascism var i ultrasbutiken "Black brain" där man kunde köpa pins med hakkors, antikommunism-stickers/pins/tröjor och en tröja där det stod "min ledare är en österrikare" ackompanjerat av en blodig pensel där det stod Adolf på. Helt sjukt att man säljer en sån öppet och väldigt osmakligt.

På läktaren bjöd Verona på ett gäng riktigt feta ljudtoppar. "Amazing grace" var riktigt fet de första fem sekunderna innan deras tempo skenar iväg helt. Jag tror att Davide förklarade det med att man sjunger så passionerat så att det skenar iväg därför. Oavsett vad så skulle det låtit mycket bättre om de kunde hålla takten. Jag vägrar att tro att det var medvetna val av Verona att sjunga snabbt för att det tycker att det låter bättre, för det gjorde det inte. De hade under hela matchen folk, cirka 10 pers, som satt på räcket och agerade capos. Däremot fanns det inte nån ensam stark ledare på räcket utan de olika personerna och smågäng körde igång ramsor lite när som helst. Inte heller var det vid nåt tillfälle som curvan tystades ner för att köra en "upp med händerna" eller liknande. De var engelska i sitt stöd med bra ljudtoppar, och hoppade egentligen inte alls under hela matchen.

Några grupper såg vi inte, allt på grund av den italienska repressionen som sagt. Men trots det var det mycket flaggor uppe vid inmarsch, både på långsidan och kortsidan. Många hade megasize med sig och det viftades flitigt av 30+are under typ hela matchen. Enligt våra italienare såldes curva sud ut enbart genom säsongskort.

Bild
piotor
Moderator

Inläggav Bai Bureh » 29 jul 2013, 05:23

Trevlig läsning, piotor! När jag hackade din dator en gång så tyckte jag mig allt se att du varit i Bergamo och härjat också? Vore trevligt med en reserapport därifrån! Inga döda poliser men trevligt stök från Atalanta! https://www.youtube.com/watch?v=0DaYYr9MQ4g
1891x420x1312
Användarvisningsbild
Bai Bureh
Juniorerna

Inläggav piotor » 29 jul 2013, 11:00

Bai Bureh skrev:Trevlig läsning, piotor! När jag hackade din dator en gång så tyckte jag mig allt se att du varit i Bergamo och härjat också? Vore trevligt med en reserapport därifrån! Inga döda poliser men trevligt stök från Atalanta! https://www.youtube.com/watch?v=0DaYYr9MQ4g

Haha. Det var ingen match när vi var i Bergamo, men arenalmrådet andades mentalitet och det var riktigt fett att bara ha knatat runt där.
piotor
Moderator

Inläggav Luro » 29 jul 2013, 15:14

Tillägnar ett bildrikt inlägg till Lazio och deras ultrashistoria med allt från C.M.L '74, G.A.B.A, Eagles Supporters, till Viking, Veterani och Irriducibili. Det bästa från Curva Nord, Fabrizio och hans mannars framtåg runt om i Italien helt enkelt.

80-tal.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

90-tal.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Får bistå med 2000-talet vid ett senare tillfälle känner jag nu.

piotor: Sitt inte och tryck på reseberättelsen från Genua-derbyt.
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav d10ervi » 30 jul 2013, 20:13

Rätt intressant det där med Lazio och deras koppling till nazismen. Är inte så insatt själv i just den biten så vore ju skojj om någon här kunde förklara lite mer?
d10ervi
Pojklaget

Inläggav jpx » 01 aug 2013, 21:22

Fabrizio, IRRIDUCIBILI!

Favoritscen: Ca 13.12 in i filmen när legendaren visar sig vara fullkomligt oförstående inför frånvaron av kvartssamtal i England medan han kör bil och meckar gås samtidigt.

Mer Lazio porr

10 år senare, samma ansikten.

Senast redigerad av jpx 01 aug 2013, 21:43, redigerad totalt 1 gång.
jpx
Rekommenderad forumit

Inläggav jpx » 01 aug 2013, 21:26

d10ervi skrev:Rätt intressant det där med Lazio och deras koppling till nazismen. Är inte så insatt själv i just den biten så vore ju skojj om någon här kunde förklara lite mer?

Instabilitet, korruption och historia i ett land där fotboll och politik inte särskiljs banar lätt vägen för politisk extremism (både fascism och kommunism) på läktarna.
jpx
Rekommenderad forumit

Inläggav Stockholmtillhöross » 01 aug 2013, 23:03

Det finns bara ett lag i Stockholm
Användarvisningsbild
Stockholmtillhöross
Reservlaget

Inläggav Luro » 02 aug 2013, 00:26

Som utlovat kommer ett axplock med bilder från Lazio under 2000-talet också. Schyssta hängflaggor, massa banderoller, politik, protester och Gabriele Sandris tragiska bortgång. Allt som allt: det var bättre förr.

