Ska vi nöja oss, eller nå nya höjder?

Dela gärna!

I dag är det 400 dagar sedan Djurgårdens IF spelade sin första match på Stockholmsarenan, mot IFK Norrköping en solig söndag i slutet av juli 2013. Det var med spänd förväntan vi klev in på arenan som skulle bli vårt andra hem. På läktaren återfanns inte mindre än 27 797 personer. Sofialäktaren Tifo hade anordnat en koreografi med den gamla Djurgårdsskölden som vecklades ut från övre etage på kortsidan och ner till den sprängfyllda klacken som hade testat akustiken ordentligt före match. Långsidorna täcktes av ljusblå och mörkblå ark och inramningen var svårslagen. Där och då drog vi av startskottet för nya blårandiga tider.

Sedan dess har vi hunnit spela vårt första riktiga hemmaderby i Allsvenskan på 21 år. Vi har sjungit in bollen i mål mot Helsingborg medan resten av Fotbollssverige tittat på med hakan nere vid knäna. Vi har bjudit på pyroarrangemang av yppersta världsklass. Vi har invigt den klassiska tifohalsduken som varit med på olika Djurgårdsläktare DIF-Norrköping 1999. Vi har tackat av Per-Mathias Högmo. Vi har sörjt bortgångna Djurgårdsvänner. Vi har gungat och ställt till med en sällan skådad läktarfest mot Göteborg. Vi har sjungit och klappat in nya feta ramsor. Vi har genomlidit smärtsamma förluster och upplevt oförglömliga segrar.

På söndag spelar vi för första gången mot serieledaren Malmö FF på Stockholmsarenan. Djurgårdsfamiljen bestämde sig tidigt för att göra matchen till något speciellt och redan nu, sex dagar innan avspark, är över 15 000 biljetter sålda. Givmilda Djurgårdare har sponsrat yngre blåränder med tuffare ekonomi med biljetter genom det grymma initiativet #SponsraEnJunis. Engagemanget har varit riktigt stort bland alla kategorier Djurgårdare som tillsammans bidragit stort till att vi nu går mot en av våra absolut bästa publiksiffror på åratal. Utöver derbyn och just premiären på Stockholmsarenan måste man gå tillbaka många år för att hitta en vanlig seriematch som ens kommer i närheten av åskådarantalet på söndag.

Ska vi nöja oss?

Just nu är vi i ett läge där vi själva är vårt enda hinder. Djurgårdsfamiljen väljer nu om vi vill bli 20 000, 21 000, 22 000, 23 000, 24 000 eller 25 000 pers på matchen. Antingen så lutar vi oss tillbaka nöjt och landar på en siffra runt det förstnämnda.

Eller så lägger vi i den där extra växeln och använder vår masspsykos ända in i kaklet för att uppnå en publiksiffra på upp emot 25 000! Vi hör av oss till varenda jävla Djurgårdare vi känner. Vi ringer, smsar, mailar, postar, knackar dörr, skickar brevduvor och faxar alla rättrogna och berättar att årets publikfest inte får missas! Vi tvingar dessa att rensa kalendern om de mot förmodan har något annat planerat. Vi köper biljetter och trycker upp i ansiktet på dessa om vi så måste. Vi fyller varenda text- och bildflöde i sociala medier med DIF. Vi haussar allt och alla. Varje dag. Hela tiden. Fram till avspark.

Ska vi säga så? Bra då kör vi – tillsammans kan vi nå nya höjder! KÖP BILJETT HÄR!

ALLA TILL STOCKHOLMSARENAN!

10612777_10152302168956569_3787262678897640945_n