Blandat DIF-surr

Här diskuterar vi Djurgården Fotboll

Re: Blandat DIF-surr

Inläggav gonz » 31 jan 2014, 17:34

Hoss. För det första anser du att dynamobanderollen var fel pga deras förflutna i DDR och kommunism. En fullt berättigad åsikt. Problemet är att du drar resonemanget ännu längre och menar att kommunister och nazister inte är värdiga medlemmar i Djurgårdsfamiljen pga att de är odemokratiska och företräder åsikter som går emot "våra åsikter som Djurgårdare" (läs dina egna borgerliga åsikter). Det hela blir väldigt motsägelsefullt och innebär sammantaget att du själv INTE lever upp till dina egna kriterier av att vara DIF, eftersom du är tydligt färgad av antidemokratiska värderingar och vill utesluta en stor skara Djurgårdare som är oliktänkande mot dig själv från föreningen. Du hugger dig själv i foten ganska rejält. Att du dessutom kryddar din argumentation med höftskott, felaktigheter, påhopp och försöker göra borgerliga poänger på bekostnad av vår älskade fotbollsklubb är rent ut sagt jävligt illa. Om polletten fortfarande inte trillat ner så är du välkommen att PM:a mig så vi kan mötas upp nån match och du får en möjlighet att försöka slänga ut åtminstone en kommunist från föreningen.
gonz
Juniorerna

Inläggav One-two » 31 jan 2014, 20:46

Finns det många (riktiga) nazister och kommunister inom DIF?

Jag värderar nog, hur ohardcore det än må vara, mänskligheten över lagsympatier...
One-two
U21

Inläggav Hoss » 31 jan 2014, 23:01

Stockholm skrev:Får se om jag förstått dig rätt här. Vad menar du med att "känna till VÅR bakgrund", tänker du på de tjugo arbetargrabbarna som grundade föreningen 1891? Eller är det för långt tillbaks? ALLA ryms inom Djurgårdsfamiljen, du behöver inte lägga till något "men" för att det ska passa dina egna värderingar.

Ordnade citeringen, nu citeras rätt person /MOD

Nja, på den tiden var inte folk utanför Djurgården välkomna i föreningen och även då var arbetargrabbarna var främst förlagda till Södermalm. Precis som då var Djurgården och övre Stockholm att betrakta som bättre.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav Hoss » 31 jan 2014, 23:29

Joaquin skrev:Du jämför folks "vilja" att ställa till med så mycket problem som möjligt med politiska ideologier som nazism eller kommunism, det är att jämföra äpplen med päron. Du önskar folk med avvikande åsikter till gnaget eller bajen, trots att det i flera diskussioner här på forumet genom åren har varit du som haft tydligt avvikande åsikter. I DIF finns inget rätt eller fel, det borde du om någon värna om.

Bestäm dig någon gång.

Igen, jag är inte säker på att du fullt förstår vad jag menar med ideologi. Individer bär på övertygelser som också tar sig politiska uttryck, jag menar att det inte är partipolitiken i sig som bör bemötas utan värderingarna. Om vissa som anser att det är rätt att storma fotbollsplaner och enbart jävlas med folk tycker jag inte de hör hemma på läktaren eller i föreningen, dessa råkar ha en gemensam nämnare i idiotiska politiska uttryck som nazism eller kommunism.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav martin88 » 31 jan 2014, 23:37

Hoss skrev:
Stockholm skrev:Får se om jag förstått dig rätt här. Vad menar du med att "känna till VÅR bakgrund", tänker du på de tjugo arbetargrabbarna som grundade föreningen 1891? Eller är det för långt tillbaks? ALLA ryms inom Djurgårdsfamiljen, du behöver inte lägga till något "men" för att det ska passa dina egna värderingar.

Ordnade citeringen, nu citeras rätt person /MOD

Nja, på den tiden var inte folk utanför Djurgården välkomna i föreningen och även då var arbetargrabbarna var främst förlagda till Södermalm. Precis som då var Djurgården och övre Stockholm att betrakta som bättre.

