Rör inte min Sport!

Frågor om JK, klacken, och supporterlivet

Rör inte min Sport!

Inläggav mr_peter » 02 apr 2014, 14:44

Sluta förtala min sport.

Den känslan som infann sig när jag snörade på mig mina fotbollsskor runt 1988 har förföljt mig sedan dess.

Då var jag runt 5 år och skulle göra min första träning med fotbollsskolan och nu ca 25 år senare så försöker ett helt etablimanget ta den ifrån mig.

Men jag ställer mig upp å skriker att det får ni inte! Ge fan i att förtala min sport, min glädje, mina sorger och mina bröder.

Jag har svurit, blivit utvisad kallat domare för det ena och det andra, Jag har åkt land och rike runt för att följa mitt kära Djurgården, jag har svurit jag har skrikit könsord jag har ropat efter domaren, jag har skrattat, jag har gråtit.

Men aldrig har jag gjort detta för att uppvigla mig eller någon annan till att ta till våldshandlingar.

Samma personer som i media och våra sociala element på Internet nu skriker att fotbollen är död och att supportrar uppviglar hat och våld. Det är samma personer som står på sina barns fotbollsmatcher å ropar efter domare och motspelare. Det är de som hurrar när det blir slagsmål i ishockey matcher framför tv.

Gör vi detta av hat? Mitt svar är väldigt säkert Nej. Jag gör det av kärlek till mitt lag, min sport, mina bröder. Mina kärleks känslor svallar över ibland och jag säger saker som jag inte bör.

Den tragiska händelse som hände i Helsingborg med vår vän och broder Stefan är helt fruktansvärd och inget av det jag skriver skall kasta någon skugga eller bagatellisera detta mord!

Av samma glädje och kärlek som i Borås 2002 när jag i eufori beträdde planen när vi vann Sm-Guld, av samma hat och avsky beträdde jag planen i Helsingborg.

Jag gjorde inte det för att kasta saker på polisen, jag slår inte sönder restauranger eller misshandlar folk, jag maskerar mig inte och jag är ingen huligan.

Jag gjorde det av respekt för en bror.

De är också de enda gångerna jag beträtt en fotbolls plan när jag inte får.

Den person som misshandlat Stefan till döds är samma person som är dömd för hotat att ”sätta två kulor i en ordningsvakts huvud”
Inget av dessa brott är Fotbollens brott detta är en sjuk individs brott.

De gängkrig vi ser i Göteborg där mord är en vardag kan vi lägga på alla Göteborgare och inte heller beskylla Harley Davidsson för att vara ett kriminellt mc gäng.
Det är olika tragiska individers fel!

Alla dessa sjuka saker som händer i samhället får mig att må illa. Men ta inte min sport, min glädje mitt engagemang, mina bröder ifrån mig.

Mordet i Helsingborg skadar fotbollen i allmänhet,
Djurgården i synnerhet
Och en familj i en evighet.
Vila i Frid Stefan
mr_peter
Pojklaget

Återgå till Järnkaminerna