Ett mejl till Frölunda och Göteborgs stad

Dela gärna!

Med anledning av den behandling vi bortasupportrar fick av Frölunda under bortamatchen i Scandinavium har jag valt att imorse skicka ett långt mejl till Frölundas ordförande Mats Grauers samt till miljöförvaltningen i Göteborgs stad och till Got Event som har hand om Scandinavium.

Det handlar bland annat om den ”servering” som fanns tillgänglig och som i våra ögon var potentiellt hälsofarlig. Dessutom fanns det bara tillgång till ”bajamajor” utan lyse – inga vattentoaletter. Detta trots att vi betalat minst lika mycket för våra biljetter som exempelvis hemmaklacken.

Järnkaminerna fick motta många reaktioner från medlemmar på just detta, och det är därför vi nu väljer att ta frågan vidare.

/Viktor Adolfsson, ordförande.

Om du vill att JK ska vara en ännu starkare röst i Supportersverige – bli medlem!

Här är mejlet i sin helhet:

”Hej,

Jag heter Viktor Adolfsson och är ordförande för Järnkaminerna, officiell supporterförening till Djurgårdens IF.

Jag skickar det här mejlet eftersom vi fått starka reaktioner från våra medlemmar efter den bortaresa vi hade till Scandinavium för mötet Frölunda-Djurgården den 30 januari.

Det rör sig framför allt om ett par saker som vi anser bryter mot de riktlinjer som borde finnas hos Göteborgs stad baserat på exempelvis Livsmedelsverkets dito. Det rör sig även kring de tillfälliga toaletter som fanns tillgängliga för oss. Därför är Göteborgs miljöförvaltning samt Got Event cc:ade i detta mejl.

(Respektive förvaltning får gärna se till så att detta mejl hamnar hos rätt person som kan besvara mina synpunkter och frågor)

Den enda servering som fanns på vår avspärrade bortasektion var en mobil försäljning av färdiggjorda mackor från Subway samt en kyl med diverse läskedrycker och folköl serverad på fat i plastglas.

Flera reagerade på att mackorna, som var färdiggjorda redan när vi kom dit, inte låg i någon form av kylanordning (alternativt värmeanordning om mackorna varit grillade). Detta bryter mot Livsmedelsverkets branschriktlinjer. Framför allt eftersom en av de olika smörgåstyperna innehöll skinka som är en särskild fara när det kommer till bakteriespridning. Dessutom framgick det inte när Subwaymackorna var “tillagade”, d.v.s. hur länge de hade legat framme i rumstemperatur.

Vissa noterade även att personalen i “kiosken” saknade tillgång till rinnande vatten för att hålla en god handhygien, vilket också bryter mot rådande branschriktlinjer.

Även om rinnande vatten inte tycks vara något krav vid denna typ av arrangemang är det inte helt rimligt att det enda sättet för en bortasupporter att tvätta händerna på ska vara att använda den skum/tvål som finns på en nedsläckt bajamaja i Scandinaviums garageinfart.

En annan sak som många av våra medlemmar och resenärer reagerade på var toaletterna. De enda som fanns tillgängliga var ett litet antal så kallade “bajamajor” utanför sektionen. Dessa saknade lyse vilket medförde risk för exempelvis halk-olyckor på väg in och ut ur dem. Dessutom var det oklart om någon av dem en specifikt tillägnad damtoalett eller om någon av dem var anpassad för funktionshindrade. Det sistnämnda är ett av de arenakrav som finns uppsatta av Svenska ishockeyförbundet.

Till sist skulle jag vilja rikta kritik mot Frölunda Indians för denna behandling av bortasupportrar. Våra medlemmar betalade samma pris för att gå på matchen som supportrarna i hemmaklacken men hade inte ens i närheten av samma service. Vi kan kanske inte kräva tillgång till barer och restauranger, men vi kan kräva att ni följer uppsatta branschriktlinjer så att ingen av våra supportrar riskerar att smittas av listeria eller liknande bakterier.

Dessutom kanske det borde finnas mer än en liten portabel kiosk, om man nu vill att bortasupportrarna ska kunna hinna konsumera något på arenan innan matchens slut. Jag tycker inte heller att det är orimligt att även bortasupportrar ska ha tillgång till vattentoalett.

Jag vet att bortasupportrar behandlas bättre än så här på Hovet när Djurgården spelar och det är något positivt för svensk supporterkultur och svensk hockey. På Hovet har tillresta bortasupportrar tillgång till flera toaletter, pissoarer, en bar med fullständiga rättigheter och samma kioskutbud som resten av arenan.

Jag hoppas att Frölunda Indians kan inse att supportrar är något positivt för svensk hockey till nästa gång bortasupportrar kommer på besök i Scandinavium.

Jag hoppas också att Göteborgs stad och Got Event går vidare med det som tas upp i det här mejlet.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,

Viktor Adolfsson
Ordförande
Järnkaminerna Stockholm