Uttalande från Järnkaminerna med anledning av den oacceptabla matchkrocken på söndag

Vi i Järnkaminerna är mycket stolta över att föreningen vi stöttar är den enda i Sverige som har lag i högsta serien i Sveriges två största lagsporter (både bland herrar och damer).

Sedan tidigare var det klart att DIF Hockey skulle gå direkt till kvartsfinal i SHL, och man gjorde det som tvåa i grundserien.
På måndagen blev det samtidigt klart att fotbollskillarna tagit sig vidare till semifinal i Svenska cupen efter 1-0 mot Häcken.
I semifinalen väntar derby mot Solna aik, och beskedet har nu kommit att denna match kommer att spelas tre timmar efter DIF Hockeys första kvartsfinal på Hovet på söndag. Det är en oacceptabel krock och ett rejält underbetyg till samtliga externa aktörer som tyvärr är med och påverkar våra största idrotter.

Polisen, C More och respektive förbund hade kunnat lösa frågan – om viljan funnits. Och om man tagit hänsyn till att Djurgårdens IF är en förening där vi stöttar både våra fotbolls- och hockeylag.
Hockeyschemat har varit spikat av SHL sedan cirka ett år tillbaka och med tanke på att det är match igen två dagar senare går den ej att flytta. Det finns dock ingen rimlig sportslig eller schemamässig förklaring till att inte anpassa speldag och speltid för fotbollsmatchen.

Nu hamnar framför allt DIF Hockey och DIF Fotboll samt alla vi supportrar i en sits vi inte skulle ha behövt hamna i. Det finns ingen RIMLIG chans att hinna se båda matcherna (hockeyn kan dessutom få en lång förlängning). Alla är förlorare – utom våra motståndare i respektive match. Det skadar inte bara klubbarna ekonomiskt utan påverkar oss negativt sportsligt på två arenor samtidigt.

Än finns tid att rädda ansiktet i denna fråga och lösa nya speltider som möjliggör att alla Djurgårdare kan närvara på båda matcherna utan problem.

Det är dags att visa att ni verkligen bryr er om sporterna ni gärna vurmar för – istället för denna spottloska i ansiktet på de som planerar hela sitt liv för att kunna stötta sitt lag oavsett vad som händer.

I och med krocken har vi en enkel uppmaning till alla Djurgårdare där ute. Gör ditt eget val och stötta Djurgår’n på det sätt du tycker är bäst. Vi kommer att lyfta båda matcherna så får våra medlemmar ta sina egna beslut.