Själva Djurgårdsstaden var vid tiden för Djurgårdens IF:s födelse inte direkt att betrakta som fin. Det var främst hamnarbetarnas kvarter och kvarteren var ganska ruffiga. Varvsarbetarna och sjömännen samsades med småborgare och annat folk ur medelklassen. Att hävda att den lilla stadsdelen hade samma rykte då som den har idag är direkt felaktigt. Det var först 1898 (med reservation för att jag minns fel) som de första människorna som kunde kallas välbärgade blev medlemmar.
Sjunga högt och dricka bärs, ta guldet ingen pärs.
Användarvisningsbild
martin88
Assisterande kapten

Inläggav djdave » 31 jan 2014, 23:41

Hoss skrev:
Joaquin skrev:Du jämför folks "vilja" att ställa till med så mycket problem som möjligt med politiska ideologier som nazism eller kommunism, det är att jämföra äpplen med päron. Du önskar folk med avvikande åsikter till gnaget eller bajen, trots att det i flera diskussioner här på forumet genom åren har varit du som haft tydligt avvikande åsikter. I DIF finns inget rätt eller fel, det borde du om någon värna om.

Bestäm dig någon gång.

Igen, jag är inte säker på att du fullt förstår vad jag menar med ideologi. Individer bär på övertygelser som också tar sig politiska uttryck, jag menar att det inte är partipolitiken i sig som bör bemötas utan värderingarna. Om vissa som anser att det är rätt att storma fotbollsplaner och enbart jävlas med folk tycker jag inte de hör hemma på läktaren eller i föreningen, dessa råkar ha en gemensam nämnare i idiotiska politiska uttryck som nazism eller kommunism.

Så du tror på fullaste allvar att alla som sprang in på planen i lördags är nazister eller kommunister? Har du belägg för det?

I Sverige har vi åsiktsfrihet, vilket du säkert vet om. Varför ska vi som älskar Djurgårdens IF inte få ha det för? Skillnaden är bara att vi lämnar våra politiska åsikter hemma, för idrott och politik hör inte ihop, nuff said!
Sharbel Touma är en Martin Hansson och vice versa.
Användarvisningsbild
djdave
Bänken

Inläggav Hoss » 31 jan 2014, 23:58

gonz skrev:Hoss. För det första anser du att dynamobanderollen var fel pga deras förflutna i DDR och kommunism. En fullt berättigad åsikt. Problemet är att du drar resonemanget ännu längre och menar att kommunister och nazister inte är värdiga medlemmar i Djurgårdsfamiljen pga att de är odemokratiska och företräder åsikter som går emot "våra åsikter som Djurgårdare" (läs dina egna borgerliga åsikter). Det hela blir väldigt motsägelsefullt och innebär sammantaget att du själv INTE lever upp till dina egna kriterier av att vara DIF, eftersom du är tydligt färgad av antidemokratiska värderingar och vill utesluta en stor skara Djurgårdare som är oliktänkande mot dig själv från föreningen. Du hugger dig själv i foten ganska rejält. Att du dessutom kryddar din argumentation med höftskott, felaktigheter, påhopp och försöker göra borgerliga poänger på bekostnad av vår älskade fotbollsklubb är rent ut sagt jävligt illa. Om polletten fortfarande inte trillat ner så är du välkommen att PM:a mig så vi kan mötas upp nån match och du får en möjlighet att försöka slänga ut åtminstone en kommunist från föreningen.

Möjligen så färgar din kommunistiska åskådning din retorik... Djurgården är ingen statlig eller ens demokratiskt institution, och har därefter inga som helst krav att alla ska med. Det är alltså inte relevant att hela bottenskiktet i Sverige måste finnas representeras i Djurgården, eller vill du strikt kvotera in våldtäktsmän, hustrumisshandlare eller andra "oliktänkare"?