2000/2001
Hellas Verona borta.
Bild

Lazio-Roma.
Bild

Fiorentina borta.
Bild
Bild
Bild

Roma-Lazio. Tidigt ute med västtifo.
Bild

Inter borta.
Bild

2001/2002
Atalanta borta.
Bild

Fiorentina borta.
Bild

Brescia hemma.
Bild

Siena borta.
Bild

2002/2003
Milan hemma.
Bild

Empoli borta.
Bild

Empoli hemma.
Bild

Juventus hemma.
Bild

2003/2004
Bologna hemma.
Bild

Roma-Lazio.
Bild
Bild
Bild
Bild

Juventus hemma.
Bild

Bonus.
Bild

2004/2005
Chievo borta.
Bild

Fiorentina borta.
Bild
Bild

Milan borta.
Bild

2005/2006.
Ascoli borta.
Bild

Empoli borta.
Bild

Inter borta.
Bild
Bild

Sampdoria borta.
Bild

Livorno borta. Stökig politisk match det där.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Livorno hemma.
Bild

Siena borta. RIktigt trevlig bortaläktare.
Bild
Bild

2006/2007
Milan borta.
Bild
Bild

Cagliari hemma.
Bild

Empoli borta.
Bild

Fiorentina borta.
Bild
Bild

2007/2008
Panathinaikos hemma.
Bild

Sampdoria borta.
Bild

Real Madrid hemma.
Bild

Laziosupportern Gabriele Sandri skjuts ihjäl av polis när han sitter i en bil på väg till Inter borta.
Bild
Bild

Udinese borta.
Bild
Bild

Lazio-Roma.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Inter borta Coppa Italia semifinal.
Bild
Bild

Parma borta.
Bild

Juventus borta.
Bild

Catania borta.
Bild

Real Madrid borta.
Bild
Bild

Juventus hemma.
Bild
Bild

Parma hemma.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Luro
Rekommenderad forumit

Inläggav piotor » 08 aug 2013, 01:26

Jag bjuder väl på en reserapport från november förra året. Vad matchen slutade minns jag inte, 2-1 eller 3-1 till Sampdoria. Vann gjorde dom i alla fall. Bilder kan nån annan vara snäll och lägga upp kanske, det finns på internet..

Vi kom fram till Genoa på söndagseftermiddagen, checkade in och började sen knata mot arenan efter en snabb middag. Jag vet inte om det var derbykänslan jag hade i kroppen, men staden kändes betydligt mer ruffig och hård än både Verona och Bergamo. Arenan ligger jävligt coolt till. Man måste gå uppför i typ nån kilometer, och sen ligger arenan nästan nersänkt, så man måste ta sig ner för en av de branta trappor som finns runt om arenan (om man kommer från det hållet vi kom från iaf). Vi råkade tajma en av de berömda trappor som finns på bild som är målade i Sampdorias färger. Jag trodde att det bara fanns en sån trappa, men vi såg väl minst tre stycken som var målade på samma sätt. Riktigt fett. När vi kom ner så var polisbevakningen massiv. Vi kom nära nord-sidan som var Genoas sida. Folk hängde i stora grupper, sjöng, det luktade weed och folk kollade lite konstigt på oss. Många hade flaggor med sig och det är ett väldigt naturligt inslag överlag i Italien. Vi tog en runda runt arenan och märkte att det var hemmaderby för Sampdoria. Övervägande majoritet Sampdoriafärger och flaggor, och på många fik (finns inte många renodlade pubar, men fik som säljer öl) så var det fullsatt av större svartklädda gäng i 25-45 års ålder. Nån samling var lite större och eldade lite, det kändes som att det var en större organiserad ultrassamling. Stämningen kändes tryckt, men vi såg inget våld eller tecken på konfrontation nånstans alls.

Ultras Tito, den största och mest berömda Sampdoriagruppen som står på den övre sektionen, känns jävligt stora. De bildades nån gång i slutet av 60-talet (har jag för mig) och det går runt folk med gruppmerch lite överallt, inte bara runt deras sektion. Överlag i Italien så är det inte direkt lika svårt att få tag på ultrassouvenirer för klackfolk, det blir med en mentalitet man reppar än gruppen i sig, eller hur man ska uttrycka sig. Jag tvivlar på att det bara står renodlade och engagerade Ultras Tito-medlemmar på hela deras etage, men jag tror att alla kan köpa en mössa med loggan på. Skumt för oss, naturligt för dom.

Väl inne på läktaren så var klackarna ganska välfyllda en dryg timme innan match. Båda sidor med massor av flaggor i luften. Skillnaden mellan kortsidorna var att Sampdoria hade grupper som reppade, det hade inte Genoa. På grund av repression och avstängningar antar jag. I två av Genoas gater kändes det som att det var "gruppultras" och de hade små budskap uppe som det stod "Diffidati" på. Det var en del sång under uppvärmning, det fetaste var ändå när spelarna gick in och Genoa bjöd på en riktigt fet visselorkan.

