Öppet brev till svensk hockeys makthavare

Dela gärna!

På torsdagen publicerade Sportbladet ett öppet brev till svensk hockeys makthavare, undertecknat av supporterföreningarna till samtliga lag i SHL och Hockeyallsvenskan.

Brevet kom till efter ett initiativ från Järnkaminerna och Supporterklubben (Södertälje SK). Det är också startskottet på ett försök att skapa ett mer organiserat samarbete mellan de olika supporterföreningarna inom svensk hockey. Detta arbete kommer att fortgå under hösten och vintern.

Läs hela det öppna brevet här:

Öppet brev till svensk hockeys makthavare

Vi lever för att få se vårt lag vinna och är alltid på plats oavsett om det är SM-final i Scandinavium eller kval ned till Hockeyettan i Björkängshallen. Vi är supportrar till samtliga lag i SHL och Hockeyallsvenskan. Nu har vi gått samman, för vi ser att den idrott vi alla älskar är hotad.

Efter protester runtom i landet kom till slut beskedet att SHL:s vd Jörgen Lindgren lämnar sitt uppdrag med omedelbar verkan. Det förändrar dock inte vår ståndpunkt och tar inte bort de problem vi ser idag.

Ingen säger det kanske rakt ut, men utspel, förslag och hela svensk ishockeys maktstruktur pekar mot en dyster framtid. I den framtiden finns inte längre möjligheten för upp- och nedflyttning i seriesystemet. I den framtiden behöver du aldrig bli ledsen för den djupaste motgång – men du kan heller aldrig fira en framgång fullt ut.

Alla steg som gör det svårare att gå upp och åka ur våra serier är ett hot mot den ishockey vi alla en gång förälskade oss i. Drömmen om spel i högsta serien, drömmen om slutspel och drömmen om SM-guld måste leva för såväl klubbar i SHL som i Hockeyallsvenskan och längre ned i seriesystemet. Utan den drömmen finns det snart ingen ishockey kvar att älska.

I samband med ishockeyförbundets utredning om seriesystemet och kvalet, som är på väg att slutföras, har det framkommit önskemål från respektive ligaorganisationer som gör oss mörkrädda. Vad som är än värre är att åsikterna från Sveriges samlade hockeysupportrar inte tas till vara. Det är ändå vi som är de absolut mest lojala besökarna på våra olika arenor runtom i landet.

Därför ger vi nu de styrande i Hockeysverige, hos förbundet och i våra ligor, lite hjälp på traven. Längst ned i det här öppna brevet samlar vi fem punkter vi supportrar från 28 olika lag är överens om.

Detta är också startskottet för ett nytt samarbete som involverar hockeysupportrar från hela landet. Nu går vi samman för att rädda svensk ishockey och allt vi älskar med den.

Supportrarnas fem punkter för ett bättre Hockeysverige:

• Gör det lättare att åka ur och gå upp i SHL respektive Hockeyallsvenskan
  • Låt endast sportsliga kriterier avgöra vilka som får chansen att gå upp i seriesystemet
  • Riv upp alla krav på arenakapacitet för att få spela i respektive serie
  • Utred en ihopslagning av SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan till en enda organisation som kan arbeta för hela svensk elitishockey istället för bara sina egna klubbar.
  • Ge landets hockeysupportrar mer konkret insyn och inflytande i svensk ishockey.

Järnkaminerna (Djurgården)
Supporterklubben (Södertälje)
Brynäs Support (Brynäs)
Goa Gubbar (Frölunda)