Vi är en Östermalmsklubb och alla som respekterar våra, och grundläggande mänskliga värderingar är varmt välkomna, nazister och kommunister är det givetvis inte.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav Hoss » 01 feb 2014, 00:06

djdave skrev:Så du tror på fullaste allvar att alla som sprang in på planen i lördags är nazister eller kommunister? Har du belägg för det?

I Sverige har vi åsiktsfrihet, vilket du säkert vet om. Varför ska vi som älskar Djurgårdens IF inte få ha det för? Skillnaden är bara att vi lämnar våra politiska åsikter hemma, för idrott och politik hör inte ihop, nuff said!

Självklart inte, de flesta var bara vanliga efterblivna idioter, även om vissa säkert kan rymmas under etiketten kommunister eller nazister (hjärndöda har ju en tendens att göra det).

Givetvis hör idrott och politik ihop, titta på vilket OS som helst och du kommer hitta en politisk sakfråga. Jag säger inte att man måste vara borgerlig i Djurgården, men vi måste självklart alla försvara mänskliga rättigheter och där hör inte nazism eller kommunism hemma. Om vi sen skulle attrahera några vänstermänniskor gör oss ingenting som sagt, men vi är fortfarande från Östermalm och lite finare, lite bättre.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav calippo » 01 feb 2014, 00:28

Från Östermalm och lite finare, lite bättre? Vem fan är du egentligen?
Du hänvisar till mänskliga rättigheter och i samma mening vill du utesluta människor på grund av deras politiska värderingar.
Tyvärr tvingas jag meddela att du inte uppfyller intelligenskvoten som krävs för att få stå på Sofialäktaren.
calippo
Juniorerna

Inläggav Hoss » 01 feb 2014, 01:17

calippo skrev:Från Östermalm och lite finare, lite bättre? Vem fan är du egentligen?
Du hänvisar till mänskliga rättigheter och i samma mening vill du utesluta människor på grund av deras politiska värderingar.
Tyvärr tvingas jag meddela att du inte uppfyller intelligenskvoten som krävs för att få stå på Sofialäktaren.

Tja, om du anser att folkmord, etnisk rensning och generellt förtryck är en del av politiska värderingar så tycker jag, och många med mig, att du inte har något i Djurgården att göra. Men kommunisterna och nazisterna välkomnar dig säkert, de är ju liksom inte lika noga med det här med mänskliga rättigheter.
Användarvisningsbild
Hoss
Reservlaget

Inläggav Underdog » 01 feb 2014, 02:06

Jag tycker det verkar som att du, Hoss, vill få in en viss grad av politik på läktaren då du hänvisar till att vissa politiska anhängare inte ska få vara på vår arena. Intressant också att se vilka du anser vara vänstervridna, folk som röstar på Socialdemokraterna? Vänsterpartiet?

Jag kan helt ärligt säga att jag ägnar inte en tanke åt att jag kanske delar läktare med en nazist eller en kommunist när DIF spelar. Så länge man har förstånd nog att inte stå och skylta helt öppet med sin politik, t.ex genom klädesplagg, smyga runt flygblad etc. så anser jag att man ska få vara välkommen på våra läktare, även om jag inte delar deras syn på olika frågor.
Blåljus och siren har blivit ett blågult problem
Användarvisningsbild
Underdog
Rekommenderad forumit

Inläggav ettanlos » 01 feb 2014, 03:11

Hoss, ser inte problemet med att medlemmar tillhör olika politiska läger då deras politiska åsikter inte uttycks på läktaren. Tror du Vänsterpartiet utesluter bajare och Folkpariet gör detsamma med t.ex. Djurgårdare? Du vill ha ett "fritt" Sofialäktaren där de facto inte alla ens är välkomna. Extremt motsägelsefullt. Lika motsägelsefullt som att en viss diktator ville ha ett fosterland för folket, men att folket bara skulle vara blåögda arier.
Kan du skilja en nazist från en kommunist eller ens en röding från en borgare på vår läktare? Har svårt att se att politiska extremister som skyltar med sin lagtillhörighet när dom utför politiska aktioner, så varför utesluta dem?
Du har fortfarande inte motiverat varför "vi" ska utesluta politiska extremister, utan att vi ska "skicka dom till gnaget och bajen" Ska vi döpa om oss till Tredje Riket Djurgårdens IF och vi skickar oliktänkande till Auschwitz-Hammarby? Det är väl samma princip du vill att vi ska arbeta efter och har nästan svårt att ta det seriöst.
ettanlos
Juniorerna