Genoa hade inget tifo, däremot en stor banderoll på det övre etaget som riktade sig mot deras president, som betydde nåt i stil med att det här derbyt är mot dig. Han har kört Genoa i botten sportsligt, och stängt av många ultras. Vid inmarsch tändes kanske fem-sex bengaler, nån rök och ett par petardi.

Sampdoria bjöd på en riktigt skön korre. På övre hade Ultras Tito flagghav och kanske 60 blink utspritt över läktaren. Det såg riktigt riktigt tungt ut. På nedre sektionen och ena långsidan var det en ark-korre i mönster, samt en liten englandsflagga över en gate, och en avlång oh på halva den undre sektionen där det stod "Fedelissimi" (http://www.fedelissimi61.it/). Den grupp som styr på nedre och bildades 1961 (!!!). Det är rätt stört. UCS firar 10, dom fyllde 50 förra året. Intressant också att alla ark på långsidan delades ut när publiken var inne på arenan innan match. Under de 20 första minuterna av matchen så var det nästan alltid minst en blink uppe i luften nånstans på sektionen. Båda sidorna men främst Genoa drog av petardis ganska ofta under hela matchen som man hoppade till av varje gång (eller spillde halva ölen, fråga Albin). Folk reagerade knappt. När de såg att en petardi hade tänts backade de ett par steg bakåt, höll för öronen, lät det smälla och gick tillbaka till sin plats igen. Häftigt hur naturligt inslag det är på deras matcher, och skrattretande att vår match avbröts av några kinapuffar så sent som för typ två år sen.

Det budskapades ett par gånger från Sampdoria i paus mot Genoa, det vi kunde tyda var någonting om att dom är fega och använder kniv. Om jag förstod det rätt efter att ha läst lite klotter i Bergamo dagen efter så har dom använt kniv mot en Bergamo ultras också, som dog för 11 år sen. Men min italienska är inte tipptopp..

Tillbaka till stämningen. Sampdoria var mycket mer uppstyrda. Jag antar att det har att göra med två stora respekterade grupper, de hade capos både uppe och nere, hade bra tempo på sången och lät högt. Ganska klassiskt sydländska i sin stil. De hade en trumma men den användes sparsamt. Inte på alla ramsor och inget överanvändande. Deras stöd generellt var riktigt soft och när de körde "dale cavese" på slutet var det gåshud. Genoa var mer spontana, det fanns mindre gäng som fick igång sång, men inga renodlade capos. På grund av avstängningar av både personer och grupper kanske. Ingen trumma, kanske också har att göra med det föregående. Men de kom upp i riktigt bra ljudvolym, fick med sig många i sång samtidigt osv. De var riktigt arga i första halvlek (med all rätt) när de låg under med 2-0 och Sampdoria hade bud på fler. Det kändes som att det kunde urarta om det skulle bli ett par mål till, men så blev det ju inte. Istället gjorde Genoa 2-1 i mitten av andra halvlek och jävlar vad dom lät och hetsade vid offensiva hörnor nära deras kortsida. Verkligen samtliga på läktaren hetsade. Överlag så var det också så att väldigt många var delaktiga i sången. Inte som i Tyskland där det finns en stark kärna men många andra som inte sjunger. Så gott som alla, såväl som mitten som ut på kanterna, sjöng med med inlevelse.

Den hetsen vi fick se var inne på arenan. När Sampdoria gjorde 1-0 sprang närmare 60 pers från Sampdorias långsida typ 30 meter bort för att ställa sig och hetsa och slå på plexiglaset som skiljde sektionerna åt. Genoa hetsade tillbaka och det var ganska grinigt. En enda publikvärd stod och försökte lugna ner folk, och några poliser inne på läktaren fanns det inte över huvud taget. Men plexiglas+stålgaller med spetsiga kanter gjorde så att ingen klättrade över. Däremot kastades det en del grejer. När Sampdoria gjorde 2-0 var samma sak på väg att hända, men då var det ett par vakter som var beredda, samt att ett gäng tyngre Genoa-snubbar med biljetter på långsidan helt enkelt bildade en mur och såg till så att ingen sprang bort. Det var nära att det blev vev men vakter hann emellan då.

