Öppet brev till Elfsborgs supportrar

Dela gärna!

Hej, supportrar till IF Elfsborg!

Den 5 april spelar vi för första gången sedan 2009 vår hemmapremiär i Allsvenskans första omgång. Intresset för den här matchen är hur stort som helst inom Djurgårdsfamiljen och redan nu, två månader innan matchen, är vår säkra prognos fullsatt.

Vi ber er nu att respektera detta genom att fylla upp er bortaläktare, så att biljetter som hade kunnat köpas av Djurgårdare inte går till spillo. Vi vill se MINST 1 000 guliganer på plats, annars tycker vi att ni helt enkelt får stanna hemma och låta Djurgårdare köpa biljetterna istället.

Det finns krafter i svensk fotboll (läs: er ordförande) som inte vill ha några bortasupportrar på plats. Vi vill ha en levande läktarkultur såväl på hemma- som bortaplan och ser bara ett rejält bortafölje som extra taggning. Vi värnar om en supporterkultur där stora bortaföljen hör till vardagen, oavsett var i landet ens lag spelar.

Nu är det upp till er att visa er ordförande och andra onda krafter att ni tar bortaresandet på allvar. Den 5 april har ni chansen.

I vår bortapremiär mot er 2012 kom vi ner med över 3 000 blåränder. Vi förstår att ni inte har samma kapacitet, men 1 000 man borde ni klara. Matchen spelas på en söndag och ni är dessutom lediga dagen efter då det är annandag påsk. Och det är inte Åtvidaberg eller Gefle ni möter, utan Djurgårdens IF – Sveriges mest framgångsrika förening! Glöm inte heller att vi vann den senaste matchen oss emellan, på er hemmaplan. Er revanschlusta borde vara stor.

Vi ses på Stockholmsarenan.

/Järnkaminerna Stockholm

sofiatifo6