Inläggav Nic Age » 01 feb 2014, 04:39

Hoss skrev:
calippo skrev:Från Östermalm och lite finare, lite bättre? Vem fan är du egentligen?

Tja, om du anser att folkmord, etnisk rensning och generellt förtryck är en del av politiska värderingar så tycker jag, och många med mig, att du inte har något i Djurgården att göra. Men kommunisterna och nazisterna välkomnar dig säkert, de är ju liksom inte lika noga med det här med mänskliga rättigheter.

Oavsett om du är höger, vänster, nazist eller kommunist eller något däremellann och lämnar din politik hemma så spelar det väl ingen roll? Så länge engagemanget till DIF ligger som prio ett. Jag vet att jag delar läktare med både dittan och dattan, men vad fan är det för aik-stil att tycka folk som är DIF och prioriterar det inte är välkomna på vår läktare. Skäms! Ingen politik på våra läktare, tack.
Nic Age
U21

Inläggav alx » 01 feb 2014, 13:08

Blir nästan illamående när jag läser att vissa individer tycker att folk inte hör hemma på våra läktare pga deras politiska synpunkter. Kriminella, knarkare, folk med blandade politiska tillhörigheter, alkolister, alla dessa kan givetvis vara äkta hardcore DIF. Går man på matcher och visar ett genuint intresse är man givetvis välkommen, så enkelt är det. Ingen har rätt att sitta och säga att folk inte hör hemma där pga deras livssituation.
alx
Reservlaget

Inläggav One-two » 01 feb 2014, 13:34

Att ta ställning mot nazism och kommunism handlar om att ta ställning mot människoförtryck, inte om att censurera folks åsikter. Kom ner på jorden. Någon acceptansgräns måste det finnas. Kul tex att stå som icke-vit på läktaren och veta att det finns folk där som önskar livet ur en... Även om dessa inte kommer kunna slängas ut från läktaren så ska dom veta att deras åsikter är skit, det är inget folk bara kan ignorera i sådana extrema fall.

Nazister och kommunister, jag hatar er mer än gnaget.
One-two
U21

Inläggav alx » 01 feb 2014, 13:53

One-two skrev:Att ta ställning mot nazism och kommunism handlar om att ta ställning mot människoförtryck, inte om att censurera folks åsikter. Kom ner på jorden. Någon acceptansgräns måste det finnas. Kul tex att stå som icke-vit på läktaren och veta att det finns folk där som önskar livet ur en... Även om dessa inte kommer kunna slängas ut från läktaren så ska dom veta att deras åsikter är skit, det är inget folk bara kan ignorera i sådana extrema fall.

Så om man har åsikter som inte är "mainstream" är man inte då välkommen på våra läktare? Är man mindre Djurgårdare då än om man är tex folkpartist? Så länge man håller tyst om sina, för vissa personer, stötande åsikter på läktaren borde man väl vara välkommen? Man går väl på DIF för att man älskar klubben, inte för att agera politiskt. Eller hur menar du egentligen?
alx
Reservlaget

Inläggav One-two » 01 feb 2014, 14:11

alx skrev:
One-two skrev:Att ta ställning mot nazism och kommunism handlar om att ta ställning mot människoförtryck, inte om att censurera folks åsikter. Kom ner på jorden. Någon acceptansgräns måste det finnas. Kul tex att stå som icke-vit på läktaren och veta att det finns folk där som önskar livet ur en... Även om dessa inte kommer kunna slängas ut från läktaren så ska dom veta att deras åsikter är skit, det är inget folk bara kan ignorera i sådana extrema fall.