Allt som allt en riktigt bra läktarmatch, jag tycker att det utan tvekan toppar våra derbyn. Det som slår mig efter att ha sett ett par matcher i Italien är att allt bara känns äkta. Man märker på känslan och mentaliten kring arenor att det var Italien som var först. Och läktarkulturen har knappast dött, det var skönt att se.
piotor
Moderator

Inläggav doktorn » 08 aug 2013, 17:27

Härligt med dessa reseberättelser! Jag blir lite sugen på att se italiensk fotboll, har förr aldrig varit särskilt intresserad av det då jag tycker fotbollen är rätt trött och dessutom fått uppfattningen att läktarkultur blivit jävligt trött de senaste typ tio åren. Men det verkar ju inte stämma, älskar de olika elementen från den kultur så det blir nog till att kika lite nu!
doktorn
Spelarrådet

Inläggav Durden » 08 aug 2013, 19:14

piotor skrev:Jag bjuder väl på en reserapport från november förra året. Vad matchen slutade minns jag inte, 2-1 eller 3-1 till Sampdoria. Vann gjorde dom i alla fall. Bilder kan nån annan vara snäll och lägga upp kanske, det finns på internet..

Jag är snäll.

http://www.ultras-tifo.net/photo-news/1 ... 12012.html
Peligroso.
Användarvisningsbild
Durden
Rekommenderad forumit

Inläggav doktorn » 08 aug 2013, 20:52

Durden skrev:
piotor skrev:Jag bjuder väl på en reserapport från november förra året. Vad matchen slutade minns jag inte, 2-1 eller 3-1 till Sampdoria. Vann gjorde dom i alla fall. Bilder kan nån annan vara snäll och lägga upp kanske, det finns på internet..

Jag är snäll.

Sjukt snyggt med så mkt flaggor, men i övrigt rätt kladdigt tifo. Vem är den överkryssade gubben?
doktorn
Spelarrådet

Inläggav piotor » 08 aug 2013, 23:40

doktorn skrev:
Durden skrev:

Jag är snäll.

Sjukt snyggt med så mkt flaggor, men i övrigt rätt kladdigt tifo. Vem är den överkryssade gubben?

Anledningen till att du tycker att det är "kladdigt" är för att de två grupperna gör varsin korre. Sen kan Fedilissimis kännas lite plottrig ändå, men jag gillar den. Det som är så grymt med Sampdoria är att dom kör sin stilmall hela tiden.

En annan grej som är rätt intressant är det 25 år långa vänskapsbanden mellan Ultras Tito och Marseilles Commando Ultras. De hade ett gemensamt partaj 3 augusti, och i samband med det la Marseilles officiella hemsida ut en text om vänskapen. http://www.om.net/fr/Saison/101002/Actu ... des_Ultras

Trist att inte kunna franska.
piotor
Moderator

Inläggav UnicoGrandeAmore » 09 aug 2013, 13:15

Bra surr och feta bilder. Piotor täcker upp vad som hände under matcherna på ett föredömligt sätt. Kan bjuda på en mer regelrätt reserapport innehållandes en del roliga inslag någon gång under helgen.
UnicoGrandeAmore
Rekommenderad forumit

Inläggav The Escapist » 10 aug 2013, 00:12

Hääääär snackar vi Old-School!
Reportage från derby mellan Juventus och Torino 1978. Sköna bilder med vad som verkar vara antingen Autonomia Bianconera eller Fighters att döma av lite graff i bakgrunden, som tifofixar lite och gör lite kors och kukar och Merda-banderoller mot Torinogruppen Granata.
Skön graff i slutet också; "Tutti i Granata al cimitero" (typ "Alla Granatas hör hemma på kyrkogården").

Det här är alltså 1978. Vi kan nog räkna alla svenska ultras som var födda då på handens fem fingrar...
Jag har slutat fråga och undra varför, jag får inga svar, man lever tills man dör, lagom dos av glädje, lagom dos av gråt, däremellan leda man aldrig kommer åt.
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav The Escapist » 15 aug 2013, 23:33

Bild

1985/86. Torino och Bari delar klackläktare för en match. Väldigt gammalt friendship.

Dags för det här forumet att skaffa skalfunktion på bilder tycker jag!
Användarvisningsbild
The Escapist
Moderator

Inläggav Rudde » 20 aug 2013, 00:33

The Escapist skrev:Här är tråden där vi slipper tyska magväskor, polska trycka banderoller och lönnfeta engelsmän i illasittande casual-kläder och där vi istället hänger oss åt världens fetaste läktarkultur!

Här diskuterar vi hur man bäst svingar skärpet, vilka banderollfonts som är fetast och scontris. Här skrattar vi och chockeras av de grövsta banderollerna och blir imponerade av välklädda snubbar. Här utbrister vi ett "äääääkta" till de fetaste banderollhängen och drömmer om att köra runt på en vespa och rycker en banderoll i farten.

Här njuter vi helt enkelt av det bästa. Jag antar att det mest blir jag, Luro och Unico som kommer ha show här men förhoppningsvis lyckas vi få någon ännu ofrälst intresserad.
Ultras - Stile di vita! Forza Ragazzi!

*hyttar med näven*
Rudde
Rekommenderad forumit

Nästa

Återgå till Läktaren