Så om man har åsikter som inte är "mainstream" är man inte då välkommen på våra läktare? Är man mindre Djurgårdare då än om man är tex folkpartist? Så länge man håller tyst om sina, för vissa personer, stötande åsikter på läktaren borde man väl vara välkommen? Man går väl på DIF för att man älskar klubben, inte för att agera politiskt. Eller hur menar du egentligen?

Oj. Inte en enda sak som du säger har jag påstått... Citerade du ens rätt inlägg?

Ska förklara igen kortfattat: nazister och kommunister är skit, jag behöver väl inte motivera varför? Dom får gärna ge pengar till DIF, men dom får gärna hålla sig utanför läktarna, det finns det nog många som tycker. Dock kan ingen tvinga dom.

Som sagt, hur ohardcore det än är, så värderar jag mänskligheten över lagsympatier.
One-two
U21

Inläggav adde1891 » 01 feb 2014, 15:19

Så jävla skev diskussion. DIF är inte politiska på läktaren. DIF har stor attraktionskraft vilket innebär att folk med extrema åsikter kommer stå på våra läktare så är det. Vi har alltid vart duktiga på att inte ha någon politik på läktaren så ska det fortsätta vara, svårare än så är det inte. Jag vet inte riktigt hur ni har tänkt när ni ska utesluta vissa människor från våran läktare, fråga varje person om deras politiska åsikter innan de går in på Sthlms arenan LR vad? Nu fattar ju själva hur jävla orimligt erat tänk är? Alla är välkomma till DIF oavsett politik, så länge kärleken till DIF kommer först.
Angående banderollen,det var en klumpig provokation inget mer, släppt det för i helvete! Nu droppar vi den här diskussionen och ser DIF spöa skiten ur IFK Mariehamn istället.
adde1891
Pojklaget

Inläggav One-two » 01 feb 2014, 15:38

Håller till viss del med. Men det handlar inte om politik för mig. Det handlar om att ta avstånd till två vidriga ideologier som ligger bakom flera miljoner dödsfall. Gör man inte det tycker jag inte att man ska känna sig välkommen. Men som sagt nej, det går inte att fråga ut alla som är där om deras åsikter och slänga ut folk.
One-two
U21

Inläggav gonz » 01 feb 2014, 17:34

Det känns som att diskussionen här håller på att balla ur ordentligt. Några klargöranden behövs för att nyansera den skit som vissa tror sig kunna spotta ut här. Det har främst att göra med de skeva uppfattningar som rör kommunism. Att vissa av skribenterna (Hoss, One-Two) inte kan skilja på regimer som rent historiskt har kallat sig för kommunistiska samt ideologi är tydligt.

Det är som att någon skulle kritisera demokrati som styrelseform mot bakgrund av alla hemskheter som begåtts i dess namn (kolonialism/imperialism, världskrig, etnisk rensning, homofobi och kvinnoförtryck). Kristendom eller vilken religion som helst för vad som begås i dess namn (korståg, krig, jihad, sharialagar, förtryck osv).

Den underliggande anledningen till varför man är kommunist är just p.g.a. de människoovärdiga orättvisorna som kantar denna värld, inte vice versa som det låter på redan nämnda skribenter. Att därför vara så fatalt dåligt pålästa och svänga med anklagelser, t.o.m. likställa kommunism med en auktoritär hatideologi som nazism, är rent ut sagt löjligt. Är det någon ideologi som står för människovärde och i direkt motsats till nassar så är det just kommunist. Ni borde veta bättre. Kom med underbyggda argument med nån slags förankring istället för att spela mangas.

Om nån av skribenterna har någon ideologisk kritik gentemot kommunism så tycker jag vi kan ta den diskussionen via PM eller i lämpligare forum än detta. Ni pissar bevisligen i motvind här.

Hoss - är det här du? http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/a ... f3t1pj.jpg
gonz
Juniorerna

FöregåendeNästa

Återgå till DIF Fotboll